Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoidat sitkeän flunssan kotikonstein ?

Vierailija
02.12.2021 |

Ehkä jotain lääkitystäkin...

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo vuosia pärjännyt sillä radiojuontaja Perälän konstilla, eli kun tuntee tulevansa kipeäksi, pitää ottaa yliannos sinkkiä. En tarkoita mitään puolta purkkia kerralla, enkä muista mitä määriä Perälä kertoi ottavansa. Mutta jos suositus on 1 pilleri päivässä, otan siinä kohtaa kolme. Ja mullakin on tämä auttanut. Flunssan oireet ovat joka kerta kadonneet nopeasti. Toki lisäksi olen juonut hunajateetä, mutta juon sitä muutenkin joka päivä. Myös C-vitamiinia voi ottaa flunssaoireisiin yliannostuksen, sillä se ei varastoidu elimistöön ja elimistö tarvitsee sitä erityisen paljon juuri kipeänä.

Vierailija
62/86 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos flunssan päästää sitkeäksi, peli on jo aika lailla menetetty. Menee viikko tai pari toipua täysin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo vuosia pärjännyt sillä radiojuontaja Perälän konstilla, eli kun tuntee tulevansa kipeäksi, pitää ottaa yliannos sinkkiä. En tarkoita mitään puolta purkkia kerralla, enkä muista mitä määriä Perälä kertoi ottavansa. Mutta jos suositus on 1 pilleri päivässä, otan siinä kohtaa kolme. Ja mullakin on tämä auttanut. Flunssan oireet ovat joka kerta kadonneet nopeasti. Toki lisäksi olen juonut hunajateetä, mutta juon sitä muutenkin joka päivä. Myös C-vitamiinia voi ottaa flunssaoireisiin yliannostuksen, sillä se ei varastoidu elimistöön ja elimistö tarvitsee sitä erityisen paljon juuri kipeänä.

Minä en kyllä lähtis ottamaan mitään enempää, kuin yleisesti suositellaan. En sinkkiä, en D-vitamiinia, enkä mitään muutakaan. Miksi ottaisin mitään YLI tarpeen?

Vierailija
64/86 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut sitkeää flunssaa aikuisena - ja epäilen sellaista saavani. Osaan nimittäin taltuttaa infektion jo alkumetreillä.

Millaisin keinoin sen teet ?

Betadine. Erittäin pieni määrä vanupuikossa, pelkkä sipaisu riittää (se mitä vanupuikosta irtoaa kun on kuitenkin niin imukykyinen.) Apteekista saa myös purskutusliuosta, mutta pidän sitä turhan kalliina. 

Laitan Betadinea sinne, mistä korona-näyte otetaan, mutta suun kautta. Tai sitten enemmän kurkkuun päin. Todella harvoin joutuu toistamaan, yksi kerta koskettamista yleensä riittää - infektio talttuu siihen. Huono olo kyllä jatkuu oireettomana ainakin viikon ajan, mutta kurkussa se ei leviä.

Miten sä saat sen tikun tungettua suun kautta nenänieluun? Mutta hienoa että saat ympäri kehon jylläävän flunssan pois laittamalla vähän desinfiointiainetta kurkkuun.

Kyllä se menee sitäkin kautta, ja paljon helpommin; ihan syvimpään kolkkaan ei tarvitse tunkea, sillä aine leviää haihtuessaan.

Mutta yhtä hyvin Betadineen kastetun vanupuikon voi laittaa nenään sieraimen kautta, pyöritellä sitä sen verran kun ihan mukavan tuntuista. 

Betadinea ei kuulu laittaa vanupuikkoon niin paljon, että se valuisi.

Infektion leviämistä kehoon ei voi estää. Mutta koska virus suosii kopioitumisessa tiettyjä kudoksia, niiden hoitaminen auttaa infektion kestämisessä yleisesti ottaen.

Siis vanupuikko menee suun kautta nenänieluun ilman että tarvii työntää syvälle? Mielenkiintoinen anatomia sulla.

No katsoppas tästä kuvaa, ellet usko. Soft palaten takana. 

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sagittalmouth.png

Helppoa kuin mikä.

