mummon sairas suhtautuminen ruokaan
Eli lapseni on ylipainoinen, neuvolassa ottivat puheeksi. Äitini on kuitenkin toista mieltä, lapsi on kuulemma terve kun se syö, ja mitä enemmän, sen parempi. Syöttää 4-vuotiasta kuin vauvaa, ja 4-vuotias syö mummolla ollessaan enemmän kuin minä päivän aikana! Tästä sanottu, suuttuu. Ja kun ei ole luvattu mitään makeaa (meillä erikseen karkkipäivä) niin ei ole kuulemma saanut (sitten paljastuu lätyt, karkkirasiat yms). Lapsen neuvolakäyrät menevät +40% kohdilla, eli mistään pienestä ylipainosta ei ole kyse. Miten saan äitini kuriin, pitääkö kieltää kyläilyt jos ei ruokaan suhtautuminen lopu? Syöttää täälläkin käydessään, isoja annoksia. Vaikka lapsi ei "normaalioloissa" syö puoliakaan moisista määristä. Vai onko vika mun päässä, mulla sairas suhtautuminen, niin kuin äitini kauniisti mainitsi.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 07:01"]Voisin kuvitella, että ko. mummon on minun ikäluokkaani, 45-50-vuotias, jos ap on vaikka 25 ja hänellä pieni lapsi. Ei tässä välttämättä puhuta mistään 80-vuotiaasta monet pula-ajat eläneestä mummosta.
[/quote]
Tsiisus, että nää teinit on sekaisin 45 vuotias mummo lol..
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 07:01"]Voisin kuvitella, että ko. mummon on minun ikäluokkaani, 45-50-vuotias, jos ap on vaikka 25 ja hänellä pieni lapsi. Ei tässä välttämättä puhuta mistään 80-vuotiaasta monet pula-ajat eläneestä mummosta.
[/quote]
Tsiisus, että nää teinit on sekaisin 45 vuotias mummo lol..
[/quote]
Täh? Paljon nuorempikin voi olla jo mummo? Äitini työkaveri tuli mummoksi n. 35-vuotiaana. Ja oma työkaveri tuli 43-vuotiaana mummoksi.
Niin, no onkohan se 30-50 vuotias jotenkin höperö mummo niinkuin tässä ketjussa haetaan? Suurimalla osalla se oma lapsi on alle kouluikäinen 30-40 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 06:48"]
Eli lapseni on ylipainoinen, neuvolassa ottivat puheeksi. Äitini on kuitenkin toista mieltä, lapsi on kuulemma terve kun se syö, ja mitä enemmän, sen parempi. Syöttää 4-vuotiasta kuin vauvaa, ja 4-vuotias syö mummolla ollessaan enemmän kuin minä päivän aikana! Tästä sanottu, suuttuu. Ja kun ei ole luvattu mitään makeaa (meillä erikseen karkkipäivä) niin ei ole kuulemma saanut (sitten paljastuu lätyt, karkkirasiat yms). Lapsen neuvolakäyrät menevät +40% kohdilla, eli mistään pienestä ylipainosta ei ole kyse. Miten saan äitini kuriin, pitääkö kieltää kyläilyt jos ei ruokaan suhtautuminen lopu? Syöttää täälläkin käydessään, isoja annoksia. Vaikka lapsi ei "normaalioloissa" syö puoliakaan moisista määristä. Vai onko vika mun päässä, mulla sairas suhtautuminen, niin kuin äitini kauniisti mainitsi.
[/quote]
Terveysterroristi pitää lapsensakin tarkkaan lasketulla ja punnitulla dieetillä. Viimeistään opiskeluaikana päästyään kontrollistasi eroon kakarasi löytää sipsit ja limun ja paisuu noin kolminkertaiseksi kun näitä aineita ei ole päässyt kakarana syömään.
Mitäs jos neuvolakäyrät ei olekaan aivan kohdallaan? Esim. itse olin pitkänä ja muutenkin isokokoisena jatkuvasti yli käyrien, silti olin aikanaan kouluun päästyäni lääkärin mielestä liian laiha.
Nyt tiukat rajat tuohon touhuun. Myös vaikka mummolakäynnit olisivat satunnaisia, mikäli lapsi on jo valmiiksi ylipainoinen. Tuhoaa vielä hampaatkin, jos tunnin välein jotain syödään. Ja 4-vuotiasta ei tarvi syöttää.
Siis jos lapsi satunnaisesti (max kerran viikossa) vierailee mummon luona, on aivan sama mitä ja kuinka paljon siellä syö. Antaa niiden mummojen hemmotella. Enemmän nyt panostaisin kotona ruoan laatuun ja liikunnan lisäämiseen että saisitte painoa alas.