Edellisen liiton lapsetkin saavat perintöä.
Mietittekö ikinä sellaista asiaa kun otatte käytetyn miehen jolla jo lapsia edellisen vaimon/vaimojen kanssa? siinä jää teidän kakaranne vähemmälle perinnölle.
Kommentit (20)
En, kun etsin miestä niin en mieti kuinka paljon tulen itse tai lapsemme saamaan perintöä. Mieluiten ei ollenkaan, koska en halua miehen kuolevan.
En miettinyt. Mieheni on ihan tavallinen keskituloinen duunari, mulla taas on sekä omaisuutta, pääomatuloja että kohtuullisen hyvä palkka. Ja mulle on myös perintöä tulossa. Meillä on avioehto myös kuolemantapauksen varalle eli omat lapseni saavat minun ja sukuni perinnöt, miehen lapset saa hänen ja hänen sukunsa perinnöt. No problem.
Mietin jatkuvasti miten maksimoisin perinnönsaannin ensin itselleni ja sitten lapsilleni. Nyt on katse suunnattu iäkkäämpiin poikamiehiin...
Kannattaa siirrättää omaisuus ja varallisuus yhteisten lasten nimiin jo miehen eläessä, niin ei jää edellisen liiton lapsille mitään, ei edes lakiosaa vaadittavaksi.
Kannattaa itse tienata rahansa, niin ei ole kenenkään perintöjen varassa.
Noin päin ei ole tarvinut miettiä, mutta sitä kylläkin, että ex-miehen kanssa tehdyt yhteiset lapsemme joutuvat jakamaan isänperintönsä nyt useamman kanssa. Sellaista se on.
Eikö tuo mene paremminkin niin päin että uusi lapsi pienentää jo olemassaolevien perintöä. Uuden lapsen tuleva perintöosuushan (sisarusten lukumäärä) on jo tiedossa etukäteen.
Pidä sitten huoli, ettette mene kuolemään järkestyksessä sinä-yhteinen lapsi-mies.... siinä menee muuten sinun omaisuutesi niille edellisen liiton nulikoille.
Ennen kuin aloittaa suhetta, kannattaakin vielä niin kauan kun on housut jalassa käydä tämä asia huolella läpi, aloittaen: "Haluaisin varmistaa, että sitten kun sinä kuolet, omaisuutesi pitää saada täysimääräisenä minulle ja lapsilleni. Tämähän on minulle niin kuin lähtökohta tähän suhteeseen. Miten olet ajatellut hoitaa asian minua tyydyttävällä tavalla?"
Ongelma ratkeaa helposti, kun tekee testamentin, jossa estää oman perintönsä joutumisen miehen ex-liittojen lapsille (tai mahdollisten tulevien liittojen hedelmille). Miehen omaisuudelle taas voi ilmaantua perijöitä perheenne ulkopuolelta, vaikka ette ole muista perijöistä tietoisia liittonne aikana. Jokainen vastaa kuitenkin vain omasta omaisuudestaan eikä sen varaan voi elämäänsä laskea, että tulevilla perinnöillä elää leveästi loppuelämänsä.
"Ongelma ratkeaa helposti, kun tekee testamentin, jossa estää oman perintönsä joutumisen miehen ex-liittojen lapsille (tai mahdollisten tulevien liittojen hedelmille). Miehen omaisuudelle taas voi ilmaantua perijöitä perheenne ulkopuolelta, vaikka ette ole muista perijöistä tietoisia liittonne aikana. Jokainen vastaa kuitenkin vain omasta omaisuudestaan eikä sen varaan voi elämäänsä laskea, että tulevilla perinnöillä elää leveästi loppuelämänsä."
Mikä ihmeen ongelma? Harvalla miehelle lapset ovat mikään ongelma, oli ne tehty yhdessä x-puolison tai nykyisen kanssa tai jotain häiriötä on miehen persoonassa tai puolison. Nehän kaikki ovat miehen lapsia. Vai onko nykyään ihmiset niin ahneita ja rahanhimoisia, että kuolaavat jopa ihmisten omaisuudelle.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:15"]
"Ongelma ratkeaa helposti, kun tekee testamentin, jossa estää oman perintönsä joutumisen miehen ex-liittojen lapsille (tai mahdollisten tulevien liittojen hedelmille). Miehen omaisuudelle taas voi ilmaantua perijöitä perheenne ulkopuolelta, vaikka ette ole muista perijöistä tietoisia liittonne aikana. Jokainen vastaa kuitenkin vain omasta omaisuudestaan eikä sen varaan voi elämäänsä laskea, että tulevilla perinnöillä elää leveästi loppuelämänsä."
Mikä ihmeen ongelma? Harvalla miehelle lapset ovat mikään ongelma, oli ne tehty yhdessä x-puolison tai nykyisen kanssa tai jotain häiriötä on miehen persoonassa tai puolison. Nehän kaikki ovat miehen lapsia. Vai onko nykyään ihmiset niin ahneita ja rahanhimoisia, että kuolaavat jopa ihmisten omaisuudelle.
[/quote]
Se ongelma, että uudelta vaimolta jäävä perintö menisi niille miehen ensimmäisen liiton lapsille. Eihän tässä lapsia ole kukaan ongelmana pitänyt missään vaiheessa.
Liitoilla ole mitään tekemistä asian kanssa, lapsi kuin lapsi, perii vanhempansa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:31"]Kannattaa siirrättää omaisuus ja varallisuus yhteisten lasten nimiin jo miehen eläessä, niin ei jää edellisen liiton lapsille mitään, ei edes lakiosaa vaadittavaksi.
[/quote]
Miksi niille ei saisi jäädä?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:31"]Kannattaa siirrättää omaisuus ja varallisuus yhteisten lasten nimiin jo miehen eläessä, niin ei jää edellisen liiton lapsille mitään, ei edes lakiosaa vaadittavaksi. [/quote] Miksi niille ei saisi jäädä?
[/quote]
Koska se on itseltä ja omilta biolapsilta pois.
No ei vaineskaan. Mutta jos vakavasti puhutaan, niin tuo ei ollut varsinaisesti kannanottoni asiaan, saisiko vai eikö, annoin vain käytännön vinkin sellaiselle, jonka mielestä ei saisi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:22"]
Liitoilla ole mitään tekemistä asian kanssa, lapsi kuin lapsi, perii vanhempansa.
[/quote]
Mutta liiton ulkopuolella syntynyt ei automaattisesti peri, ellei isyyttä ole vahvistettu tai todistettu. Toisaalta liitossa syntynyt lapsi perii sen henkilön, jonka kanssa äiti on liitossa, vaikka biovanhempi olisi joku muu. Nykyisin adoptioon annetut lapset eivät enää peri biovanhempiaan, hehän perivät ennenvanhaan (tai 50-luvulla syntyneet perivät kai vieläkin) sekä adoptio, että biologiset vanhempansa, miettikääpäs sitä :D
Kannattaa ryypätä tai muuten tuhlata itse omaisuutensa niin ei ole moisia huolia. Tienatkoot kakarat itse oman omaisuutensa, hemmetin ahneet siat!
Mikä tässä olikaan se ongelma? Tottakai kaikki lapset saavat oman osuutensa, niin kuin perintökaaressa määrätään. Heillehän perintö kuuluu ja varmasti ilahtuvat kun isältä jää perintöä, äidiltä kun ei jää.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:59"]Ongelma ratkeaa helposti, kun tekee testamentin, jossa estää oman perintönsä joutumisen miehen ex-liittojen lapsille (tai mahdollisten tulevien liittojen hedelmille). Miehen omaisuudelle taas voi ilmaantua perijöitä perheenne ulkopuolelta, vaikka ette ole muista perijöistä tietoisia liittonne aikana. Jokainen vastaa kuitenkin vain omasta omaisuudestaan eikä sen varaan voi elämäänsä laskea, että tulevilla perinnöillä elää leveästi loppuelämänsä.
[/quote]Näinpä. Minun paappani kuoli hiljan 97-vuotiaana ja kun sukuselvitystä tehtiin, kävi ilmi että mummun lisäksi hän oli ollu naimisissa kahdesti aikaisemminkin ja molemmista liitoista oli yksi lapsi. Mummu ei ollut tiennyt kummastakaan liitosta eikä lapsista ilmeisesti koskaan mitään, hän kuoli jo 15 vuotta sitten. Mummulla ja paapalla oli avioehto joten mummun kuollessa ei ollut tarvetta tilata sukuselvitystä paapan puolelta koska molemmilla oli oma omaisuus ja asuivat paapan omistamassa talossa. Kyllä on sotkuinen juttu tehdä perukirjaa tällaisessa tapauksessa!
Ööö, ei ne miehen lapset minun perintöäni saa... eikä minun lapsilleni kuulu aviomieheni perintö...mutta toki ex-liiton lapsille kuuluu osa isänsä perinnöstä.
vai mitä tarkoitat? Miehen perintö kuuluisi tulla minun lapsilleni minun ex-liitosta??