Nuoret ja kokemattomat opiskelijat työelämän "huoria"
Ei haittaa yhtään, vaikka työnantaja panee halvalla, maksaa härskisti alipalkkaa ja vaatii ylisuoritusta. Työ on kivaa ja sitä tekee ihsn huvikseen. Tonnilla elää kuin kroisos, kun elää sulassa sovussa poikaystävän kanssa yksiössä. On totuttu vähään, ettei haittaa yhtään, vaikka työnantaja kusettaa kaikkia olemalla juuri ja juuri lain oikealla puolen. Firma tekee laatua tehokkaasti ja kilpailukykyisillä hinnoilla. Tekijöinä kouluttamattomat wannabe-opiskelijat, elämäntapahaaveilijat, jotka myyvät itsensä halvalla ja heidän takiaan muutkin hölmöt. Aina löytyy joku, jolle alle kympin tuntiliksa on enemmän kuin on ikinä saanut. Työnteko on kiva harrastus.
Kommentit (19)
"Emme voi maksaa palkkaa, mutta saat työkokemusta ja lounasedun". Ja aina on joku, joka tuollasiinkin paikkoihin hakee.
Mä olen luullut että huoraamalla nuori ja nätti tienaa hyvin, mutta tuohonhan työelämä on menossa, työnantajat palkkaavat vain puoli-ilmaiseksi työn tekeviä, jotka eivät ymmärrä että heitä oikeasti kusetetaan.
Mä irtisanouduin tuollaisesta työstä vastikään. Seuraajani julistaa Twitterissä, miten asuntolaina on turhaa ja miten ihana on tehdä intohimotyötä. Yök.
Mä luottamusmiehenä pidän nuorille ja uusille työtekijöille pienen opetustilaisuuden työehtosopimuksista ja omista oikeuksista, sekä velvollisuuksista. Kyllä se on koko työelämän kannalta oleellista että kaikki toimivat samoilla säännöillä.
Ja sä syytät siitä työntekijätahoa, vaikka oikeat irstaat ja ahneet syylliset keekoilevat johtajien tuoleilla ilman minkäänlaista häpyä. Hyväksikäyttävät ja lypsävät työntekijöitä ihan ilman tuntoa. Joo, kyllä joo se on minunkin mielestä minun oma syyni, mikäli kauppaan kävellessäni vastaan tulee väkivaltarikollinen, joka huitaisee naamaan huvikseen ja saadakseen siitä jotain itselleen. Mitäs läksin kauppaan ja halusin pysyä elossa. Siis täysin oma moka.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:13"]Jostain on aloitettava
[/quote]
Niin on, mutta mä olin ollut siinä työssä kuitenkin yli kaksi vuotta ja saanut aiba hyvää palautetta. -5
Tätä minäkin olen hämmästellyt, että miten tällaista tilannetta voidaan pitää ihan normaalina. Itse pidän järjettömänä sitä, että kenenkään pitäisi uhrata kaikki vapaa-aikansa työnteolle ja tehdä useampaa työtä yhtä aikaa haaliakseen kokoon hätinä tuhat euroa (jos sitäkään!), tai ottaa vastaan nollasopimus kiitollisena siitä, että "onpa jotakin tekemistä" tai "kaikki työkokemus on arvokasta ja hyvä lisä CV:hen" (vaikka työ sisältäisi kuinka monotonista puurtamista vailla kunnollista perehdyttämistä).
No, opiskelijan on vaikea ottaa määrättömästi tunteja vastaan, se on totta. Mutta kun kaikki nuoret eivät ole opiskelijoita, vaan vasta valmistuneita ja pahimmillaan valmistuneita, jotka eivät ole useampaan vuoteen saaneet kunnon töitä. Ja sen sijaan, että heidät saataisiin ihan oikeasti työllistettyä, ministeriöt laativat kaiken maailman työkokeiluja ja keskittyvät pikemminkin työttömän "virikkeellistämiseen" kuin tämän elannon ansaitsemiseen.
Ja tässä sitten nämä kansakunnan köyhimmät sättivät kilvan toisiaan ja ostavat ihmisarvoaan korostamalla, kuinka he ovat puurtaneet ja raataneet niska limassa ja kiitollisena pienimmästäkin pikku kolikosta kukkarossaan, ja odottavat muidenkin pystyvän samaan. Minusta tämä aika tarvitsisi nyt enemmän niitä vastahakoisia, jotka yksinkertaisesti kieltäytyisivät tällaisesta. Muutosta ei tule ikinä, jos me vain tyydymme tällaiseen.
Itse olin isälläni töissä minimipalkalla, ainakin saan varmaan joskus perintönä takaisin työni hedelmiä, vaikka varsinaisella työnpalkalla en päässytkään rikastumaan.
ulkomailla harjottelu on yleensä palkatonta. yliopistossa harjottelusta maksetaan sentään väh. tonni bruttona.
mutta joo onhan tää perseestä. itsekin opiskelen nyt ja teen osa-aikatöitä. näyttää aika huonolta oman alan töiden saaminen valmistumisen jälkeen. tän laman piti olla ohi mun valmistuttuani...
