Onko tämä teidän mielestänne normaalia (IL:n uutinen kodin siisteydestä)?
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1424935743674.html
Mielestäni tuossa vaiheessa on jo joku ongelma, kun tavaraa on noin paljon joka paikassa, tiskiä, roskia, likaa yms. Ei todellakaan mitään normaalia "lapsiperheen sotkua".
Kommentit (99)
Kuvien perusteella saadun vaikutelman perusteella en kuvailisi perheen elävän normaaliarkea, vaan olevan epäsiistejä ja epähygienisia. Meilläkin saattaa koti näyttää sotkuiselta esimerkiksi leikkikavereiden tai sukulaisten kyläiltyä. Silloin on lelut pitkin poikin ja keittiössä kertynyttä tiskiä. Vaan kun vieraiden lähtiessä lelut korjataan, tiskit tiskataan, tasot pyyhitään ja talo imuroidaan, on kotimme jälleen erittäin siisti. Toisin sanoen, mielestäni kuvissa ei näy max. parissa päivässä syntynyt pintasotku, vaan epäsiistin perhe-elämän pitkäaikainen likaisuus.
Kyl meilläkin,joskus tolta näyttää,mut harvemmin.Mahtaakohan tässäkään esimerkki kodissa aina tolta näyttää.Mua ei häiritse,jos kämppä on välillä sekaisin,siivoan ku huvittaa,jos ei huvita en ota ressiä siivoan ku taas huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:24"]
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1424935743674.html
Mielestäni tuossa vaiheessa on jo joku ongelma, kun tavaraa on noin paljon joka paikassa, tiskiä, roskia, likaa yms. Ei todellakaan mitään normaalia "lapsiperheen sotkua".
[/quote]
Ongelma on mielenterveysongelma.
On ihan normaalia sotkua, mutta tuollaisen sotkun aikaansaamiseen menee kauan ja vaatii syyksi jotain muuta kuin yleisen siivousinnottomuuden (vaikka koko perhe influenssassa muutaman viikon ajan).
Minusta on ihanaa, että siivoaminen on vieläkin moraalin mittari. :) Ja nimenomaan naisen moraalin mittari. Ymmärrän, että oli tärkeää kuurata lattioita vielä silloin kun pienissä mökeissä levisi tubi ja täit ja monet muut taudit, mutta nykyään hygienian taso on hurjan paljon parempi kuin marttaliiton valistuksen kulta-aikana, vaikka olisikin sotkuista.
Meillä on usein ollut sotkuista. Se ei korreloi masennuksen kanssa, vaan sen kanssa paljonko elämässä on muuta, tärkeämpää tekemistä. Jos koko viikon illat menee siihen, että toinen vanhemmista lukee tenttiin tai tekee jotain tärkeää projektia ja toinen huoletii lemmikit ja lapset ja lasten harrastukset, niin ei siinä vaan tule mieleen alkaa imuroimaan. On tärkeämpää tekemistä.
Minun on siksi niin vaikea moralisoida toisten tekemiä sotkuja, kun itse tunnen että elämä on rikkaimmillaan silloin, kun mulla ei ole niin aikaa miettiä kotitöitä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:40"]
Ja sitten ihmetellään, miten suomalaisinkiin taloihin on alkanut ilmestymään luteita ja torakoita jos asunnoissa näyttää tolta.
[/quote]
Et sitten ole tietoinen, että niiden ilmestymisellä ei ole mitään tekemistä siisteyden/likaisuuden kanssa. Suurin syy ovat ulkomaanmakat, joten niitä voi tulla teillekin....
[/quote]
Jos sun kämppäs on siisti eikä oo mitään turhaa rojua + siivoat, niin ei ne tuholaiset siellä niin hyvin viihdy. Ja sillon sä myös huomaat jos niitä on tullut ja voit tehdä asialle jotain. Mutta elä sä vaan sotkussa kuoriaisten ja torakoiden kanssa idiootti
Hyi hitto. Ei ole normaalia tollanen sotku. Rajansa kaikella!
Voihan tiskit kasaantua kun niitä pöydältä vie keittiöön. Mutta ei se voi olla tuon näköistä jatkuvasti. Silloin on jo kyse mielenterveysongelmista jos ei aikuiset pysty sen vertaa huolehtimaan kodista. Jo nyt lapsetkin masentuu tuollaisesta sotkusta.
Näyttää joltain alkoholistien tai nistien luolalta tai kirpputorin/kierrätyskeskuksen takahuoneelta, ei lapsiperheen kodilta.
Ratkaisuksi ainakin tiskikone, ruokaa laittaessakin täytetään sitä mukaa kun tiskejä tulee, tarvittaessa likoamaan lavuaariin hetkeksi. Ruoan valimistuessa tasojen siivous. Ruokailun jälkeen kaikki laittavat astiat huuhtelun kautta koneeseen, pienempiä autetaan tässä tarvittaessa. Kone päälle, kun on täysi, tyhjennys kun on käynyt.
Lisäksi tarpeeksi säilytystilaa, kaikelle oma paikkansa. Pyykin kuivaaminen saattaa asettaa haasteensa, mutta ei henkareilla kuivuvien vaatteiden kuivaamiseen liian kauaa pitäisi mennä. Jos tarpeen, hankkii sitten vaikka erillisen vaatetangon niitä varten. Tavarat oikeille paikoille käytön jälkeen, ei se vaikeaa ole, kun siihen tottuu.
Katsoin tota fb-ryhmää. Hauskoja kuvia ja juttuja. Eväsrasiakuva melko huippu.
Teiltä taisi nyt mennä ohi, että kuvat ovat eri kodeista. Tää on niin tätä taas. Kellarin harrastetila näyttää helposti tuolta, kun lapset ovat vähän käyneet leikkimässä ja askartelemassa. Keittiö näytää helposti tuolta, esimerkiksi kun tiskikone on päällä ja syödään jo seuraavilta astioilta, joita ei saa pois näkyviltä.
On se jollekulle ihan normaalia. Meilläkin näyttää tuolta usein, jos illalla ei leikkejä ole siivottu pois, ja aamulla pyjamat on jääneet sohvankarmille, leikit keskelle olkkaria jne. ja lähdetty niin kiireessä ettei siinä ole ehtinyt siivoamaan.
Nykyään, kun lapsilla on omat huoneet joissa lelut pysyvät, ja pukevat/riisuvat huoneissaan, olkkari on tietenkin siistimpi, mut tuollaista meillä oli usein kun asuttiin tosi ahtaasti kolmiossa. Vaikka siis siivottiin monta kertaa viikossa.
Älykkäät eivät jaksa syventyä siivoamiseen, ainakaan kovin usein. En tunne ketään älykästä, jonka koti on tiptop.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:27"]
Älykkäät eivät jaksa syventyä siivoamiseen, ainakaan kovin usein. En tunne ketään älykästä, jonka koti on tiptop.
[/quote]
Jaa, minä tunnen montakin todistetusti ja testatusti (ei mikään nettitesti) älykästä, jotka pitävät kotinsa normaalin siistinä. AP
Yhtä helppoa on heittää vaate tuolin päälle kuin mytätä lattialle. Eikä tiskistä ole vaivaa kun ne laittaa heti likoamaan, paitsi suunsoiton vaiva.
No ei todellakaan! Mä oon luullut, että meillä on kauhea kaaos, mutta täällähän on siistiä tuohon verrattuna! Ja kaikki sotkut tosiaankin siivotaan pois aina ennen päiväunia ja illalla ennen iltapalaa.
Kuva kertoo siitä, että äiti on harrastanut ompelua ja lapsi tai lapset ovat leikkineet lattialla samassa huoneessa, koska yleensäkin tahtovat olla lähellä vanhempiaan. Leikkeihin on päätynyt kangastilkkuja, muovipussi, jossa ne olivat ja vanua, jota käytetään esim ommeltavan tilkkutyön sisällä. Ihan normaalia. Kiva laittaa nukelle peitoksi ja suunnitella vaatteiksi jne. Keittiössä (oliko siitä kuva en jaksa tarkistaa, mutta arvaan) on tiskipöytä täynnään mahdollisesti jopa edellisen illan iltapalasta asti kertyneitä astioita. Hyvä, että astiat ovat tiskipöydällä. Perheellä on varmasti tapana laittaa keittiö järjestykseen vähintään kerran vuorokaudessa. Tämä ei aiheuta terveysriskiä, kun puhtaita astioita on tarpeeksi ja ruokapöytää pyyhitään tarpeen mukaan ja tiheämmin. Ehtii paremmin keskittymään edes joskus ompeluun, kun tekee kerralla ruokaa useammaksi kerraksi ja lämmittää vain seuraavana ruoka-aikana ja kattaa pöydän ei muuta.
äiti kolmelle
Huh.. ja minä olen muka sottapytty minun kaveripiirissä. Keittiö on tpsin minullakin yleensä kaaos. Tosin sen aiivpamisessa ei kauaa menw. Tiskit altaaseen, roskat roskiin ja pöytien pyyhkäisy. Lattian voi raivata siinä sivussa
Mä olen aina kuvitellut olevani laiska siivoamaan ja että kaikki pitää mua ihan sottapyttynä.... mutta ei meillä ole koskaan tuollaista. Jos tiskipöydällä on välillä täyttä, ei siellä ole kuitenkaan seassa ruokaa.
Tavaroilla on paikat, ei niitä säilötä röykkiössä kaapin vieressä.
meillä oli kotona ton näköistä lähinnä silloin kun mutsilla oli jäänyt putki päälle...