Voi hitto, mulle tarjottiin töitä
Olen ollut muutaman kuukauden työttömänä ja laittanut hakemuksia mihin milloinkin. No useimmiten en ole saanut edes kutsua haastatteluun, mutta kerran sain ja koska sieltä ei sitten mitään kuulunut niin ajattelin, että ei tärpännyt.
Nyt olen päättänyt, että opiskelen itselleni kokonaan uuden ammatin. Olin työkkärissä asiasta keskustelemassa ja löydettiin mulle sopiva ala ja siihen sopiva työssäoppimispaikka. Olin todella innoissani tästä, mut nyt sieltä aikaisemmasta työpaikasta, missä kävin haastattelussa soitettiin, että he haluaisi minut töihin. Mitä hittoa mä teen? Työ olisi koeajan jälkeen vakituinen.
Olin niin innoissani ja motivoitunut uudesta ammatista ja mahdollisesti tulevasta työympäristöstä joka olisi innostava ja mielenkiintoinen, mutta nykypäivänä vakityö on lottovoitto. Olen jo 40 vuotias, joten niitä duuneja ei ihan joka nurkan takana ole tarjolla. Tämä uusi ala mihin aioin opiskelemaan työllistää vaihtelevasti.
Kumpi kannattaisi valita? Opiskelu ja mahdollinen työllistyminen alalle joka todella kiinnostaa vai vanha duuni, josta ei saa muuta kuin säännöllisen tulon?
Kommentit (12)
Työ. Jos se ei pidemmällä aikavälillä nappaa niin lähdet sitten opiskelemaan vaikka iltaopiskeluina tai esim oppisopimuksellakin
Vastasit siihen jo itse: nykypäivänä vakityö on lottovoitto.
Miksei molemmat? Vakityö ja opiskelu monimuoto-opiskeluna töiden ohella. On tietysti raskasta, mutta saat toimeentulon työstä ja myös uuden ammatin.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:53"]
Kauanko se opiskelu kestää?
[/quote]Reilun vuoden
Tässä on vielä se kun mulla ei ole peruskoulun jälkeen mitään muuta koulutusta, niin olis ollut hienoa jos edes yhdet viralliset paperit ammattiin valmistumisesta olisin saanut. Työ mihin nyt pääsin on kolmivuorotyötä, joten työn ohessa opiskelu olisi mulle liian rankkaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:00"]
Miksei molemmat? Vakityö ja opiskelu monimuoto-opiskeluna töiden ohella. On tietysti raskasta, mutta saat toimeentulon työstä ja myös uuden ammatin.
[/quote]
Aivan. Jos tuo vain onnistuu, niin olisi tosiaan kätevää kun saisi molemmat ja uudesta ammatista valmistumisen jälkeen voisi katsella uutta työpaikkaa ihan rauhassa jos haluaa uudella alalla toimia.
Valitsisin sen vanhan työn siksi, että eihän se sulje kokonaan ikuisiksi ajoiksi uuden ammatin oppimista.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:01"]
Reilun vuoden
Tässä on vielä se kun mulla ei ole peruskoulun jälkeen mitään muuta koulutusta, niin olis ollut hienoa jos edes yhdet viralliset paperit ammattiin valmistumisesta olisin saanut. Työ mihin nyt pääsin on kolmivuorotyötä, joten työn ohessa opiskelu olisi mulle liian rankkaa.
ap
[/quote]
No siinä tapauksessa kannattaa todella miettiä kumman valitsee ja mitä seurauksia molemmista valinnoista on myös pitkällä tähtäimellä. Koulutus kannattaa aina, etenkin tuossa sinun tapauksessasi. Lisäksi kun koulutukseen liittyy työssäoppimispaikka, voit saada töitä myös sieltä valmistuttasi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:04"]
Valitsisin sen vanhan työn siksi, että eihän se sulje kokonaan ikuisiksi ajoiksi uuden ammatin oppimista.
[/quote]
No jossain kohtaa siitä vanhasta työpaikasta on lähdettävä kokonaan pois jos haluaa opiskella. Ja mitä kauemmin sitä opiskelua venyttää, sitä hankalampaa se tulee olemaan, työllistyminen uudelle alalle ja muu. Ap kun ei ole enää mikään tyttönen enää ja peruskoulun jälkeinen koulutus puuttuu.
Kun olet ollut vakitöissä jonkin aikaa, voit jäädä ansiosidonnaiselle opintovapaalle. Tai sitten suoritat opitoja työn oheessa, mutta hitaammalla tahdilla, niin ei käy liian raskaaksi. Onnea hienosta tilanteesta!
Kumpi painaa vaakakupissasi enemmän?