Tässä parempi kuva, kun kohdealue värjättynä: https://en.wikipedia.org/wiki/Adenoid

(vertailun vuoksi: https://health.ucdavis.edu/coronavirus/coronavirus-testing.html)

Tässä vielä hyvä kuva siitä, mihin täsmähoito kohdistetaan:

https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/conten…

Eikä se tosiaan niin tarkkaa ole, jos oireet ovat alempana kurkussa niin sitten hoito kohdistetaan sinne.

Vierailija
65/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä lähtis ottamaan mitään enempää, kuin yleisesti suositellaan. En sinkkiä, en D-vitamiinia, enkä mitään muutakaan. Miksi ottaisin mitään YLI tarpeen?

Sama kuin laittaisi pesukoneesen saippuaa/pehmennys-ainetta ohjeiden vastaisesti. Ohjelma ei riitä aineiden täydelliseen poistoon. Haurastuttaa tekstiilejä ja tukkii konetta, lisäksi haisee köyhälle. Tällä överi-mentaliteetilla vain aiheuttaa ongelmia, pidemmän päälle.

Vierailija
66/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut flunssa jo 1,5 kk. Olen käynyt parikin kertaa työterveyslääkärissä, eikä antibioottikaan auttanut eli kyllä se on virus. Tuplarokotettua ei testata Helsingissä, kun ei ole tiedossa altistusta, eikä työterveyslääkörin mukaan rokotetuilla voi olla koronaa, joten sitä ei ole testattu. Olin aluksi kotona sairaslomalla, mutta sitten alettiin soitella töistä, että eiköhän jo pitäisi palata. Joten menin sinne ja nyt siellä taas mulkoillaan ja huomautellaan, että miksi olen ihmisten kesken, kun koko ajan yskin ja on nuha. Eli tein miten vain, niin se on väärinpäin.

Vierailija
67/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi testiin ei pääse ? 

Vierailija
68/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin Omaolon lomakkeen, jossa arvioidaan kelpoisuus testiin. Sairaanhoitaja sanoi, että ei onnistu !?

Vierailija
69/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon PALJON vettä sekä kuumaa inkivääri- tai lakritsiteetä. Sinkkiä, D-vitamiinia purkista ja C-vitamiinipitoisia hedelmiä. Paljon lepoa ja meditoimista. 

Vierailija
70/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut flunssa jo 1,5 kk. Olen käynyt parikin kertaa työterveyslääkärissä, eikä antibioottikaan auttanut eli kyllä se on virus. Tuplarokotettua ei testata Helsingissä, kun ei ole tiedossa altistusta, eikä työterveyslääkörin mukaan rokotetuilla voi olla koronaa, joten sitä ei ole testattu. Olin aluksi kotona sairaslomalla, mutta sitten alettiin soitella töistä, että eiköhän jo pitäisi palata. Joten menin sinne ja nyt siellä taas mulkoillaan ja huomautellaan, että miksi olen ihmisten kesken, kun koko ajan yskin ja on nuha. Eli tein miten vain, niin se on väärinpäin.

Sama Tampereella.  Ihmeellistä priorisointia. Tartunnan saaneet voidaan kertoa viidellä !  Jos edes riittää.

Vierailija
71/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valkosipuli on hyvä, ja jo alkuun nappaa Antiwiriä päivittäin sen suurimman annoksen. Lisäksi imeskelysinkkiä tai sitä sinkkikurkkusuihketta, gefilus-tuoremehua, vihreää teetä ja sitä rataa. Yrittää tukea elimistöä taistelussa siis.

Vierailija
72/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn koronatestissä, jos tulos on positiivinen noudatan saamiani hoito-ohjeita. Sukulaisella se tarkoitti hepariinipistoksia kotona, verihyytymien ehkäisyyn.

Vierailija
73/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumaa juotavaa. Lepoa.

Vierailija
74/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun käyttämässä sinkkipurkissa ihan lukee, että 1 pilleri päivässä, flunssan yhteydessä 3 pilleriä päivässä. Yliopiston apteekin oma merkki

Vierailija
75/86 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden baariin ottamaan muutaman paukun.

