Osakkeiden karhumarkkina 2021
Kehotin ihmisiä täällä jo keskiviikkona myymään osakkeensa. Kiitokseksi siitä ketuni poistettiin.
Nyt julkistettiin viikottaisen sijoittajien sentimentti kyselyn tulokset (AAII sentiment survey). Kyselyllä mitataan miten sijoittajat luulevat että pörssi tulee kehitttymään seuraavan puolen vuoden aikana. Luvut olivat tämän vuoden huonommat.
Maanantaina tulee varmaan jysähtämään. Osakkeet eivät ole laskeneet tarpeeksi jotta noi luvut olisivat jo hinnoissa.
Kommentit (12)
Ei minulla ole kiinni sellaisia rahoja, joita tarvitsisin kymmeneen vuoteen. Jos romahtaa, ostan lisää. Täällä on koko vuoden ajan tehty kymmeniä aloituksia, kuinka maanantaina romahtaa. Jos ei siedä kurssilaskuja yhtään, ei olisi varaa ja syytä sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sisäpiiriläiset ovat myyneet jo pitkään. Viime viikolla 69 miljardin dollarin verran USA:ssa, suurimpana Musk joka myi 10-11 miljardilla Teslaa. Jotainhan ne johtajat tietävät. Samaan aikaan piensijoittajat ostavat historiallisen paljon jopa velkavivulla. Kukahan mahtaa olla oikeassa?
Eikös se dipistä kannata ostaakin? Itse en ajatellut myydä, koska en tarvitse niissä kiinni olevia rahoja juuri nyt. Arvo pudotkoon, koska laskun jälkeen tulee aina nousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäpiiriläiset ovat myyneet jo pitkään. Viime viikolla 69 miljardin dollarin verran USA:ssa, suurimpana Musk joka myi 10-11 miljardilla Teslaa. Jotainhan ne johtajat tietävät. Samaan aikaan piensijoittajat ostavat historiallisen paljon jopa velkavivulla. Kukahan mahtaa olla oikeassa?
Eikös se dipistä kannata ostaakin? Itse en ajatellut myydä, koska en tarvitse niissä kiinni olevia rahoja juuri nyt. Arvo pudotkoon, koska laskun jälkeen tulee aina nousu.
Kyllä kannattaa, ja kannattaa myydä kun yliarvostus on suurinta. Sehän se pointti noilla johtajilla onkin, heillä on sen verran suuri informaatioetu tavalliseen sijoittajaan verrattuna. Itse kyttään isompaa pudotusta kuin muutamaa prosenttia mitä nyt on tultu alas. Huono strategia varmaankin mutta en osaa paremminkaan toimia.
Vierailija kirjoitti:
Sisäpiirien jutuista ei nyt voi päätellä niin paljon. Ne kun joutuvat suunnittelemaan pitkällä aikavälillä myyntinsä. Toki eivät möisi jos osakkeet olisivat halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole kiinni sellaisia rahoja, joita tarvitsisin kymmeneen vuoteen. Jos romahtaa, ostan lisää. Täällä on koko vuoden ajan tehty kymmeniä aloituksia, kuinka maanantaina romahtaa. Jos ei siedä kurssilaskuja yhtään, ei olisi varaa ja syytä sijoittaa.
Aika harva osaa ennustaa tarkan ajan romahdukselle, joten ne maanantaina romahtaa jutut voi AINA jättää omaan arvoonsa. Mutta, taloudessa on sellainen vaihe menossa, että kurssien lasku on suorastaan vääjämätön lopputulos. Se kuinka kauan kestää ennen seuraavaa nousua on taas jo toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva osaa ennustaa tarkan ajan romahdukselle, joten ne maanantaina romahtaa jutut voi AINA jättää omaan arvoonsa. Mutta, taloudessa on sellainen vaihe menossa, että kurssien lasku on suorastaan vääjämätön lopputulos. Se kuinka kauan kestää ennen seuraavaa nousua on taas jo toinen tarina.
Kyllähän se on helppoa sanoa milloin se romahdus saattaa tulla. En toki ole aina oikeassa. Vaikka sitä olisi pois muutama päivän bull markkinoilta niin ei se haittaa kun onnistun välttämään romahdukset täysin.
Tuota sitten vielä kompensoin käyttämällä vipua ja tekemällä hyvät stock pickit. Hakkaan indeksit ja hedge rahastot ihan sata nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bondimarkkinat kertoo oleellisen
Olit oikeassa. Kohta alkaa kova rytinä.
Romahdusta on povattu jo useampi vuosi.
Jos maanantaina tippuu -20%, on markkinoilla mukana oleminen silti kannattanut.
ps. jos kuka tahansa tällä palstalla väittää osaavansa ennustaa markkinoita tai voittaa markkinat myymällä/ostamalla, hän puhuu täyttä skeidaa. Olen tehnyt 20+ vuotta töitä niiden sisäpiiriläisten firmassa, eikä kukaan heistä tiedä pörssin käänteitä. Todisteena tästä heidän omat sijoitussalkkunsa.
Valikoiva muisti on se joka saa uskomaan omiin kykyihin.
Jos rommaa niin talous hyytyy
Silloin korot laskee
Fed joutuu elvyttämään eikä jäähdytä kuin ehkä aikoo
Osakkeet nousee
Osta dipistä mutta vain hyviä yhtiöitä