Kuinka myöhään on liian myöhään pestä pyykkiä?
Tulin juuri töistä kotiin ja laitoin pyykkikoneen pyörimään. Pian kilahti postiluukusta heippalappu jossa valitettiin, että pyykkikonetta ei saisi käyttää klo 18 jälkeen ja "toistuvasti" pesen koneellisia liian myöhään. Pyrin siis aina siihen että pyykkikone on käynyt ohjelman klo 21 mennessä, joskus menee n. 21:15 jos tulen myöhään töistä. Hiljaisuus 22-07. Olenko toiminut väärin vai onko naapurissani vaan joku Karen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ohjelma on päättynyt hiljaisuusajan alkaessa, on kaikki ok talon järjestyssääntöjen mukaan.
Järjestyssäännöt ei ole yhtä kuin käytöstavat ja naapurisopu.
Järjestyssäännöt on nimenomaan siksi, että naapurisopu säilyisi. Eli kun on ne järjestyssäännöt, ei tarvitse tanssia jokaisen naapurin pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ohjelma on päättynyt hiljaisuusajan alkaessa, on kaikki ok talon järjestyssääntöjen mukaan.
Mutta... Kyllä nyt silti esimerkiksi klo 18.30 saa pyykkiä pestä. :D
Niin saa. Mutta esim. klo 20 jälkeen olisi suotavaa olla pesemättä.
Olet varmaan huomannut oikeassa elämässä, että ketään ei kiinnosta mielipiteesi tämän asian tiimoilta?
Oletko sellainen ihminen joka oikein kiusallaan tekee asioita, jotka häiritsee, jos mistään säännöistä tai lakikirjoista ei löydy sille kieltoa?
Pyykkikoneen pyörittäminen klo 20-22 ei ole kiusantekoa.
Tai en tiedä, missä pahviseinäisessä talossa sinä asut, mutta meille ei edes kuulu naapurin pesukone kuin vaimeasti lingotessaan! Ei todellakaan häiritsisi vaikka nukkua yrittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sitten esim. henkilöt joiden työaika loppuu ja ovat kotona vasta illalla saavat pestä pyykkiä? Pitääkö aamulla herätä pyykkäämään?
Ei saa aamullakaan pestä! Taannoisessa blenderiketjussahan oli, että pitää saada rauhassa nukkua myöhään, eikä saa blenderiäkään aamiaisella klo 7:00 alkaen käyttää. Kun näille pistettiin kampoihin, kielsivät jopa blenderi-sanankin käytön.
Naapurisopua voisi parantaa ihan sillä, että alkaisi käyttäytyä asiallisesti ja lakkaisi nillittämästä turhista asioista.
Pese ihan rauhassa pyykkiä klo 7- 22 ja käy suihkussa ja vessassa silloin kun tarvii. Jos saunot yöllä, älä paisko ovea ja kilju kylppärissä, sen pitää riittää naapurisovun ylläpitämiseksi omalta osalta.
Terveisin, melkein boomeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuuden alkaminen on rajana. Pyykinpesu on normaalia elämää ja jos naapuri ei sitä siedä niin hänen on varmaan muutettava omakotitaloon. Soita itse isännöitsijälle ja kerro tilanteesta niin ei tule sinne yllätyksenä jos naapurin Karen soittaa ja valittaa, osaavat sieltä sitten suoraan kertoa hänelle että pyykkiä saa pestä hiljaisuuteen asti.
Aina tämä väsynyt omakotitalokortti. Eikö olisi helpompaa vain elää sovussa?
No ehdotapa sitä sille naapurille joka luulee, että kaikkien muidenkin arjen on taloyhtiössä mentävä tismalleen hänen aikatauluillaan. Tietysti olisi kaikkien mielestä helpompaa olla sovussa mutta miten se onnistuu jos joku kuvittelee, että saa määrätä myös toisten ihmisten arjesta ja aikatauluista, piittamatta siitä että nämä kyllä hoitavat asiansa taloyhtiön sääntöjen mukaan.
