Oletko varma, ettei kukaan läheisesi vietä joulua yksin vasten tahtoaan?
Kuinkahan monella meillä on sukulaistäti, isovanhempi tai kaveri, joka joutuu olemaan jouluna yksin, vaikkei haluaisi?
Kommentit (17)
Olen. Itse vietän joulua yksin, jos puoliso päättää mennä sukulaisilleen, ja sekin on ihan oma valintani.
Voi joutua. On suuri riski, että olen karanteenissa tai koronassa tai työkavereita on ja joudun joulun olemaan töissä. Mitään sijaisjärjestelyjähän ei pomo tällaisessa pandemiatilanteessa ole tehnyt joulun ajaksi. Näin kunnalla sosiaalialan laitostyössä.
Minä olen jouluna yksin, kuten kaikkina muinakin päivinä. Jo kuudes joulu peräkkäin ihan yksin.
Epävarmaa. En tiedä vielä uskallanko tavata vanhaa äitiäni jouluna koronan vuoksi edes maski kasvoilla. Aika näyttää. Suurin toiveeni oli, että voisimme lähisuvun kanssa syödä yhdessä jouluna, mutta se toive ei toteudu tänäkään jouluna.😕
Ihminen kantaa vastuun omista elämänvalinnoistaan joulunakin. Jos on valinnut elää yksin, ei osaa ilmaista muille haluaan viettää joulua yksin tai kutsut eivät kelpaa, en voi asialle mitään. Anteeksi, jos kuulostan kylmältä.
Suvustani löytyy näitä yksinäisiä tätejä, setiä ja mummoja, joille aikoinaan useastikin tarjottiin mahdollisuutta viettää joulua suvun tai lapsuudenperheeni kanssa. Ei, eivät he halua vaivaksi olla, mutta valittavat yksinäistä joulua kuukausia ennen ja jälkeen, joka juhlapyhä sama laulu muutenkin. Väittävät olevansa yksin läheisten kuoltua (jos sellaisia on ylipäätään löytynyt) mutta tarjottu seura ei kuitenkaan kelpaa.
Siskoni haluaa viettää joulun yksin ja on todella vihainen, kun koko suku haluaa kutsua luokseen ja jokainen selittää, miten kamala on olla jouluna yksin. Hän on koko vuoden tekemisissä muiden kanssa ja haluaa jouluna vain olla yksin. Sallitaan se hänelle.
Varmaan on, mutta en minä ala sen takia omaa jouluani pilaamaan. Haluan olla yksin jouluna ja matkustaa, kuten aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kantaa vastuun omista elämänvalinnoistaan joulunakin. Jos on valinnut elää yksin, ei osaa ilmaista muille haluaan viettää joulua yksin tai kutsut eivät kelpaa, en voi asialle mitään. Anteeksi, jos kuulostan kylmältä.
Suvustani löytyy näitä yksinäisiä tätejä, setiä ja mummoja, joille aikoinaan useastikin tarjottiin mahdollisuutta viettää joulua suvun tai lapsuudenperheeni kanssa. Ei, eivät he halua vaivaksi olla, mutta valittavat yksinäistä joulua kuukausia ennen ja jälkeen, joka juhlapyhä sama laulu muutenkin. Väittävät olevansa yksin läheisten kuoltua (jos sellaisia on ylipäätään löytynyt) mutta tarjottu seura ei kuitenkaan kelpaa.
Totta, mutta kaikille yksin oleminen ja yksinäisyys ei todellakaan ole oma valinta. Joulu oikein korostaa perhekeskeisyyttä ja joka tuutissa toitotetaan miten Ihanaa on viettää joulu perheen ja läheisten kanssa. Kaikilla ei vaan ole sitä perhettä eikä läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
On siis pakko kutsua vieraita, jos ei halua?
Perheen aikuiset töissä 23.12 asti ja iloisena kestitsemään vieraita 24.12?
Oho, no sepä meni nopeesti tunteisiin. Taitaa omatunto kolkuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Monet, jotka eivät ole yksinäisyyttä kokeneet, ajattelevat, että yksin eläminen tai vaikka parisuhteettomuus tai lapsettomuus ovat aina omia valintoja. Yksinäisyyskään ei ole.
Ai hyvänen aika, toivottavasti saan olla jouluna rauhassa sukulaisilta! Täällä riittää kun kissa pitää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta kaikille yksin oleminen ja yksinäisyys ei todellakaan ole oma valinta. Joulu oikein korostaa perhekeskeisyyttä ja joka tuutissa toitotetaan miten Ihanaa on viettää joulu perheen ja läheisten kanssa. Kaikilla ei vaan ole sitä perhettä eikä läheisiä.
Kukaan ei valitse yksinäisyyttä itse. Se ei ole oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Epävarmaa. En tiedä vielä uskallanko tavata vanhaa äitiäni jouluna koronan vuoksi edes maski kasvoilla. Aika näyttää. Suurin toiveeni oli, että voisimme lähisuvun kanssa syödä yhdessä jouluna, mutta se toive ei toteudu tänäkään jouluna.😕
Miksette voi?
Ei kenenkään oo pakko tehdä mitään, mutta ehkä kannattaisi ainakin suoda ajatus sille, että jos mahdollista, ei jätettäisi ketään yksin.
On siis pakko kutsua vieraita, jos ei halua?
Perheen aikuiset töissä 23.12 asti ja iloisena kestitsemään vieraita 24.12?