Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitäääh?? Sanotaanko yläastetta nykyään yläkouluksi?????

Vierailija
12.09.2006 |

whattöfak????????

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelkytlukuiselta? Oikeesti, ihan naurettava nimimuutos. Tietääkö joku, miksi -aste jäi pois?

Vierailija
2/13 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa kaikki ala- ja yläkoulut yhdistettiin yhtenäiskouluiksi. Niissä on nyt sitten " toimipisteitä" kun koulurakennukset ovat erillään kuten ennenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooteko nyt ihan tosissanne? ei oo ala-astetta??? no mikä se sitten on??

Hullua!!

Vierailija
4/13 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ooteko nyt ihan tosissanne? ei oo ala-astetta??? no mikä se sitten on??

Hullua!!

Vierailija
5/13 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa halutaan pois ala- ja yläastejaottelusta. Pyrkimys on se, että siirrytään yhtenäiseen peruskouluun, jolloin lapsi käy yhdeksänvuotisen peruskoulun samassa koulussa. Opettajatkin voivat joustavammin kiertää eri luokka-asteilla. Luokilla 1-6 voivat opettaa aineenopettajat ja luokilla 7-9 myös luokanopettajat (mikäli pätevyyttä riittää).

Koska hallinnollinen jako asteisiin on juridisestikin poistunut vuosia sitten, ei ole mielekästä enää puhua ala- tai yläasteesta. Asteita ei ole enää olemassa; on vain peruskoulu. Monissa kunnissa kuitenkaan yhtenäiskouluihin ei ole siirrytty vielä. Näin ollen yhtenäiskoulun idea näkyy vain näissä nimissä: alakoulu ja yläkoulu.

Itse olen sitä mieltä, että olisipa tämäkin uudistus voinut jäädä tekemättä. Koulussa on paljon ongelmia. Rahaa on vähän ja muutenkin kunnilla tökkii. Käsittääkseni tämä(kään) uudistus ei lähtenyt oppilaiden tai opettajien tarpeista. Jos opettajat saisivat päättää, kuinka peruskoulua uudistetaan, niin uudistukset olisivat vallan toisenlaisia kuin nyt nämä hallinnointikoneiston organisoimat muutokset ovat (ja tulevat olemaan).

LO

Vierailija
6/13 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän sitä sitten oppii, kun esikoinen parin vuoden päästä tuonne ALAKOULUUN menee.

Vierailija
7/13 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse olen sitä mieltä, että olisipa tämäkin uudistus voinut jäädä tekemättä. Koulussa on paljon ongelmia. Rahaa on vähän ja muutenkin kunnilla tökkii. Käsittääkseni tämä(kään) uudistus ei lähtenyt oppilaiden tai opettajien tarpeista. Jos opettajat saisivat päättää, kuinka peruskoulua uudistetaan, niin uudistukset olisivat vallan toisenlaisia kuin nyt nämä hallinnointikoneiston organisoimat muutokset ovat (ja tulevat olemaan).

LO

Itse työskentelen ns. väliportaassa tai ruohonjuuritasolla kunnan hallinnossa ja tuskailen monien uudistusten parissa. Ja koska työskentelen juuri koulumaailmassa, ne valitukset koulun suunnalta tulevat meille - " miksi te ette tee mitään?" - vaikea tehdä kun ylhäältä vaan sanellaan muutosta muutoksen perään ja ne on pakko jalkauttaa kouluihin asti.

Vierailija
8/13 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää ajatuksesta 1-9 (mahdollsesti eskaritkin vielä) samassa rakennuksessa. Siis onhan näitä pienemmillä paikkakunnilla, mutta että isommissakin pyrittäisiin moiseen...haloo....

Vierailija
9/13 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin hyvä uudistus, että koko peruskoulu on yhtenäinen ja samassa rakennuksessa. Pienet eivät ollenkaan jää jalkoihin. Isompia murkkuja rauhoittaa se, että on pieniä samassa pihassa.

Aikaisemmin oli murrosikäiselle iso kynnys siirtyä ala-asteelta eri taloon yläasteelle. Aika pelottavaakin. Nyt näissä peruskouluissa siirtyminen on paljon helpompaa eikä aiheuta niin kamala jännittämistä.

Olen tosi tyytyväinen, että omat lapset ovat uudenmallisessa peruskoulussa. Nuorin ekalla oleva lapsi voi mennä kasiluokkalaisen isomman sisaruksen kanssa yhdessä kouluun.

Vierailija
10/13 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ei ole eri asteisia.

Vierailija
11/13 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuupa siinä samalla sekin, että esim. vuotta paria vanhemmat kaverit eivät kasva erilleen ollessaa eri kouluissa vuoden pari kunnes taas tapaavat.

Ja helpottaa varmasti monen av-mamman elämää siinäkin mielessä, että ei tarvitse niitä koulujen sijainteja niin paljoa pohtia kun koko katras on ja pysyy samassa koulussa koko peruskouluajan :).

Vierailija
12/13 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten se entinen jako oli todella keinotekoinen.

Vierailija
13/13 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi aloittaa tarhan 3-v. ja käy lukion, hän on samassa laitoksessa 16 vuotta. Melko pitkä aika. Tähänkö pyritään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan