Shoppoholismiin apua?
Mainoksia tunkee joka luukusta ja oon ihan niiden lumossa. Tekee mieli vaan ostella kaikenlaista: ihania ruokia, karkkia ja suklaata, kosmetiikkaa, vaatteita, kukkia, kausivaloja ja sisustusjuttuja, elektroniikkaa.
En kuitenkaan tarvii mitään, eikä rahatkaan riitä. Puhumattakaan ekologisuudesta.
Onko palstalla muita kohtalotovereita? Mitä te teette kun ostohimo valtaa?
Kommentit (13)
No enpä ole, vaan addiktoitunut Mutta kiitos keittiöpsykologille.
ap
Näin joulun allahan tuohon on helppo ratkaisu: viet joka ainoan shoppailemasi turhakkeen Pelastusarmeijan joulupataan!
No,aloita pienestä. LAita " EI MAINOKSIA EIKÄ ILMAISJAKELUJA" niin et voi niitä selata.
Sitte ala konmarittamaan entisiä tavaroitasi,huomaat mitä kaikkea turhaa sulla onkaan...
Kun muutin,heitin määrän x pois! Nyt en edes ole kaivannut MITÄÄN niistä "rojuista".
Uskotko,sulla on ainaki kymmenen huulupunan jämää,käyttämättömiä meikkivoiteita sun muuta. JA meikitkin happanee ja pilaantuu,ET VOI käyttää enää!
En voi laittaa "ei mainoksia" tarroja, kun muu perhe haluaa lukea mainoksia. Muuten se kyllä olisi hyvä keino.
ap
Ota kaupoille mukaan vain x määrä käteistä mukaan, jätä kortit kotiin. Sitten et voi ostaa mitään herätejuttuja, kun rahaa ei ole liikaa.
Ainakin hyvä veto on lopettaa kaikenlaisten mainoslehtien selailu. Itse lopetin myös naistenlehdet ja aika niukasti luen mistään mitään mainontaa.
Tuo on auttanut minua.
Toinen on lopettaa kaupoissa maleksiminen. Itse hamstraan pientä roinaa kaappeihin, koetan päästä tuosta tavasta pois. Siis lautasliinoja, kynttilöitä, pahvimukeja jne.
Kai se on vaan opittava olemaan itsensä kanssa hiljaa. Lukeminen (kirjojen) on fiksua ajanvietettä, musa myös tai podcastien kuuntelu. Sellainen mikä vie ihmisten piiriin pois kuluttamisesta ja omistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
No,aloita pienestä. LAita " EI MAINOKSIA EIKÄ ILMAISJAKELUJA" niin et voi niitä selata.
Sitte ala konmarittamaan entisiä tavaroitasi,huomaat mitä kaikkea turhaa sulla onkaan...
Kun muutin,heitin määrän x pois! Nyt en edes ole kaivannut MITÄÄN niistä "rojuista".
Uskotko,sulla on ainaki kymmenen huulupunan jämää,käyttämättömiä meikkivoiteita sun muuta. JA meikitkin happanee ja pilaantuu,ET VOI käyttää enää!
Ap:n ongelma ei ollut liika tavaran määrä kotona, vaan mielihyvän hakeminen tavaran ostamisesta. Sellaisille ihmisille konmaritus on kyllä todella vaarallista. Tyhjät kaapit oikein houkuttelevat täyttämään ne.
Tuo mainosten välttäminen on toki yksi askel, mutta myös muuta pitää muuttaa käytöksessä ja ajattelumallissa. Kun ne asiat ovat kunnossa, kannattaa minimalisoida.
Ei tuollaista addiktiota olekaan. Tekosyy ostella turhaa rojua.
Vierailija kirjoitti:
Näin joulun allahan tuohon on helppo ratkaisu: viet joka ainoan shoppailemasi turhakkeen Pelastusarmeijan joulupataan!
Miten tuo shoppaus-ongelmaan auttaa?
Jos joku kysyy miten hän pääsisi viinapirusta eroon, niin annatko ohjeeksi ottamaan seuraavana päivänä buranaa ja jaffaa...?
Joskus on lehdissä juttua pienten lasten äideistä jotka äitiyslomalla vaan ostelee lastenvaatteita kaapit täyteen, yli tarpeen. Mikähän siinäkin on taustalla, tylsyys?
Onko sulla ap tylsää, tekemisen puute?
Mulla on sama! En kyllä ostele ruokaa, mutta kirppiksillä pyörin ja teen "löytöjä". Useimmiten löydöt ei välttämättä oo kovin tarpeellisia, mutta sellaista mille voi jonkun käytön keksiä. Rahaa ei onneksi mene paljon kun kirpparilla hinnat on pienet.
Mutta se on mun harrastus ja suon sen itselleni.
Vaihda shoppailu liikuntaan,aivot tykkää enempi ja ehkä laihtuukin.
Olet onneton. Etsi sen syy ja korjaa.