Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alhainen ferritiini mutta hemoglobini ok??

Vierailija
05.12.2021 |

Ainakaan 2 lääkäriä ei ole sanoneet että tämä on millään tavoin huolestuttavaa

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se toisilla on. Apteekista rautaa ja sillä se ferritiini nousee. Suomessa tätä ferritiinin mittaamista pidetään lähinnä humpuukina lääkärien keskuudessa...

Vierailija
2/12 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin minulla, ferritiini on 16.

Hematologien mielestä normaali minun tilanteessani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se toisilla on. Apteekista rautaa ja sillä se ferritiini nousee. Suomessa tätä ferritiinin mittaamista pidetään lähinnä humpuukina lääkärien keskuudessa...

Paitsi silloin jos sekä hb että ferritiini on matalana, kuten minulla. Ei ole enää humbuukia.

Vierailija
4/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 9 ja hb 146. Ja kyllä, ferritiini pitää saada ylös vaikka hb hyvä.

Myönnetään että vähän kauhistutti miten ylös hb nousee, mutta lääkäri seurannut nyt vain ferritiiniä.

Vierailija
5/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ferritiini oli vain 5 ja hb normaalin alarajoilla. Olo oli kaamea, portaiden nouseminen tuntui vuorikiipeilyltä. Joten kyllä voi olla oireinen raudanpuute, vaikka hb olisi viiterajoissa.

Vierailija
6/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 9 ja hb 146. Ja kyllä, ferritiini pitää saada ylös vaikka hb hyvä.

Myönnetään että vähän kauhistutti miten ylös hb nousee, mutta lääkäri seurannut nyt vain ferritiiniä.

Itsellä rautakuuri nosti fertitiiniarvoa reilusti, mutta henoglobiiniin ei juuri vaikuttanut. Kyseessä kuitenkin kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
7/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni taas hb 117 ja ferritiini 140. Ihme juttuja.

Vierailija
8/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat eri asioita. Hb voi ollakin hyvä, vaikka varastoraura on matala.

Vierailija
9/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb laskee raudanpuutteessa viimeisenä. Ja voi myös olla korkea esim. tupakoinnin ja keuhkosairauksien takia.

Vierailija
10/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ferritiini yli 300. Normaali arvo naiselle olisi korkeintaan noin puolet tuosta. Mikäs minua vaivaa?

Tilanne jo ollut päällä ainakin pari vuotta. Silloin aloitin mittailut.

Vierailija
11/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini oli 9 ja HB 136. Käskettiin syödä rautaa. Toisella mittauksella ferritiini oli jo 11 ja mitään jatkotoimenpiteitä ei ehdotettu. Tokan synnytyksen jälkeen mun HB oli vajaa 90. Ferritiini mitattiin ekan multa vasta 16 vuotta synnytyksen jälkeen... En ihmettele, että pikkulapsiaika meni sumussa. Vastikään äidit ferritiinin mittausta! Jatkuva väsymys ei ole normaalia edes äideillä.

Vierailija
12/12 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ferritiini oli 9 ja HB 136. Käskettiin syödä rautaa. Toisella mittauksella ferritiini oli jo 11 ja mitään jatkotoimenpiteitä ei ehdotettu. Tokan synnytyksen jälkeen mun HB oli vajaa 90. Ferritiini mitattiin ekan multa vasta 16 vuotta synnytyksen jälkeen... En ihmettele, että pikkulapsiaika meni sumussa. Vastikään äidit ferritiinin mittausta! Jatkuva väsymys ei ole normaalia edes äideillä.

Hemmetin autocorrect! ekan=ekan kerran, vastikään=vaatikaa