Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tunnen itseni huonoksi äidiksi

Vierailija
07.03.2015 |

Kun en jaksa jatkuvasti touhuta 4-vuotiaan lapsen kanssa. On vain niin paljon helpompaa laittaa hänet piirtämään, muovailemaan, värittämään itsekseen.. Ulkoillaan satunnaisesti, pääosin vkloppuisin (arkisin haetaan hänet päiväkodista klo 16 jossa on ulkoillut kaksi kertaa päivän aikana). En jaksa leikkejä leikkiä illasta enää kun siinä on ruoka tehty ja syöty. Iltaisin ollaan kainalokkain ja jutellaan, nukkumaan mennessä luetaan ja jutellaan mitä kivaa oli päivässä. Viikonloppuisin käydään kuitenkin uimassa ja ulkoilemasss, hiihtämässä tai luistelemassa, hoplopissa tai jossain syömässä. Mutta en viikonloppuisinkaan innostu tuosta lapsen kanssa leikkimisestä.. Tanssitaan ja hassutellaan ja luetaan kirjoja yhdessä. Saa myös pelata tabletilla hetken päivittäin tai katsoa piirrettyjä.

Mies siis samalla tavalla toimii kuin minä.

Miten teillä menee arki? Leikittekö jatkuvasti lapsen/lasten kanssa? Tunnenko syyllisyyttä syystä, onko tää huonoa vanhemmuutta? Omasta lapsuudesta en muista että vanhemmat olisi koskaan mun kanssa leikkineet ja isosisarukset oli vuosia vanhempia.. En kuitenkaan muista sen koskaan harmittaneen. Mutta meillä oli omakotitalo ja oltiin ulkona todella paljon.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kuule, kyllä lapsen täytyy osata leikkiä itsekseen.

Hirveitä ne ovat ne lapset jotka vähän väliä vinkuu ettei ole tekemistä, tule leikkimään, mitä mä teen jne...

Minä saatan lukea kirjaa olohuoneessa kun lapsi siinä vieressä leikkii poneilla, olen siis läsnä jos lapsella on jotain asiaa tms...

Vierailija
2/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kyllä vasta ensimmäistäni, mutta minun mielestäni et ole huono äiti, vaan ihan normaali ja hyvä! Aikuisen ei tule olla lapsen viihdytyskeskus, vaikka näin joissain perheissä toki on. Itsellä on paljon lapsista kokemusta (olen töissä pk:ssa) ja kyllä mielestäni jo neljävuotiaan pitäisi osata itse keksiä leikkejä, ja leikkiä yksinkin. Lapsen tulee myös osata tuossa iässä jo keksiä itselleen tekemistä (ainakin välillä). Vanhemman kanssa yhdessäolo on paljon muutakin kuin jatkuvaa leikkiä ja hauskanpitoa, paljon tärkeämpiä asioita ovat mm. yhdessä keskustelu ja ruokailu, siivoilu, läheisyys, haliminen ja pussailu, yleinen jutustelu, uimassa käynti ym harrastaminen jne. 

Lapsen kehitykselle on myös tärkeää leikkiä ilman aikuista ja omaehtoisesti. Leikkiessä lapsi kokeilee erilaisia rooleja, ja järjestää omaa todellisuutta. Aikuinen ei pääse ikinä samalla tavalla leikin maailmaan kuin lapsi, toki osittain voimme käyttää mielikuvitustamme, mutta samalle tasolle emme enää pääse. Lapsi tarvitsee toisten lasten leikkiseuraa enemmän kuin oman vanhemman kanssa leikkimistä (vaikka vanhemman seura ja läsnäolo tärkeää onkin). Tätä moni vanhempikaan ei ymmärrä päiväkodissa, eli aina parjataan kuinka aikuiset eivät mene tarpeeksi usein mukaan leikkiin jne, osasyy on tottakai siinäkin, että aikuisilla ei ole sama energiataso kuin lapsilla, mutta vieläkin tärkeämpää on muistaa, että aikuinen usein pilaa lasten leikin ja alkaa liikaa vetämään sitä. Totta kai siis lasten kanssa pitää pelata, leikkiä ja heille järjestää ohjattua toimintaa, leikkiä tulee seurata ja huolehtia että kaikki pääsevät mukaan, mutta lapset tarvivat ihan oikeasti sitä täysin omaehtoistakin leikkiä, ja mitä vanhemmaksi kasvaa sitä enemmän sitä tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos älyttömästi kaikille.. Tippu iso kivi sydämeltä ja arki tuntuu taas vähän helpommalta ;)

Ap

Vierailija
4/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pelaako teillä noin pienet? En oo nähny sitä pahana asiana kun pelaa myös sellasia opettavaisia pelejä paljon ja tykkää niistä. Paljonko teillä pelataan päivässä, viikossa tai kerrallaan?

Ap

Vierailija
5/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä kehittele lapselle koko aika tekemistä! Todella rasittavaa kun nykyajan lapset ei osaa leikkiä itsekseen ja koko ajan pitää olla seurana leikkimässä. Sekin opettaa lapselle jotain, että saa itse päättää mitä tekee, eikä joku hyysää jatkuvasti vieressä.

Vaikutat hyvältä ja ihanalta äidiltä. Vietä juuri sen verran aikaa lapsesi kanssa, kuin itse haluat ja jaksat. Älä stressaa!

Vierailija
6/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos suuresti!

Olisko jollain muulla sanottavaa?

Ap

Vierailija
7/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet oikeasti huono äiti :(

Vierailija
8/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja ikinä en ole leikkinyt heidän kanssa. Teen omia hommia ja lapset leikkivät. Ei siitä voi huonoa omaatuntoa tuntea. Leikki on lasten hommaa ei aikuisten.

Vierailija
9/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole huono äiti vaan hyvä! Et kuitenlaan laita sitä päiväksi tuijottamaan telkkaria vaan tekee lasten juttuja kuten nuo piirtämiset ym

Vierailija
10/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin samalta kuin meidän arki :)
Ruutuaikaa on tunti päivässä. Yleensä käyttää sen Pikku Kakkosen katseluun, laitan aina munakellon soimaan. Nyt on jo oppinut itse sitä seuraamaan ja saattaa sanoa 10min kohdalla että pelaa loppuajan, pikku kakkosen peli appsi koneella, ei ole muuta tarvinnut ladata kun sieltä löytyy kivoja ja opettavaisia pelejä hurja määrä. Meilläkin se puuhailu yhdessä painottuu viikonlopuille. Arkena saa auttaa ruuanlaitossa ja kotitöissä koska on niistä nyt tosi innostunut, esim ojentaa pyykkikorista märkiä pyykkejä jotka minä ripustan narulle, tyhjentää tiskikoneen aterinlaatikon, imuroida oman huoneensa ja pyyhkiä pölyjä. Ruoanlaitossa lähinnä sekoittajan roolissa. Lapsi kokee itsensä tosi tärkeäksi kun saa auttaa "aikuisten" hommissa ja jaksaa sen jälkeen leikkiä hyvin itse.

Vierailija
11/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole huono. Samoin meillä. Annetaan myös pelata iPadilla. Sieltä löytyy myös ns kehittäviä pelejä.

Vierailija
12/12 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pohtinut samaa 4 vuotiaani kohdalla ja toimin samoin kuin sinä. Me emme edes viikonloppuisin lähdetä minnekään paitsi puostoon tai kylään kavereille.
Ei minusta äidin tule leikittää lastasn koko ajan, mutta olla läsnä kun lapsi kysyy, juttelee, nauraa.. Tottakai äirikin voi hullutella välillä ja leikkiä mutta tärkeintä on se läsnäolo. Eli et itse ole koko ajan koneella tai vastaa välttelevästi tai käske lasta pois näkyvistä, vaan vastaat kysymyksiin ja juttelet. Aivan niin kuin teet :)
Ja peleistä - meillä 4v katsoo pikkukakkosen tai saa pelata tietokoneella pikkukakkosen pelejä sen aikaa. Eli saa kyllä pelata, mutta rajoitamme aikaa. Minun puhelimella tykkää pelata mutta sanoo itse vartin päästä että silmiin sattuu joten ei pelaa kauaa.
Ei niissä peleissä mitään pahaa ole, kunhan on muutakin esim oileita palapelejä, liikuntaa, vapaata leikkiä..
Ja pitää olla myös välillä TYLSÄÄ!
Luovuus alkaa tylsyysestä! Muista se - parhaat leikit alkavat tylsistyneen tunteen seurauksena :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi