Miten käynnistää prosessi lapsen lähihuoltajuuden hakemiseksi?
Toivoisin asiallisia neuvoja,miten edetä otsikonmukaisessa asiassa.
Hieman taustaa,miksi poika asuu isällään;
Meillä on ollut erosta asti yhteishuoltajuus,minä lähivanhempi ja poika isällään joka toinen viikonloppu. Tein tuohon aikaan erittäin epäsäännöllistä vuorotyötä,ja pojan mentyä kouluun alkoi koulu-harrastus-mummolahoito-yhdistelmä koetella minun/pojan jaksamista ja pojan isän kanssa mietittiin että jatkuva mummolahoidossa ramppaaminen on haitaksi pojan koulunkäynnille.Isä ehdotti,päivätyötä tekevänä,että hän ottaa pojan "kirjoilleen",ja minä tapaan joka toinen viikonloppu,+vapaapäivinä.Pojalle muutto oli vastentahtoinen.Isän kanssa sovittiin,että mikäli homma ei toimi,katsotaan uudelleen.
Tästä on nyt puolitoista vuotta.Isä lopetti pojan harrastukset välittömästi minun maksamieni kausien loputtua.Pojan isä on kiristänyt sairausvakuutuksen lopettamisella,jos en maksa (tähän väliin huomio että maksan elatusmaksua 200e/kk) sitä,vaikka pojan eräs sairaus vaatinee tulevaisuudessa vielä mahd.kalliitakin hoitoja.Isä ei ole suostunut maksamaan pojan puhelinlaskuja,joten minä joudun ne maksamaan.Olen ostanut tietokoneen,äitipuolen takavarikoitua (omansa rikottuaan) pojan edellisen koneen.Pojalla on ollut uudessa koulussa hieman kiusaamista,sain sen loppumaan ottamalla kouluun yhteyttä,isän kanta on että poika vain ruikuttaa.
Kun poika jouluna kertoi haluavansa muuttaa takaisin minulle,lopetttuani vuorotyön kun pääsin opiskelemaan,ja tästä isälle sanoin,niin oli huutanut pojalle että jos tänne muuttaa niin hän lähtee ulkomaille töihin eikä poika näe häntä enää ikinä.Ja että pojan takia myy omakotitalonsakin sitten.Näistä on tekstiviestitallenteet minullakin.
Pojan nykyiseen harrastukseen isä ei osallistu,poika kulkee syksyt- talvet koulusta treeneihin yksin ja takaisin,treenaa kipeänä,yhden kerran oli sopinut minun kanssani että yhdet treenit jäävät välistä kokeisiinluvun takia,äitipuoli oli pakottanut ja sanonut että treeneistä ei livistetä.
Tulevana kesänä menen kesätöihin,opiskelijana ei ole lomaa,ja isä ilmoitti että jos en kerro hänelle yhtäjaksoista viiden viikon loma-ajankohtaa ei anna tavata poikaa koko kesänä.
Pojalla on alkanut paino tippua radikaalisti,nimittelee itseään läskiksi ja on jotenkin surumielinen.Sanoo kaikkeen että isälle ei saa kertoa,kun ei jaksa kuunnella huutoa.
Isä on ilmoittanut,ettei lastenvalvojalle tule.Haluan pojan lähihuoltajuuden itselleni,ja lapsi toivoo sitä myös.Poika on nyt 11 vuotta,mitä kautta voin lähteä asiaan viemään eteenpäin?Ja isä ilmoitti myös,että hänellä on lakimiesapua lähipiirissä ja tulee vaatimaan mahdollisessa oikeudenkäynnissä isot kulut minun maksettavakseni jos en huoltajuutta saa.
Mietityttää myös nuo pojan kiristysyrityksen,isä on siis suomalainen asentaja,eli ulkomaille muutto on hyvin epätodennäköistä.Pahoin pelkään,että motiivi pojan itselleen ottamiselle oli ison asuntolainan myötä elatusasiat,ennen maksoi minulle 150 euroa,nyt saa minulta elatusmaksut ja Kelasta lapsilisät,ja käytännössä kieltäytyy hankkimasta pojalle tarpeita.
Tapaan poikaa kyllä nykyään 10-15 pv/kk,kun opiskelut sen sallivat,ja poika tuntuu kovasti ikävöivän koko ajan.
Kiitos ja kumarrus jos saan apua mistä aloittaa,minulla on erittäin vahva tunne siitä että asiat eivät ole siellä hyvin!