Mitä jos lapsestasi tulee tahattomasti lapseton?
Mitä sanot jos aikuinen lapsesi kertoo, ettei ole saanut lapsia vaikka on ollut ilman ehkäisyä? Aiotko tukea mahdollisissa hedelmöityshoidoissa? Hyväksytkö hoitoalkuisen lapsen lapsenlapseksi? Entäs adoptoidun?
Kommentit (26)
Tukisin lastani hoidoissa, jos hän haluaisi kertoa minulle asiasta. Minun lapseni on saanut alkunsa hoidoilla ja toivon, että hänellä ei ole samanlaista tietä kuljettavana. Itse en kertonut asiasta vanhemmilleni. Heille ei kuulu minun elämäni. Toivon pystyväni kasvattamaan ja rakastamaan lastani niin, että lapseni tuntee pystyvänsä puhumaan minulle mistä tahansa asiasta pelkäämättä nöyryyttämistä ja hylkäämistä.
Tahattomasti lapseton eli TALA on omasta tahdostaan lapsettoman oli OTLAn vastakohta. Jos ihminen on TALA, niin sen voi vain hyväksyä. Mitäpä muutakaan?
Olipa typerä kysymys. Minkä minä sille voin jos lapsi on lapseton ja miksi minulla pitäisi olla siihen joku mielipide? Tietysiti olen lapseni puolesta pahoillani ja tuen häntä kaikessa, myös mahdollisisissa lapsettomuushoidoissa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:48"]
Ei se ainakaan perinnöllistä sitten ole.
[/quote]
Kyllä lapsettomuus on erittäin perinnöllistä. Jos isoäidilläsi tai äidilläsi ei ole ollut lapsia, niin on erittäin todennäköistä että sinäkään et saa lapsia.
Ennen kuin asiaan voi ottaa kantaa, pitäisi tietää, onko onki ottamaton vaiko lammikko kalaton eli onko oma lapsi vai hänen puolisonsa hedelmätön vai kenties molemmat. Epäilen, että jos se hedelmätön on poikani, niin hän ei tule siitä juuri kanssani keskustelemaan, mutta jos taas tyttäreni, niin asiaa varmasti puidaan paljonkin.
Jos haluavat palavasti lasta, hankkikoot sen keinolla millä hyvänsä. Olen valmis rakastamaan lasta joka tapauksessa.
Olen pohtinut aika paljon tätä keinohedelmöitystä. Siinähän on monta erilaista tilannetta. 1. Käytetään molempien omia sukusoluja, 2. Käytetään luovutettuja siittiöitä, 3. Käytetään luovutettuja munasoluja ja 4. Käytetään luovutettuja siittiöitä ja munasoluja. Tämä viimeinen tapa pohdituttaa. Lapsi kasvaa äidin kohdussa, mutta hänellä ei ole lainkaan samoja perintötekijöitä kuin äidillä. Onko lapsi siis verrattavissa adoptiolapseen? Täysi-ikäiseksi tultuaan hänellä on joka tapauksessa oikeus ja mahdollisuus ottaa selvää taustastaan. Voi olla lapselle aika hämmentävä tilanne: olet juridisesti vanhempiesi lapsi, äitisi on sinut synnyttänyt, mutta sinulla ei ole vanhempiesi geenejä lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 12:12"]
Vapaaehtoisesti lapsettomiksi haluavan lapsen äitinä miettisin mitä olen tehnyt väärin.
[/quote]
Miettisit ennemminkin, mitä olet tehnyt silloin oikein, kun olet kasvattanut järkevän ja älykkään lapsen.
[/quote]
No kyllä mä ajattelisin että meidän perheessä oon jokin vika ja mussa jos mun lapset ei haluaisi lapsia. Että ovat joko kasvaneet itsekeskeisiksi tai traumatisoituneet omasta lapsuudestaan ja siksi veloja. Se olisi mulle todellinen peiliin katsomisen paikka