Kyllä mä pesen pyykkiä milloin huvittaa. Kone on suht uusi ja hiljainen, kukaan ei ole ikinä valittanut. En mä nyt sitä aamukolmelta yleensä pese, mut 22 saatan ihan helposti laittaa vielä koneen pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan huomannut oikeassa elämässä, että ketään ei kiinnosta mielipiteesi tämän asian tiimoilta?
Oletko sellainen ihminen joka oikein kiusallaan tekee asioita, jotka häiritsee, jos mistään säännöistä tai lakikirjoista ei löydy sille kieltoa?
Olen sellainen ihminen, jonka mielestä kerrostalossa asuvan on helpompaa ja selkeämpää noudattaa järjestyssääntöjä kuin taipua naapureiden omituisiin oikkuihin. Mitään ei voisi tehdä koskaan, kun aina jollekin tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuuden alkaminen on rajana. Pyykinpesu on normaalia elämää ja jos naapuri ei sitä siedä niin hänen on varmaan muutettava omakotitaloon. Soita itse isännöitsijälle ja kerro tilanteesta niin ei tule sinne yllätyksenä jos naapurin Karen soittaa ja valittaa, osaavat sieltä sitten suoraan kertoa hänelle että pyykkiä saa pestä hiljaisuuteen asti.
No ehdotapa sitä sille naapurille joka luulee, että kaikkien muidenkin arjen on taloyhtiössä mentävä tismalleen hänen aikatauluillaan. Tietysti olisi kaikkien mielestä helpompaa olla sovussa mutta miten se onnistuu jos joku kuvittelee, että saa määrätä myös toisten ihmisten arjesta ja aikatauluista, piittamatta siitä että nämä kyllä hoitavat asiansa taloyhtiön sääntöjen mukaan.
Tässä keskustelussa nyt kovasti piiloudutaan järjestyssääntöjen taakse. Möly-Maijat yrittävät sillä tavalla oikeuttaa häiriköintinsä. Sivistynyt ihminen osaa ottaa muiden toiveet huomioon.
Minä olen pessyt pyykkiä yölläkin. Eli kun mahatautia sairastava lapsi oksensi sänkyynsä, keräsin lakanat pyykkikoneeseen ja laitoin koneen pyörimään klo 4:n aikoihin. Eikä kukaan naapuri valittanut, vaikka hiljaisuuden aikaan pyykkäsin.
Ai niin, minulla oli joskus pyykkikone, missä oli ajastin. Säädin sen niin, että se alkaa pyykkäämään aamulla, kun hiljaisuus loppuu. Laskin, että pyykki on valmis ripustettavaksi juuri sopivasti, kun herään. Yhtenä yönä se ajastin sekosi, ja havahduin joskus klo 2 ja 3 välillä siihen, että kone oli alkanut pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa nyt kovasti piiloudutaan järjestyssääntöjen taakse. Möly-Maijat yrittävät sillä tavalla oikeuttaa häiriköintinsä. Sivistynyt ihminen osaa ottaa muiden toiveet huomioon.
Ihan teoriassa kysyn, että mitä sinä tekisit jos yksi naapuri toivoisi, ettet pesisi klo 16-18 kun silloin hänen pikkuisensa nukkuu päivän kolmansia päiväunia, toisen puolen naapuri toivoisi, ettet pese klo 18 jälkeen ja alapuolella asuva toivoisi, ettet pesisi lainkaan päiväsaikaan, kun hän käy yötöissä ja nukkuu silloin?
Sivistyneenä ihmisenä mitä tekisit?
Talon sovitut järjestyssäännöt ovat tärkeämpiä kuin naapurisi tunteet.
Hiljaisuus alkaa 22.00. Riittää kun kone pysähtyy siihen mennessä.
Hiljaisuuden alkamisaikaan asti tietenkin on OK pestä pyykkiä. Eli teillä klo 22 saakka.
Siinä nyt ei ole mitään perää, että joku voi naapurisopuun tai käytöstapoihin vedoten alkaa väittämään, että pyykinpesu olisi kielletty klo 18 tai 20 jälkeen. Tällaiset vaatimukset ovat perättömiä, ja se että vaatii muita sopeutumaan itse keksimiinsä käytösnormeihin on juurikin sitä huonoa käytöstä ja naapurisuhteiden pilaamista.
Sen takia siellä järjestyssäännöissä se hiljaisuuden alkamisaika on merkittynä, että sitä noudatetaan, eikä jotakin muuta aikaa.
Hiljaisuuden jälkeen ei pyykkikoneen pyöritys ole ok, vaikka normaaliin elämään kuuluukin.
Joillakin on työvuoro 10-18. On ihan normaalia pestä pyykkiä illalla.
Miten voi häiritä naapurin pesukoneen ääni? Kuuluuhan kerrostalossa paljon häiritsevämpiäkin ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sitten esim. henkilöt joiden työaika loppuu ja ovat kotona vasta illalla saavat pestä pyykkiä? Pitääkö aamulla herätä pyykkäämään?
Eikö sen pyykkäyksen voi tehdä herättyään? Ei kai sitä varten tarvitse varta vasten herätä.
Ei minulla mene yli tuntia aamutoimiin, olen yökyöpeli joten mielelläni sijoitan vapaa-aikani töiden jälkeen ja aamulla herätessä teen ripeästi aamutoimet ja lähden töihin.
Minä en mussuta siitä että naapurin lasten kiljuminen alkaa klo 7 aamulla vaikka se on minun unirytmissäni vielä nukkumisaikaa koska olen hyväksynyt, että kerrostalossa eletään eli elämänrytmeillä ja heillä on oikeus aloittaa päivänsä ajoissa. Laitan tulpat korvaan ja käännän kylkeä. Miksei minulle iltaeläjänä olisi oikeutta samaan elämisen vapauteen kunhan kunnioitan hiljaisuussääntöjä?
Miksi koko maailman pitäisi pyöriä aamuihmisten kellon mukaan kun yhteiskunta muuttuu koko ajan enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että 9-17 työaikaa tekeviä on vähemmän ja vähemmän?
Jos on kyseessä taloyhtiö, niin monesti yhtiössä on sovittu, että pyykkiä saa pestä jopa myös klo 22 jälkeen eli mm. halvemman sähkön vuoksi. Isännöitsijän pitäisi tietää nuo asiat eli yhteys sinne. Klo 22 asti saa joka tapauksessa pestä pyykkiä ja aamu klo 7 eteenpäin. Tietysti, jos on kerrostalo, jossa seinät ns. paperia ja naapurissa pikkulapsi perhe, eikä itsellä ehdotonta tarvetta siirtää pyykinpesua iltaan, niin naapurisovun ja sosiallisuuden vuoksi voisi itsekin joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että klo 20 pitäisi olla pyykkäys valmiina viimeistään. Ei naapureita kannata turhaan ärsyttää, nimittäin jotkut alkavat rauhoittumaan jo iltaan tuolloin.
Minua ärsyttäisi turhan takia naapuri, joka yrittäisi änkeä omia järjestyssääntöjään taloyhtiön järjestyssääntöjen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä siellä on taas joku muita parempi ihminen linjoilla. Eli jos naapuri sanoo sinulle, että heille sopii että teillä saa pestä pyykkiä vain hänen ilmoittamina aikoina niin tietysti muutat omaa arkeasi ja alat tekemään vaikka lyhennettyä työpäivää alemmalla palkalla jotta ehdit kotiin pyykkäämään naapurin ilmoittamina aikoina. Voin kertoa että 100% varmuudella et tekisi niin.
Eikö sen pyykkäyksen voi tehdä herättyään? Ei kai sitä varten tarvitse varta vasten herätä.