Vierailija
76/86 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitset testin, jos olet vakuuttunut siitä, että kyseessä on joku virus. Tosin antibioottikuuri ei välttämättä toimi, joten sen perusteella on turha tehdä johtopäätöksiä. Miksi sinä mietit diagnoosia, kun se olisi lääkärin tehtävä.

Pyydä lääkäriltä selitys oireillesi tai niiden kestolle. Juttele työnantajasi kanssa sopivasta käytöksestä oireiden kanssa.

Jos aiheutat oireet itse, laiminlyömällä terveyttäsi, etkä välitä käytöstavoista, se on tietysti eri asia.

Vierailija
77/86 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun käyttämässä sinkkipurkissa ihan lukee, että 1 pilleri päivässä, flunssan yhteydessä 3 pilleriä päivässä. Yliopiston apteekin oma merkki

No kun MYYJÄ niin sanoo... 😁

Vierailija
78/86 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn koronatestissä, jos tulos on positiivinen noudatan saamiani hoito-ohjeita.

Ai muuten et noudata?

Vierailija
79/86 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon PALJON vettä sekä kuumaa inkivääri- tai lakritsiteetä. Sinkkiä, D-vitamiinia purkista ja C-vitamiinipitoisia hedelmiä. Paljon lepoa ja meditoimista. 

Aivoja on turha rasittaa kipeänä.

Vierailija
80/86 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut sitkeää flunssaa aikuisena - ja epäilen sellaista saavani. Osaan nimittäin taltuttaa infektion jo alkumetreillä.

Millaisin keinoin sen teet ?

Betadine. Erittäin pieni määrä vanupuikossa, pelkkä sipaisu riittää (se mitä vanupuikosta irtoaa kun on kuitenkin niin imukykyinen.) Apteekista saa myös purskutusliuosta, mutta pidän sitä turhan kalliina. 

Laitan Betadinea sinne, mistä korona-näyte otetaan, mutta suun kautta. Tai sitten enemmän kurkkuun päin. Todella harvoin joutuu toistamaan, yksi kerta koskettamista yleensä riittää - infektio talttuu siihen. Huono olo kyllä jatkuu oireettomana ainakin viikon ajan, mutta kurkussa se ei leviä.

Miten sä saat sen tikun tungettua suun kautta nenänieluun? Mutta hienoa että saat ympäri kehon jylläävän flunssan pois laittamalla vähän desinfiointiainetta kurkkuun.

Kyllä se menee sitäkin kautta, ja paljon helpommin; ihan syvimpään kolkkaan ei tarvitse tunkea, sillä aine leviää haihtuessaan.

Mutta yhtä hyvin Betadineen kastetun vanupuikon voi laittaa nenään sieraimen kautta, pyöritellä sitä sen verran kun ihan mukavan tuntuista. 

Betadinea ei kuulu laittaa vanupuikkoon niin paljon, että se valuisi.

Infektion leviämistä kehoon ei voi estää. Mutta koska virus suosii kopioitumisessa tiettyjä kudoksia, niiden hoitaminen auttaa infektion kestämisessä yleisesti ottaen.

Siis vanupuikko menee suun kautta nenänieluun ilman että tarvii työntää syvälle? Mielenkiintoinen anatomia sulla.

No katsoppas tästä kuvaa, ellet usko. Soft palaten takana. 

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sagittalmouth.png

Helppoa kuin mikä.

Tässä parempi kuva, kun kohdealue värjättynä: https://en.wikipedia.org/wiki/Adenoid

(vertailun vuoksi: https://health.ucdavis.edu/coronavirus/coronavirus-testing.html)

Tässä vielä hyvä kuva siitä, mihin täsmähoito kohdistetaan:

https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/conten…

Eikä se tosiaan niin tarkkaa ole, jos oireet ovat alempana kurkussa niin sitten hoito kohdistetaan sinne.

Jos on joku fobia "jodin makuun" ja kömpelö käsi, voi käyttää tavallisen vanupuikon sijaan pitkävartista, jotta sen saisi paksuun pilliin, ja sitä kautta täsmällisesti oikeaan kohteeseen (nenänielu, kitarisat, tms.). Vanupää työnbetään pillistä esiin vasta kohteen lähellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan