Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Espanjassa asuneita/paraikaa asuvia? Kokemuksia kaipaan.

Vierailija
08.03.2015 |

Niin, onko nykyisiä/ entisiä Espanjan asukkeja. Kertokaa, millaista oli elämänmeno ja vielä jos viitsit kertoa, missä kaupungissa siellä asuit :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään?

Vierailija
2/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi! Asun Malagassa, asunut jo kolmisen vuotta :) ihana maa ja ihana kaupunki, suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:25"]

Täällä yksi! Asun Malagassa, asunut jo kolmisen vuotta :) ihana maa ja ihana kaupunki, suosittelen!

[/quote]

Okei, kiva kuulla :) Oletko saanut espanjalaisia ystäviä, miten siellä yleensäkin suhtaudutaan muista maista tulleisiin?

Vierailija
4/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on yli 10 miljoonaa mamua. Minä olen yksi heistä. Asun mieheni kotikaupungissa Barcelonassa (ihana kaupunki) ja minut on otettu täällä hyvin vastaan. Olen saanut ystäviä :)

Vierailija
5/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:25"]

[/quote]

Okei, kiva kuulla :) Oletko saanut espanjalaisia ystäviä, miten siellä yleensäkin suhtaudutaan muista maista tulleisiin?
[/quote]

Oon saanu, poikaystävän kautta oikeastaan, kun hän on espanjalainen. Tosin en itse puhu sujuvaa espanjaa ja joidenkin paikallisten englannin taito on noh..melko surkeaa. Ja tosi hyvin suhtaudutaan, täällä on muutenkin todella paljon pohjoismaalaisia ja brittejä.

Vierailija
6/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valenciassa oon asunut reilun vuoden nyt. Eipä kummempaa sanottavaa, aika "eurooppalainen" meno, ei tullut suurta kulttuurishokkia Suomeen verrattuna. Kieltä on pakko osata, sitä tarvii jokapäiväisten asioiden hoidossa ja muuten ei voi tutustua paikallisiin, koska täällä ei juuri muuta kuin Espanjaa (+ valencianon kieltä) käytetä. Mulla työn kautta tavatut kansainväliset kaverit ja kielenä englanti, eikä monia espanjalaisia tuttuja. Viihdyn hyvin koska perhe täällä, Suomea kohtuullisemmat hinnat, mukava ilmasto.

Vierailija
7/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Madridissa poikaystäväni kanssa ja mikäs tässä, täällä on aika kansainvälinen meininki. Tosin espanjaa on hyvä osata, sillä se helpottaa asioiden hoitamista. Monissa paikoissa ei englantia osata, saati sitten muita kieliä. Ihan neutraalisti tai mukavasti on suhtauduttu ja espanjan sujuvasta osaamisesta saa usein kehuja.

Vierailija
8/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:25"] Täällä yksi! Asun Malagassa, asunut jo kolmisen vuotta :) ihana maa ja ihana kaupunki, suosittelen! [/quote] Okei, kiva kuulla :) Oletko saanut espanjalaisia ystäviä, miten siellä yleensäkin suhtaudutaan muista maista tulleisiin? [/quote] Oon saanu, poikaystävän kautta oikeastaan, kun hän on espanjalainen. Tosin en itse puhu sujuvaa espanjaa ja joidenkin paikallisten englannin taito on noh..melko surkeaa. Ja tosi hyvin suhtaudutaan, täällä on muutenkin todella paljon pohjoismaalaisia ja brittejä.

[/quote]

Olet jo kolme vuotta asunut Espanjassa ja sinulla on espanjalainen poikaystävä, miten on mahdollista että et puhu sujuvaa espanjaa?

Vierailija
9/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää Madridiin muuttamisesta? Eikö työtilanne Espanjassa ole aika huono? Saako helposti paikallisia ystäviä?

Vierailija
10/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:06"]

Kertokaa lisää Madridiin muuttamisesta? Eikö työtilanne Espanjassa ole aika huono? Saako helposti paikallisia ystäviä?

[/quote]

Huono ja huono, se vähän riippuu siitä, mitä osaat ja keitä tunnet. Sekä töiden saantia että paikallisten ystävien saantia edesauttaa espanjan osaaminen. Jos osaat tehdä CV:n espanjaksi ja käydä haastatteluissa espanjaksi, niin se antaa aina hyvän kuvan. Työllistyminen on toki tällä hetkellä hidasta, vaikka olisi hyväkin kielitaito, koulutus ja kokemus. Toki jonkinlaisia töitä sekä ulkkarikavereita voi saada osaamatta espanjaa, mutta kannattaa tosiaan hankkia mahdollisimman hyvä espanjan taito, sen merkitystä ei voi olla korostamatta liikaa.

Vierailija
11/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on paljon työttömyyttä.

Vierailija
12/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:25"] Täällä yksi! Asun Malagassa, asunut jo kolmisen vuotta :) ihana maa ja ihana kaupunki, suosittelen! [/quote] Okei, kiva kuulla :) Oletko saanut espanjalaisia ystäviä, miten siellä yleensäkin suhtaudutaan muista maista tulleisiin? [/quote] Oon saanu, poikaystävän kautta oikeastaan, kun hän on espanjalainen. Tosin en itse puhu sujuvaa espanjaa ja joidenkin paikallisten englannin taito on noh..melko surkeaa. Ja tosi hyvin suhtaudutaan, täällä on muutenkin todella paljon pohjoismaalaisia ja brittejä.

[/quote]

Olet jo kolme vuotta asunut Espanjassa ja sinulla on espanjalainen poikaystävä, miten on mahdollista että et puhu sujuvaa espanjaa?
[/quote]

Koska vapaa-ajalla ei ole aikaa ottaa tunteja ja poikaystävä ei ole halukas opettamaan.. Osaan siis kyllä jonkin verran mutta haluaisin yhtä hyväksi kuin englannin.

Vierailija
13/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:21"]

Espanjassa on paljon työttömyyttä.

[/quote]

Tosi on. Toisaalta taas täkäläistä meininkiä seuranneena aika monen työttömyys johtuu kielitaidon puutteesta. Harva paikallinen osaa hyvää tai edes kohtuullista englantia ja hyvin moneen (toimisto/asiakaspalvelu tms.) työhön vaaditaan sujuvaa englannin osaamista. Pelkkä sujuva englantikaan ei tosin välttämättä takaa mitään. Jos osaa sujuvaa englantia ja vaikka ranskaa tai saksaa ja on silti työtön, niin sitten työnhakutaidoissa tai verkostoitumisessa on ongelmia. Ulkomaalaisten ongelma on usein puolestaan espanjan taidon puute.

Vierailija
14/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:06"]

[/quote]

Huono ja huono, se vähän riippuu siitä, mitä osaat ja keitä tunnet. Sekä töiden saantia että paikallisten ystävien saantia edesauttaa espanjan osaaminen. Jos osaat tehdä CV:n espanjaksi ja käydä haastatteluissa espanjaksi, niin se antaa aina hyvän kuvan. Työllistyminen on toki tällä hetkellä hidasta, vaikka olisi hyväkin kielitaito, koulutus ja kokemus. Toki jonkinlaisia töitä sekä ulkkarikavereita voi saada osaamatta espanjaa, mutta kannattaa tosiaan hankkia mahdollisimman hyvä espanjan taito, sen merkitystä ei voi olla korostamatta liikaa.

[/quote]

Mitä on sellaisia kulttuurishokkeja mitä ei osaisi ihan heti aavistaa? Kaikkihan vaikuttaa rennolta, kivalta jne. mutta on aivan varmasti olemassa asioita joihin hakkaa päätä? Kuinka "hyvä veli"-verkosto toimii, niitähän on joka maassa, mutta verrattuna Suomeen? Mitkä alat ovat avoimimpia ulkkareille ja mitkä taas ovat vaikeita?

Vierailija
15/15 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:33"]

Mitä on sellaisia kulttuurishokkeja mitä ei osaisi ihan heti aavistaa? Kaikkihan vaikuttaa rennolta, kivalta jne. mutta on aivan varmasti olemassa asioita joihin hakkaa päätä? Kuinka "hyvä veli"-verkosto toimii, niitähän on joka maassa, mutta verrattuna Suomeen? Mitkä alat ovat avoimimpia ulkkareille ja mitkä taas ovat vaikeita?

[/quote]

Mä olen siis tuo Madridin asukki ja on vähän vaikea vastata tähän, koska olen asunut myös muualla kuin Euroopassa ja tavallaan siis nähnyt kaikenlaista ja tottunut kahta monimutkaisempaan byrokratiaan. Kaipa tää espanjalainenkin byrokratia on yksi kulttuurishokki monelle esim. suoraan Suomesta muuttaneelle. Ihmisiä juoksutetaan luukulta toiselle (esim. ulkomaalaisnumeroa hakiessa) ja netissä oleva tieto ei välttämättä pidä paikkaansa tai on muuten vain vanhettunutta.

Toinen ainakin itseä kyrsivä juttu on se, kuinka esim. just työnhaku on todella hidasta ja hakuprosessit kestävät aikansa. Mutta ei auta muuta kuin tottua ja opetella tunkemaan itseään esille. Siihenhän suomalaiset eivät ole tottuneita ja vielä kun soppaan lisätään vieras kieli, niin kyllähän se kiristää hermoja.

Luonnollisesti kielitaitoa vaativat alat/firmat ovat ns. helpompia ulkomaalaisille, joten sellaisia kannattaa etsiskellä ja luoda oma profiili erilaisille työnhakusivustoille sekä ryhtyä pommittamaan hakemuksia sopiviin paikkoihin, myös sellaisiin, joilla ei just nyt satu olemaan mitään paikkaa avoinna.