saako kela kysyä pankista tietojani?
siis saako ne vaan soittaa sinne ja kysyä, että mitä tilejä mulla on?
Kommentit (14)
Siis mulle tuli takaisinperintää ja teen siitä valituksen. Meinasin että kysyykö ne mun maksukykyä pankista. Että siirränkö vähätkin säästöt äkkiä sieltä pois :(
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:23"]Siis mulle tuli takaisinperintää ja teen siitä valituksen. Meinasin että kysyykö ne mun maksukykyä pankista. Että siirränkö vähätkin säästöt äkkiä sieltä pois :(
[/quote]
Eli oot pumminu liikaa, mutta et haluisi maksaa takaisin. Se nyt on ihan sama onko siellä tilillä rahaa. Jos rahaa ei ole ja ovat maksaneet liikaa, niin perintäänhän se menee.
Riippuu asianhaaroista. Jos kela maksaa sulle jotain tarveharkintaista tukea, niin saa. Muuten ei saa.
Takaisinperintää varten kela ei saa sun pankkitietoja, vaikka yrittäis, mutta ei kela ole sun maksukyvystä mitenkään kiinnostunutkaan, koska ei takaisinperintä siitä riipu - sehän riippuu vain siitä, onko sulle maksettu jotain tukea, johon et olekaan oikeutettu. Jos et maksa, kela laittaa takaisinperinnän olosottoon ja ulosottoviranomainen saa tiedot sun maksukyvystä. Jos sitä ei ole, sut todetaan varattomaksi ja luottotietoihin tehdään siitä merkintä..
Saa ne kysyä joissain tilanteissa, esim. hakiessa jotain tukia jotka riippuu myös omaisuudesta ja tuloista. Ei kuitenkaan missä tahansa tilanteessa.
Jos meinaat siitä takaisinperinnästä valittaa niin miksi ne tarkistaisivat maksukykysi??
Tuossa kirjeessä, jossa takaisinperinnästä ilmoitetaan, on kohta "Toimikaa näin: Voitte halutessanne antaa tietoja liikamaksuun johtaneista syistä sekä taloudellisesta ja sosiaalisesta tilanteestanne oheisella lomakkeella"
Joten kun kerran taloudellisesta tilanteestani ovat kiinnostuneita, niin minua kiinnostaa nyt se, onko heillä oikeus tässä tapauksessa pankkitietojani kaivella. -ap
Sen verran vielä, että monestihan toi liikamaksutilanne johtuu asiakkaan tekemästä virheestä tai kelan tai työkkärin tekemästä virheestä. Silloinkin kun kyse on työntekijän virheestä, kelan asiakas silti voi useesti olla se, joka maksumieheksi joutuu. Että ei kannata heti olla heittelemässä pummisyytöksiä siellä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:02"]Sen verran vielä, että monestihan toi liikamaksutilanne johtuu asiakkaan tekemästä virheestä tai kelan tai työkkärin tekemästä virheestä. Silloinkin kun kyse on työntekijän virheestä, kelan asiakas silti voi useesti olla se, joka maksumieheksi joutuu. Että ei kannata heti olla heittelemässä pummisyytöksiä siellä.
[/quote]
No kyllähän sen huomaa jos on liikaa rahaa tilille tullu.
Eli aiot väittää Kelalle olevasi tuloton etkä pysty maksamaan liikamaksua takaisin? Vaikka sinulla on tilillä rahaa..
Olet saanut liikaa tukia ja niistä on jäänyt säästöönkin ja nyt et halua maksaa takaisin. Reilua.
Kelan tukiin on olemassa omaisuusrajat, jotka voi tarkistaa netistä. Mutta, jos oot saanut liikaa tukia Kelalta se pitää palauttaa. Se ei ole sun rahaa, vaan menee peritään takaisin. Tilitietoihin Kela ei pääse käsiksi, mutta, jos et maksa summa menee ulosottoon.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:59"]
Tuossa kirjeessä, jossa takaisinperinnästä ilmoitetaan, on kohta "Toimikaa näin: Voitte halutessanne antaa tietoja liikamaksuun johtaneista syistä sekä taloudellisesta ja sosiaalisesta tilanteestanne oheisella lomakkeella"
Joten kun kerran taloudellisesta tilanteestani ovat kiinnostuneita, niin minua kiinnostaa nyt se, onko heillä oikeus tässä tapauksessa pankkitietojani kaivella. -ap
[/quote]
Takaisinmaksun aikataulusta on mahdollista neuvotella. Etuutta hakiessa on kelalla oikeus saada tiedot säästöistä joten tulkitsen niin että myös takaisinperintä rinnastetaan tähän. Kun asioidaan kelan tai sossun kanssa niin pankkisalaisuudella voi pyyhkiä pyllyä ja jos ei halua tietoja luovuttaa niin ei kannata pitää rahoja pankissa. Tuskin kellään kelan tuilla elävällä edes on niin paljoa rahaa etteikö niitä voisi sukan varressa pitää. Mutta siis takaisin perittävään määrään asialla ei ole vaikutusta, korkeintaan maksuaikatauluun.
Tottakai.