Lääkkeet ja raskaus, antibiootit
Yritin kirjoittaa viestiketjuun, jossa käsiteeltiin Klartitromycin nimistä antibioottia (klaritromysiini), siinä onnistumatta. Joten päätin aloitta uuden ketjun, jotta klaritromysiinistä löytyisi tietoa sistä hakemville (mm. Zeclar)
http://www.vauva.fi/keskustelu/3886983/ketju/antibioottikuuri_raskauden_aikana_apua
Monet ketjussa vakuuttelevat, että luota lääkäriin. Itse söin ko. kuurin ja jälkikäteen selvisi että ko. lääke on luokassa C. Itse söin, jos olisin tämän tiennyt olisin vaatinut lääkkeen vaihtoa. Soitin ko. lääkkeen turvallisuudesta myös teratoniiseen tietokeskukseen, joka kerää tietoa a) kuolleisuudesta b) ulkoisista epämuodostumista. Ne vastasivat minulle, että kuuluu makroloideihin ja että niillä ei ole havaittu ulkoisia epämuodostumia. Joten mielestäni heidän tuottama luokitus: "On turvallinen" on rajallinen.
Kyllä se vain niin on, että monien lääkäreiden ja terveydenhuoltoaloje ammattilaiset ovat kallellaan siihen, että uusista lääkkeistä tulee saada käyttökokemuksia. Joten näitä uusia lääkkeitä määräillään myös riskiryhmille (ts. raskaana olevat). Eli kyllä itse asiaa nyt perehtyneenä, täytyy sanoa että äitien täytyy itse ottaa selvää ja punnita lääkkeen riskit ko. tilanteessa. Tietenkin itse olen sitä mieltä, että lääkitystä tulee käyttää vaadituissa tilanteissa. Mutta liian kevyin perustein, varsinkin "uusia" lääkkeitä ei tulisi sokeana hyväksyä.