Vauvalle nimeksi Olli?
Miksihän sen nimisiä vauvoja ei ole paljoa? Äänteellisesti sopii nykymuotinimiin ja perinteinen suomalainen nimi.
Kommentit (27)
Kiva nimi. Kuinka moni ajattelee samoin?
Meillä on nyt kuusivuotias Olli, ei ole tullut montaa kaimaa vastaan. Valittiin tämä nimi lapselle, koska Olli on mukavan kuuloinen perusnimi, josta ei ole helppoa vääntää hölmöjä lempinimiä.
Nimen on pilannut niin järkyttävä ihminen
Meillä on Olli 14v! Ei ole nimivalintaa koskaan kaduttu.
Kiva nimi! Myöhemmin varmaan taas muotia, nyt erottuu edukseen Alvarien joukosta.
Tykkään. Samoin Otosta, sekään ei kai ole kovin yleinen tällä hetkellä.
Meillä mietittiin Ollin ja Leon välillä 17 vuotta sitten. Harmi kun ei päädytty Olliin, kun Leosta tuli myöhemmin muotinimi.
Isoisänsä on Olavi ja lempinimeltään Olli.
Vaikea ymmärtää nimeä. Miksi siinä on ensin O, sitten kaksi L kirjainta ja lopuksi I? Ei tarkoita mitään? On muitakin vastaavia nimiä. Sopii ehkä vanhemmalle miehelle joka on herättänyt nimen eloon kuolleista.
Mikäs siinä. Kiva, mutkaton ja "kaikkina aikoina" jonkin verran annettu nimi. Lapseni päiväkotiryhmässä on Pauli, siihen törmää vielä harvemmin lapsilla nykyään.
No mikä ettei?
Olli on lyhyempi muunnos vanhasta klassisesta nimestä Olavi.
Nimi on yleinen etenin Pohjoismaissa.
Hyvä nimi poikalapselle nyt ja vastaiduussakin.
Vanhoilla etunimillä on aina tietty menneisyys ja historia takananaan.
Johon liittyy usein liitty sotia ja vallankumouksia ja ikäviäkin asiota
Mutta toisaalta myös suuria sankari tarinoita, suuria onnistumisia ja kansansuotiota läpi vuosi satojen.
Useilla uus nimillä ei tätä ole. Jo pitkään ovat vanhemmat ovat antaneet suomalaislle lapsilleen nimen jonkin suositun kansainvälisen televiso sarjan mukaan, kuten vaikkapa joku Jim tai vastaava.
On lapsellekkin upeaa, mikäli hän saa nimensä jonkun oman suvun vaikkapa jo vanhan nimen mukaan-
Se voi antaa lapselle ja nuorelle jopa turvallisuutta, että hän kuuluu johonkin johonkin.
Siihen sukunsa ketjuun, jonka nimi on kulkenut suvussa jopa vuosisatojen läpi.
Antaa tunteen että minä olen osa ketjua ja minun tarkoitus jatkaa sitä tuleville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Nimen on pilannut niin järkyttävä ihminen
Tarkoitatko Päällikkö Olli Jokista? Hän on seestynyt perheenisä, joka on ollut saman naisen kanssa naimisissa 20 vuotta.
Miten olisi kunnon etunimi 1960-luvulta?
https://yle.fi/uutiset/3-9418798
Jari, Juha, Timo, Ari, Kari, Jukka, Petri, Markku tai Mika?
Olli nimi tulee muistaaksni muunneltuna nimestä Olavi ja Olof jne.
Olavi nimisiä kuninkaita on ollut Pohjoisamaissa useitakin,menneinä aikoina.
Itse vertaan Olli nimeä mm. nimeen Otso.
Ja pidän molemmsita nimistä tosi paljon.
Olli nimi on muotoituntut nimestä Olavi.
Ja nimi Olavihan tulee sekä Tanskan että Norjan kuninkaalisista.
Tämä tietää jokainen, joka on ollut hereillä peruskoulun historian tunneilla.
Mutta niinkus tiedetty, tämän palstan perus mammoja historia ja yleistieto ja sivytys ei ole koskaan kiinnostanut vähääkään.
Mutta se ei heitä arvostelamasta ja pilkkaamasta ja vähättelemästä heitä sivityneempiä palstalaisia.
Olli on hyvä nimi. Ei kovin yleinen, mutta kaikissa ikäluokissa esiintyvä.
Helppo lausua
Olli on hyvä nimi.
Vanha kansa tuntee hyvin nimen Olavi joita on aikoinaan ollut sekä piispoina että kuninkaina.
Arvotettu nimi. Olli on lyhyempi muunnos nimestä Olavi.
Ruotsisa ja muissa Pohjoismaissa tuosta Olavi nimestä on muita muunnoksi kute Olof, Olav jne.
Alanuolittakaa vaan mutta nimi "ahdistaa" ja on outo. Suomessa on outoja nimiä.
Itse olen juuri noista syistä miettinyt tätä pojalle jos sellaisen saan. Kaunis perusnimi. Oliverin lempinimi myös.