Kuinka myöhään on liian myöhään pestä pyykkiä?
Tulin juuri töistä kotiin ja laitoin pyykkikoneen pyörimään. Pian kilahti postiluukusta heippalappu jossa valitettiin, että pyykkikonetta ei saisi käyttää klo 18 jälkeen ja "toistuvasti" pesen koneellisia liian myöhään. Pyrin siis aina siihen että pyykkikone on käynyt ohjelman klo 21 mennessä, joskus menee n. 21:15 jos tulen myöhään töistä. Hiljaisuus 22-07. Olenko toiminut väärin vai onko naapurissani vaan joku Karen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus alkaa 22.00. Riittää kun kone pysähtyy siihen mennessä.
Pesemisellä ei ole mitään tekemistä hiljaisuuden kanssa niin kauan kun kone toimii normaalisti ja on tasapainotettu oikein. Oikein toimivasta koneesta ei kuulu naapuriin jääkaapin ääntä kovempi ääni.
Vierailija kirjoitti:
Voit käyttää pesukonetta ja käydä suihkussa mihin kellonaikan tahansa.
Kyllä sen pyykkikoneen käytössä kannattaa käyttää järkeä. Jos taloyhtiössä on huono äänieristys, niin ihan naapurisovun vuoksi olisi kiva, että pyykkäys loppuisi klo 22 mennessä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin herätä siihen, että naapurin paikkaansa hakeva pyykkikone jyskyttää keskellä yötä ja heräät siihen. Hyvästi yöunet ja kiva mennä töihin vajailla unilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen pyykkikoneen käytössä kannattaa käyttää järkeä. Jos taloyhtiössä on huono äänieristys, niin ihan naapurisovun vuoksi olisi kiva, että pyykkäys loppuisi klo 22 mennessä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin herätä siihen, että naapurin paikkaansa hakeva pyykkikone jyskyttää keskellä yötä ja heräät siihen. Hyvästi yöunet ja kiva mennä töihin vajailla unilla.
Tää riippuu selkeästi myös pyykinpesukoneen laadusta.
Jos on käytössä uusi, hiljainen kone, joka ei tuollaista pomppimista tee, pyykkiä voi pestä vaikka yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei. Nää antaa koneen runnuttaa surutta vaikka keskiyöllä. "Normaalia elämisen ääntä". Pitäkää tunkkinne.
Naapurini pesukone pyörii usein vielä puoliltaöin, sekä arkisin että vklp, mutta en ole valittanut siitä, koska se kuuluu tosi hiljaa muualle kuin kylppäriini. Itse pyrin siihen, että omat pyykinpesut loppuisi klo 22. Joskus menee max. 10min sen yli, jos olen muistanut vähän myöhässä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyseessä taloyhtiö, niin monesti yhtiössä on sovittu, että pyykkiä saa pestä jopa myös klo 22 jälkeen eli mm. halvemman sähkön vuoksi. Isännöitsijän pitäisi tietää nuo asiat eli yhteys sinne. Klo 22 asti saa joka tapauksessa pestä pyykkiä ja aamu klo 7 eteenpäin. Tietysti, jos on kerrostalo, jossa seinät ns. paperia ja naapurissa pikkulapsi perhe, eikä itsellä ehdotonta tarvetta siirtää pyykinpesua iltaan, niin naapurisovun ja sosiallisuuden vuoksi voisi itsekin joustaa.
Hassu ajatus mulle. Meillä lapset ei ikinä häiriintyneet normaaleista elämisen äänistä kerrostalossa. Pyykinpesu oli normaalia, kotona tai naapurissa.
Enemmän häiritsi, jos joku porasi tai huudatti stereoita päiväuniaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on käytössä uusi, hiljainen kone, joka ei tuollaista pomppimista tee, pyykkiä voi pestä vaikka yöllä.
Meillä on naapurilla uusi kone ja siitä tulee rakenteita pitkin matalataajuista huminaa. Meidän makuuhuone on naapurin kylppärin vieressä ja oli pakko valittaa asiasta, kun klo 01.30 yöllä herää siihen huminaan.
Yöllä pyykkikonetta pyörittäville kysymys, että miltä teistä tuntuisi herätä kesken syvän unen siihen, että naapuri pyykkää? Ihan oikeastiko olette sitä mieltä, että yörauhalla ei ole mitään merkitystä?
Kone saa lingota 7-22 välillä. Jos on todella hiljainen kone, 6-23.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on naapurilla uusi kone ja siitä tulee rakenteita pitkin matalataajuista huminaa. Meidän makuuhuone on naapurin kylppärin vieressä ja oli pakko valittaa asiasta, kun klo 01.30 yöllä herää siihen huminaan.
Yöllä pyykkikonetta pyörittäville kysymys, että miltä teistä tuntuisi herätä kesken syvän unen siihen, että naapuri pyykkää? Ihan oikeastiko olette sitä mieltä, että yörauhalla ei ole mitään merkitystä?
Ei nää mitään usko, ennen kuin sattuu se pyykkäri omaan naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuuden alkaminen on rajana. Pyykinpesu on normaalia elämää ja jos naapuri ei sitä siedä niin hänen on varmaan muutettava omakotitaloon. Soita itse isännöitsijälle ja kerro tilanteesta niin ei tule sinne yllätyksenä jos naapurin Karen soittaa ja valittaa, osaavat sieltä sitten suoraan kertoa hänelle että pyykkiä saa pestä hiljaisuuteen asti.
Aina tämä väsynyt omakotitalokortti. Eikö olisi helpompaa vain elää sovussa?
Eli totella naapuria, jolla on kummallinen käsitys, että voi kontrolloida naapuriaan ja vaatia omiaan, että sopu säilyisi? Okei.
Voi hitto, on kyllä pe rs eestä tuo teidän kerrostalohelvetissä asuvien elämä. En suostuisi tuommoiseen ikinä. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuuden alkaminen on rajana. Pyykinpesu on normaalia elämää ja jos naapuri ei sitä siedä niin hänen on varmaan muutettava omakotitaloon. Soita itse isännöitsijälle ja kerro tilanteesta niin ei tule sinne yllätyksenä jos naapurin Karen soittaa ja valittaa, osaavat sieltä sitten suoraan kertoa hänelle että pyykkiä saa pestä hiljaisuuteen asti.
Aina tämä väsynyt omakotitalokortti. Eikö olisi helpompaa vain elää sovussa?
No ehdotapa sitä sille naapurille joka luulee, että kaikkien muidenkin arjen on taloyhtiössä mentävä tismalleen hänen aikatauluillaan. Tietysti olisi kaikkien mielestä helpompaa olla sovussa mutta miten se onnistuu jos joku kuvittelee, että saa määrätä myös toisten ihmisten arjesta ja aikatauluista, piittamatta siitä että nämä kyllä hoitavat asiansa taloyhtiön sääntöjen mukaan.
Tässä keskustelussa nyt kovasti piiloudutaan järjestyssääntöjen taakse. Möly-Maijat yrittävät sillä tavalla oikeuttaa häiriköintinsä. Sivistynyt ihminen osaa ottaa muiden toiveet huomioon.
Sivistyneenä ihmisenä varmasti ymmärrät, että turhasta naukuva heippalappuja jakeleva tyyppi häiriköi?
"Minulla on oikeus vaatia, että kaikki on hiljaa kello kahdeksan kun MINÄ haluan niin! Minua niin häiritsee kun muut ei halua minun mieleni mukaan venyttää järjestyssääntöjä jotka enemmistö on sopinut 😪"
Kuka tässä yhtälössä ei ota muita huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto, on kyllä pe rs eestä tuo teidän kerrostalohelvetissä asuvien elämä. En suostuisi tuommoiseen ikinä. Hyi!
Minä myös luen näitä aina kauhulla, mahtaa olla hirveää elämää tuommoinen.
Pese vasta 23 jälkeen. Tulee halvemmaksi kun jo yösähkö päällä
Jos hiljaisuus alkaa klo 22 niin siihen mennessä on pesukoneen pysähdyttävä. Päälle voi laittaa klo 7.
Ei ole sallittua pyykätä hiljaisuuden alkamisen jälkeen. Eikä myöskään ole sallittua valittaa naapureille jos pesevät pyykkiä ilta-aikaan ennen hiljaisuutta.
Minä en tiedä naapureideni nukkumaanmenoaikoja tai päivärytmejä ja naapureita on talo täynnä. Yksilöllisiä toiveita on aika vaikea ottaa huomioon joten kerrostalossa eletään järjestyssääntöjen mukaan.
Hätäpoikkeukset erikseen, mutta tässä oli puhe normaaleista rutiineista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sallittua pyykätä hiljaisuuden alkamisen jälkeen. Eikä myöskään ole sallittua valittaa naapureille jos pesevät pyykkiä ilta-aikaan ennen hiljaisuutta.
Minä en tiedä naapureideni nukkumaanmenoaikoja tai päivärytmejä ja naapureita on talo täynnä. Yksilöllisiä toiveita on aika vaikea ottaa huomioon joten kerrostalossa eletään järjestyssääntöjen mukaan.
Hätäpoikkeukset erikseen, mutta tässä oli puhe normaaleista rutiineista.
Jonkunlaista enemmyysperiaatetta voisi noudattaa. Esimerkiksi pyykit voisin kuvitella luonnistuvan helposti 10-20 välissä, samoin imurointi. Suihku voisi olla milloin tahansa hiljaisuuden ulkopuolella esim. 07-21. Tällä tavalla todennäköisesti suurin osa asukkaista asuu laadukkaasti ja rauhassa.
Järjestyssäännöistä poikkeavia sääntöjä keksivät, eivät ota huomioon naapuriensa erilsisia toiveita.