Ap:lla ei ole opiskelijan näkökulmaa asiaan. Eivät opiskelijat ole tätä järjestelmää luoneet. Lisäksi ei ole kovin järkevää mainostaa täällä, että olisi ilmaista työvoimaa tarjolla. Muronsa saa suolata haluamallaan tavalla.
No mitäs teet, kun työkokemusta ei ole ja sitä vaaditaan joka paikkaan. Jos sitä haluaa pitää tyytyä aluksi tekemään töitä sopimuksilla jotka itsekin tietää olevan ihan perseestä ja kusetusta. Joskus saa sitten toivottavasti paremman duunin. Nyt mä teen määräaikaisena ihan minimipalkalla ja just ja just elän tällä, mutta ehkä seuraava työ on jo parempi, kun voi ansioluetteloon laittaa yhden alan työn lisää kokemukseksi.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:38"]
No mitäs teet, kun työkokemusta ei ole ja sitä vaaditaan joka paikkaan. Jos sitä haluaa pitää tyytyä aluksi tekemään töitä sopimuksilla jotka itsekin tietää olevan ihan perseestä ja kusetusta. Joskus saa sitten toivottavasti paremman duunin. Nyt mä teen määräaikaisena ihan minimipalkalla ja just ja just elän tällä, mutta ehkä seuraava työ on jo parempi, kun voi ansioluetteloon laittaa yhden alan työn lisää kokemukseksi.
[/quote]
Näinpä. Oravanpyörähän tämä on, mutta mistä sen lenkin saisi katkeamaan? Nuoret on ajettu ahtaalle: töitä on vaikea saada ilman työkokemusta, saadut työt ovat usein kaikkea muuta kuin unelmasopimuksia ja lisäksi uudelleenkouluttautumista on vaikeutettu. On vaikea pitää puoliaan, kun joka puolella on tarjolla lähinnä nihkeää tai olematonta toimeentuloa.
Itselläni on peri opiskelijaa ammattilaisten lisäksi töissä, opintojen ohella. Tekevät kaksi-kolme päivää viikossa, tunteja alle puolet siitä mitä vakinaiset ja palkkaa jää heille käteen luokkaa tonnin paikkeilla. Minulle kyllä kohtalaisen edullista työvoimaa, mutta toisaalta heidän työnsä ei ole samalla tavoin valmista jälkeä kuin ammattilaisella. Jonkun pitää aina tarkistaa virheet.
Ei noilla palkoilla varmaan just asuntolainaa voikaan ottaa, mutta eipä tarvitse toisaalta ottaa opintolainaakaan. Muutaman vuoden päästä palkkataso onkin jo sitten paljon parempi.
Mikä tässä elämässä sitten on huoraamista. Opettelijalle ei voi maksaa osaajan palkkaa. Kyllä hyvä huorakin varmaan hintansa tietää.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:50"]
Itselläni on peri opiskelijaa ammattilaisten lisäksi töissä, opintojen ohella. Tekevät kaksi-kolme päivää viikossa, tunteja alle puolet siitä mitä vakinaiset ja palkkaa jää heille käteen luokkaa tonnin paikkeilla. Minulle kyllä kohtalaisen edullista työvoimaa, mutta toisaalta heidän työnsä ei ole samalla tavoin valmista jälkeä kuin ammattilaisella. Jonkun pitää aina tarkistaa virheet.
Ei noilla palkoilla varmaan just asuntolainaa voikaan ottaa, mutta eipä tarvitse toisaalta ottaa opintolainaakaan. Muutaman vuoden päästä palkkataso onkin jo sitten paljon parempi.
Mikä tässä elämässä sitten on huoraamista. Opettelijalle ei voi maksaa osaajan palkkaa. Kyllä hyvä huorakin varmaan hintansa tietää.
[/quote]
Sehän on vallan mainiota, jos saa sen verran säännöllisiä tunteja yhdestä työstä, että saa tonnin käteen. Sillä sentään tulee vielä toimeen. Mutta tällä hetkellä niitä viikkotunteja tunnutaan jakavan niin hintsusti, että se saatu ansio ylittää juuri ja juuri työttömyystuen määrän, jos edes sitä. Taikka sitten se tonni jää kouraan siitä hyvästä, että tekee useampaa kuin yhtä työtä.
On ymmärrettävää, että kokemattomalle ei makseta samaa palkkaa kuin kokeneelle. Se ei ole, että tunteja tarjotaan niin vähän, että sillä ei yksinkertaisesti tule toimeen mitenkään päin. Kukaan ei elä sillä, että "saa" työskennellä muutaman tunnin viikossa tai että "työnteko" on käytännössä puhelimen päivystystä siinä toivossa, että joku sijaistettava saattaisi sairastua tai jäädä lomalle.
Tätähän myöskin hallitus on halunnut. Nyt sitten nautitaan siitä mitä ollaan tilattu.