Käly joi pikkuaivonsa rusinaksi
Aina pelotellaan, että maksa tai haima poksahtaa. Kälyn maksa ja haima on kunnossa, mutta pikkuaivot on kutistuneet vuosikausia kestäneen varsin kohtuullisen alkoholinköytön takia.
Hänet passitettiin magneetikuvauksiin ja kuvista selvisi. Vika ei ole jaloissa vaan aivoissa.
Edelleenkään käly ei tajua, että maltillinen 3-5 lasillista viiniä päivssä voi aiheuttaa sen, että hän ei enää pysy pystyssä.
Nykyisin hän kaatuu jo rollaattorillakin, kun heiluu liikaa sivusuunnassa. Kotiin on asennettu kahvoja ja kaiteita. Ulkona liikkumisesta ei tule enää mitään ja ikää on vasta 73 vuotta.
Äsken puhuttiin puhelimessa. Nähdään ehkä joulun aikaan, jos tytär pystyy lähtemään hänelle mukaan taluttajaksi. Itsestäni ei ole ikätoverin taluttajaksi, koska hän painavampana kaataisi minutkin, jos alkaa heittää sivusuunnassa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhat juopot tosiaan tunnistaa siitä kävelytyylistä, tosi lyhyitä askelia ottavat. Juuri tänään näin vanhan mamman alkon kassi kädessä matkalla Alkoon, enemmän oli jotenkin huvittunut olo, kuin säälivä, ihminen tuossa kunnossa ja vielä jatkaa. Tosin mitässitä enää tuossa vaiheessa lopettamaan, nopeammin pääsee haudan lepoon.
Tule vaan vanhaksi niin ei sinullakaan ole kävelytyyli ihan kuin nuorena. Kaikkihan täällä pääsee haudan lepoon vai meinaatkos vähän enemmän aikaa potkia tunnistettavasta kävelytyylistä täällä jollain ruokavaliolla, juomilla tai liikunnalla täällä rasittamassa omaisia niin ettei meinaa kuolla ollenkaan rasitteena ja antaa tilaa uusille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhat juopot tosiaan tunnistaa siitä kävelytyylistä, tosi lyhyitä askelia ottavat. Juuri tänään näin vanhan mamman alkon kassi kädessä matkalla Alkoon, enemmän oli jotenkin huvittunut olo, kuin säälivä, ihminen tuossa kunnossa ja vielä jatkaa. Tosin mitässitä enää tuossa vaiheessa lopettamaan, nopeammin pääsee haudan lepoon.
Minä en sääliä tarvitse kun en halua pitkää kivuliasta elämää ja juoppona on toivoa kuolla pois ajoissa. Jos ei ole edes juoppo niin niin siltikin kamalat vaivat tulee vanhana mitä vanhemmaksi elää. Jos tulee se dementia ja käkikellona elää vielä pitkään kun ei kroppa tee kuolemaa muuta kuin pää on kuollut niin se kaikkein kamalinta.
Tarviiko sitä alkoon astua urheilullisen näköisenä ja pitkin askelin ja oletko koskaan nähnyt sellaisten menevän alkoon. Nehän ei alkossa varmaankaan käy koskaan. Ne käy vain maito kaupassa.
Juoppous on suomessa ihmeen hyväksytty tapa . Sitä jopa puolustellaan. Onhan se sentään laillista vaikka aiheuttaa kaikista päihteistä eniten haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en sääliä tarvitse kun en halua pitkää kivuliasta elämää ja juoppona on toivoa kuolla pois ajoissa. Jos ei ole edes juoppo niin niin siltikin kamalat vaivat tulee vanhana mitä vanhemmaksi elää. Jos tulee se dementia ja käkikellona elää vielä pitkään kun ei kroppa tee kuolemaa muuta kuin pää on kuollut niin se kaikkein kamalinta.
Et ole tainnut alkoholidementiasta kuulla? Saatat hyvinkin saada juuri sen kohtalon mitä yrität välttää juopottelemalla.
Loistava tulevaisuus edessä!
👇
Vierailija kirjoitti:
Mikään muu maailman huume tai päihde ei tuhoa aivoja yhtä pahasti mitä alkoholi syöpääkin aiheuttavana solumyrkkynä tekee.
Miksei lääkärit myönnä tätä? Usein juovat itsekin. Muut päihteet tuomitsevat.
Mä vähän luulen että ihmiset tässä ketjussa eivät tajunneet, että ap:n viittaama "maltillinen 3-4 lasia viiniä" ei tarkoittanut sitä että ap ajattelisi niin vaan se on tämän kälyn ajatus.
Nähtävästi osa tajusi ja osa ei..
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen että ihmiset tässä ketjussa eivät tajunneet, että ap:n viittaama "maltillinen 3-4 lasia viiniä" ei tarkoittanut sitä että ap ajattelisi niin vaan se on tämän kälyn ajatus.
Nähtävästi osa tajusi ja osa ei..
Miksi vain alkoholi on sallittua? Niitä olisi vähemmän haitallisia päihteitä.
Itse ainakin tissuttelen ja käytän satunnaisesti huumeitakin. 73v on aika paljon. Ei siinä vaiheessa niin väliksi vaikka hiukan horjahteleekin. Peräseinä näkyy,
3-4 lasia viiniä on kyllä aika vähän , moni vetää tuommosta tahtia loppuun saakka ilman ongelmia.
Varmasti muita syitä myös vaikuttamassa jos aivot hapertuu nuin pahasti tuollaisella määrällä.
Muttajoo,ei se alkoholi hyväksi ole tietenkään koskaan.
73 vuotias on jo käytännössä täysin ikäloppu, suurin osa ton ikäisistä on jo muutenkin siinä tilassa että moottori käy mutta kukaan ei ole ratissa.. Itse ainakin mielummin elän nuorena kunnolla ja makaan sit muinaismuistona jossain osastolla kuin pihistelen nuoruuden ja sit vanhana yritän "nauttia" elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa laillinen päihde. Tarviiko muuta sanoa?
Jonka käyttämättömyyttä joutuu usein perustelemaan, siinä missä muita päihteitä paheksutaan...
Olisikin pelkkää paheksuntaa muista päihteistä. Käyttörikos vähiten haitallisestakin.
Minulle tuli pelottavana yllätyksenä miten yksilöllistä alkoholin sietokyky on. Tiedän tapauksen missä alle kolmekymppinen mies joi 3 annosta illassa noin vuoden ajan on sai korjaantumattoman maksan vajaatoiminnan. Tässä varmaan jokin perinnöllinen rasite taustalla mutta mistä sen voi etukäteen tietää.
Italiassa, ranskassa jne. on täysin normaalia juoda 3- 5 lasia viiniä päivässä. En tiedä yhtään tuollaista tapausta. Taitaa aloittajan annokset olla paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa, ranskassa jne. on täysin normaalia juoda 3- 5 lasia viiniä päivässä. En tiedä yhtään tuollaista tapausta. Taitaa aloittajan annokset olla paljon enemmän.
Aloittajan tapauksessahan kyse oli siitä, että käly oli aiemmin juonut huomattavasti enemmän, ei mitään muutamaa lasillista päivässä. Nykyään juo siis tuon verran, vaikka kärsii jo vakavista neurologisista vaurioista.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli pelottavana yllätyksenä miten yksilöllistä alkoholin sietokyky on. Tiedän tapauksen missä alle kolmekymppinen mies joi 3 annosta illassa noin vuoden ajan on sai korjaantumattoman maksan vajaatoiminnan. Tässä varmaan jokin perinnöllinen rasite taustalla mutta mistä sen voi etukäteen tietää.
Sietokyky on todella yksilöllistä. Tuttu nainen juo korkeintaan yhden pullon viiniä. Hän on siitä enemmän humalassa kuin minä kahdesta viinipullosta. Kummallakin ikää yli 40 vuotta. Tarkennuksena minä olen mies muttei sekään selitä noin suurta eroa humaltumisessa.
Et ole tainnut alkoholidementiasta kuulla? Saatat hyvinkin saada juuri sen kohtalon mitä yrität välttää juopottelemalla.