Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten juhlitte sitä että sotaveteraanit taisteli itsenäisyyden 1917?

Vierailija
05.12.2021 |

Onko teillä suvussa vuoden 1917 sodassa olleita? Itse ajattelin muistella noita aikoja.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinaa valetaan ja perunasalaatti.a

Vierailija
2/99 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson Tuntemattoman sotilaan. Sen ainoan ja oikean.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan taistelematta Lenin ja kumppanit allekirjoittivat Suomen itsenäistymisjulistuksen.

Vierailija
4/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan taistelematta Lenin ja kumppanit allekirjoittivat Suomen itsenäistymisjulistuksen.

Tämä. Itsenäisyyden saamisen eteen ei tarvinnut kahnata. 1917 sota liittyi siihen ettei osattu päättää mikä hallintomalli olisi paras. Siksi Suomi oli hetken kuningaskuntakin.

Vierailija
5/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelemalla tarkemmin Suomen historiaa.

Vierailija
6/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on jäänyt tämä itsenäisyyssota huomaamatta, onko se vasta lisätty historiankirjoihin?

Vierailija
7/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi, jolla on mennyt peruskoulussa ohi niin historian kuin matematiikan tunnit.

Tai sitten hän on sitä boomer-ikäluokkaa, jolle itsenäistyminen ja tuoreemmat sodat eivät vielä olleet kouluhistoriaa. 

Minä tunsin itseni vanhaksi, kun koulussa historian opettajan sijaisena kerroin lapsille asioita, joita itse muistin. Tsekkoslovakian miehitys, Berliinin muurin kaatuminen, Neuvostoliiton hajoaminen.  Minun kouluaikoina ei ehditty historiassa edes samalla vuosisadalle.

Vierailija
8/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomme Edvin Laineen elokuvan, joka kertoo vuoden 1917 tapahtumista.

Vierailija
9/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itsenäisyyden saamisen eteen ei tarvinnut kahnata. 1917 sota liittyi siihen ettei osattu päättää mikä hallintomalli olisi paras. Siksi Suomi oli hetken kuningaskuntakin.

Outo juttu silti, että se hävinnyt osapuoli oli jo käynyt Leninin kanssa sopimassa hallintomallin, jossa Suomen johto olisi ollut Moskovassa ja maamme osa suurta ja kaunista.

Vierailija
10/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, köyhää. Mä juhlin 6.12. sitä, että isoisoisäni allekirjoitti Suomen itsenäisyysjulistuksen vuonna 1917.

Vierailija
11/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on. Palveli tosin silloin Saksan keisarin armeijassa.

Vierailija
12/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaussodalle pitäisi olla oma virallinen juhlapäivä missä juhlitaan valkoisten voittoa kommunistista Neuvostomielisistä jotka halusi liittää Suomen Neuvostoliittoon.

Vierailija
13/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei allekirjoittanut mikään Lenin eli r y s s ä, vaan Suomen itsenäisyyssenaatti eli suomalaiset ministerit.

Vierailija
14/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyydän hiljaa mielessäni anteeksi veteraaneilta. Turhaan soditte. Hallitus möi suomen itsenäisyyden EU:lle. En usko että vaarini taisteli sen puolesta myöskään, että ulkolaisia täällä elätetään hyvin ja vanhukset saa maata vaipoissaan ilman hoitoa.

Vierailija
15/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä onkin, että Suomen itsenäisyyspäivä identifioituu 99 % talvi- ja jatkosotaan. Eikö Suomessa muuta merkittävää ole? Ja tällä en tarkoita, etteivätkö sodassa taistelleet ja kuolleet olisi arvokkaita.

Vierailija
16/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sota käytiin 1917 ja miten se vaikutti Suomen itsenäistymiseen?

Vierailija
17/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulla on jäänyt tämä itsenäisyyssota huomaamatta, onko se vasta lisätty historiankirjoihin?

AP viitannee vapaussotaan 1918, sen ansiosta Suomea ei liitetty Neuvostoliittoon. Eli yhtä tärkeä kuin toinen maailmansota itsenäisen Suomen kannalta.

Vierailija
18/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetaan kebabbia ja muita herkkuja ja katsotaan netfiksistä sarjoja, ei paljoa kiinnosta persujen öyhötyspäivä.

Näin ainakin oulus.

Vierailija
19/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomme itsenäisyyssodasta 1917 kertovan elokuvan ja siinä sodassa taistellut pappani on tietysti kunniavieraana. 

Vierailija
20/99 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isänmaansa vapauttajille 1918"

Lukee Suomen vapaussodan muistomerkissä Vaasan torilla. Ilman sitä oltaisiin jo 1918 liitetty Neuvostoliittoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän