Tunnetteko tällaisia ärsyttävän joustamattomia ihmisiä?
Joiden mielestä esim. jäätelöä ei voi syödä muuten kuin lämpimällä säällä ja tietyille asioille on omat päivät, eikä niistä voi koskaan poiketa.
Kommentit (25)
En tiä, mut pomo on kuspää joustamaton.
Tunne yhden, jonka mielestä uusia perunoita ei saa syödä kertaakaan ennen juhannusaattoa.
Ystävä siivosi aina torstai-iltaisin eikä päivää voinut muuttaa. Elämä on aika hankalaa, jos ei jousta.
Tunnen itseni. Kun jotain tyhmää mukamas olisi pakko tehdä niin minä en tee.
Aspergerpiirteisen miehen kanssa on joskus tuollaista. Ruoka-aika on just silloin kun on, päivällä se on oltava 11-12 välissä ja illalla 16-17 välissä. Jäätelöä saa syödä vain yhden päivässä, vaikka olisi kuinka pieni jätski tai kova helle. En ole lihava, joten ei ole siitä kiinni. Nukkumaan pitää mennä työpäivinä ennen kymmentä, myös minun. Kiva sitten, nytkin heräsin kolmelta täysin virkeänä, eikä uni tullut enää.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä siivosi aina torstai-iltaisin eikä päivää voinut muuttaa. Elämä on aika hankalaa, jos ei jousta.
Minäkin tunnen tällaisen. Siivottava oli aina torstaina. Jos kotiin päästiin jostain menosta esim. klo kymmeneltä illalla, sen jälkeen alettiin mattoja heittää ulos, vaihtaa petivaatteita, imuroida ja pestä lattioita. Koska torstaina on aina siivottava, oli tilanne mikä tahansa.
Ne ovat vain niiden henkilöiden mielipiteitä, mutta joillekin on tosi ylitsepääsemätön paikka jos kaikki eivät ole samaa mieltä. Että pitäisi olla näkemyksellinen konsensus vaikka loppujen lopuksi tehtäisiin niinkuin itsekukin tykkää.
Anoppilassa on sauna ma, ke ja la. Ei koskaan muulloin (toki joulusauna, oli aatto mikä päivä vaan), tai toisaalta yhtään näistä päivistä ei voi skipata.
Itse olen kyllä vähän tuontyylinen, myönnän (tai ehkä paljonkin…) Rutiinit on kaikki kaikessa, muutos ahdistaa. Tiettyinä aikoina ja päivinä syödään, siivotaan, pestään hiukset, saunotaan ym. En ole autisti tms. , mutta jotain piirteitä löytyy kyllä sekä lievää pakko-oireisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen tällaisen. Siivottava oli aina torstaina. Jos kotiin päästiin jostain menosta esim. klo kymmeneltä illalla, sen jälkeen alettiin mattoja heittää ulos, vaihtaa petivaatteita, imuroida ja pestä lattioita. Koska torstaina on aina siivottava, oli tilanne mikä tahansa.
"Kiva" tilanne kerrostalonaapureille.
Mun sisko treenaa 6 kertaa viikossa, ja se tapahtuu aina klo 17 - 19. Ei voi lähteä koskaan mihinkään reissuun, koska täytyy päästä treeni vetämään kotiin. Ei voi edes ajatella, että tekisi sen treeninsä jossain muualla, vähän eri tavalla tai jättäisi sen yksinkertaisesti joskus väliin.
Nyt kun aloitti opiskelut, joihin kuuluu toisinaan iltaopintoja, on aivan helisemässä. Yrittää aina pyytää vapautusta tuolle ajalle :D
Eksällä oli noita tiettyjä periaatteita, joista ei voinut joustaa. Tosin ei mitään "arkipäivänä ei voi syödä herkkuja", siis viikonpäiviin liittyviä, vaan muita joustamattomuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Aspergerpiirteisen miehen kanssa on joskus tuollaista. Ruoka-aika on just silloin kun on, päivällä se on oltava 11-12 välissä ja illalla 16-17 välissä. Jäätelöä saa syödä vain yhden päivässä, vaikka olisi kuinka pieni jätski tai kova helle. En ole lihava, joten ei ole siitä kiinni. Nukkumaan pitää mennä työpäivinä ennen kymmentä, myös minun. Kiva sitten, nytkin heräsin kolmelta täysin virkeänä, eikä uni tullut enää.
Mitä tapahtuu jos teet niin kuin lystää? Syöt kolme jäätelöä ja menet nukkumaan puoliltaöin? Eikö sua ahdista elää tuollaisessa suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos teet niin kuin lystää? Syöt kolme jäätelöä ja menet nukkumaan puoliltaöin? Eikö sua ahdista elää tuollaisessa suhteessa?
Minua myös kiinnostaa, mitä sitten tapahtuu, jos aikuinen ihminen kapinoi vastaan eikä esimerkiksi vaan tule nukkumaan ennen klo 22?
Exä oli kaikki tai ei mitään -tyyppiä. Esim. siivota ei voinut muuten kuin tekemällä suursiivouksen, kuten vessaa ei voinut pestä ilman että puunasi saman tilan kylppärin saumat puhtaaksi. Aloitti myös saliharrastuksen menemällä joka päivä salille ja valitteli miten yhtäkkiä on vetämätön olo.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta aspergerilta, vaan ihan normaalilta jankkiutuneelta ihmiseltä. Tunnen näitä useita, yleensä vanhempia naisihmisiä. Verhot täytyy avata aamulla klo 7 vimeistään. Puuroa ei voi syödä kuin aamupalana jne..
Suursiivous joka la-aamu. Sisältää AINA patjojenkin viemisen ulos, ja tamppaamisen. Tämä vanha nainen.
Entinen kaverini, jolla oli useita typeriä sääntöjä. Lapsi ei saanut syödä kakkua, tai vieraan mukanaan tuomaa kahvipullaa jollei syönyt ensin jotain "suolaista". Suolainen saattoi olla vaikkapa jääkaapista mikroon laitetut 3 nakkia. Sitten sai pullan kun oli ne syönyt. Alkoholia ei myöskään voinut juoda pisaraakaan ennen klo 18. Juhannus oli ainoa poikkeus, silloin sopi juoda vähän o klo 14 jälkeen.
Eksäni oli joltain osin tuollainen. Jälkiruokaa ei saanut koskaan syödä ennen pääruokaa. Minä monesti teen sen näin päin.
Tunnen, esimerkiksi oma äitini. Ruoka täytyy syödä aina tismalleen tiettyyn aikaan eikä tästä ikinä voi joustaa, vaikka olisi jotakin menoa. Täytyy aina ehtiä ruoka-ajaksi kotiin ellei tien päällä ole mahdollista syödä juuri tähän tiettyyn aikaan. Myös siivoamiselle on tarkka päivä joka viikko ja jopa sille, mihin aikaan soitellaan. Vain tietyt kellonajat sopivat puhelimessa puhumiseen, ei missään nimessä liian myöhään illalla,liian lähellä ruokaa tai silloin jos siivous tai muu rutiininomainen homma on kesken.