Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka väitätte toimeentulotuen olevan liian suuri

Vierailija
01.03.2015 |

Mitä jos yrittäisitte elää sillä 477e kuukauden? Tästä maksatte laskut ja ruoat. Tuo summa ei todellakaan ole sellainen, jolla elää leveästi.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi ole toimeentulotuki vaan peruspäiväraha. Sen päälle voi saada asumistukea ja jos sekään ei riitä niin sitten haetaan toimeentulotukea.

Vierailija
2/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:56"]Eihän toi ole toimeentulotuki vaan peruspäiväraha. Sen päälle voi saada asumistukea ja jos sekään ei riitä niin sitten haetaan toimeentulotukea.
[/quote]
itseasiassa tuo on se summa mikä jää kelan tuista ja toimeentulotuesta jäljelle, vuokran jälkeen. Ainakin mulle. Tuosta maksan sähkön, veden, netin ja puhelinlaskut ja ruoat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista vaikenta on jos on esim. aikaisempaa opintovelkaa niin sekin pitää maksaa tuosta.

Vierailija
4/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:56"]Eihän toi ole toimeentulotuki vaan peruspäiväraha. Sen päälle voi saada asumistukea ja jos sekään ei riitä niin sitten haetaan toimeentulotukea.
[/quote]
itseasiassa tuo on se summa mikä jää kelan tuista ja toimeentulotuesta jäljelle, vuokran jälkeen. Ainakin mulle. Tuosta maksan sähkön, veden, netin ja puhelinlaskut ja ruoat.
[/quote]
No sittenhän sillä pärjää hyvin. Mulle jää vähemmän vuokran jälkeen vaikka käyn töissä.

Vierailija
5/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:56"]Eihän toi ole toimeentulotuki vaan peruspäiväraha. Sen päälle voi saada asumistukea ja jos sekään ei riitä niin sitten haetaan toimeentulotukea. [/quote] itseasiassa tuo on se summa mikä jää kelan tuista ja toimeentulotuesta jäljelle, vuokran jälkeen. Ainakin mulle. Tuosta maksan sähkön, veden, netin ja puhelinlaskut ja ruoat.

[/quote]

Sähkö- ja vesilasku korvataan erikseen, eikä kuulu perusosaan.

Vierailija
6/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:56"]Eihän toi ole toimeentulotuki vaan peruspäiväraha. Sen päälle voi saada asumistukea ja jos sekään ei riitä niin sitten haetaan toimeentulotukea. [/quote] itseasiassa tuo on se summa mikä jää kelan tuista ja toimeentulotuesta jäljelle, vuokran jälkeen. Ainakin mulle. Tuosta maksan sähkön, veden, netin ja puhelinlaskut ja ruoat.

[/quote]

[/quote]
mulla lukee päätöksessä "maksaa laskut itse".

Vierailija
7/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi helvata. Taidan sitten hakea minäkin toimeentulotukea sillä vuokran ja jälkeen minulle jää vain 300 euroaa laskuihin ja elämiseen.

Vierailija
8/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla hyvin pärjää! Monelle pienipalkkaiselle jää noin satanen enemmän (KELA:n laskureista selviää) ja sillä pitää sitten maksaa vielä työmatkat ja lounaat. Ei toimeentulotuen kuulu olla sellainen, että sillä saa saman elintason kuin työtä tekemällä, vaan ihan vain ne välttämättömimmät asiat.

Vierailija
9/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:02"]

[/quote]

[/quote]

Sähkö korvataan ja vedestä se, mikä on vuokran yhteydessä, yleensä parinkympin huituvilla.

Mutta jos on huoneistokohtainen vedenkulutus ja tulee lisää maksettavaa, niin sitä ei korvata.

Molemmissa pitää pysyä kohtuudessa, ei ylisuurta sähkölaskuakaan korvata.

Vierailija
10/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sillä ole tarkoituskaan elää pidempään, tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi hätätilanteisiin.

Vierailija
11/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:17"]No eihän sillä ole tarkoituskaan elää pidempään, tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi hätätilanteisiin.
[/quote]
no varmasti kerrot mistä saa töitä niin ei tarvi tuilla elää?

Vierailija
12/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:17"]No eihän sillä ole tarkoituskaan elää pidempään, tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi hätätilanteisiin.
[/quote]
[/quote]
Esim. mol.fi on ihan hyvä lähtöruutu. Myös lähes jokaisen firman sivuilta löytyy työpaikat - osio. Vähän oma-alotteisuutta peliin.

Vierailija
13/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:17"]No eihän sillä ole tarkoituskaan elää pidempään, tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi hätätilanteisiin.
[/quote]
[/quote]
Esim. mol.fi on ihan hyvä lähtöruutu. Myös lähes jokaisen firman sivuilta löytyy työpaikat - osio. Vähän oma-alotteisuutta peliin.
[/quote]
joo no en oo hoitaja, opettaja tai lääkäri. Siinä lähialueen työpaikat. Huvikseen tässä kotona istutaan.

Vierailija
14/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:05"]

No voi helvata. Taidan sitten hakea minäkin toimeentulotukea sillä vuokran ja jälkeen minulle jää vain 300 euroaa laskuihin ja elämiseen.

[/quote]

No tottakai haet, miten ihmeessä noin vähällä olet elänyt? Kaikilla paitsi opiskelijoilla pitää jäädä vuokran jälkeen käteen 479€.

Vierailija
15/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:17"]No eihän sillä ole tarkoituskaan elää pidempään, tt-tuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi hätätilanteisiin. [/quote] no varmasti kerrot mistä saa töitä niin ei tarvi tuilla elää?

[/quote]

Lähettelet joka päivä uusiin työilmoituksiin oman työhakemuksen sekä ansioluettelon (teet ne kunnolla ilman kirjoitusvirheitä ja sitten vähän muuntelet niitä aina työpaikan mukaan). Työkkäriltä löytyy niitä muutaman päivän kursseja, jossa harjoitellaan ja tehdään oikeaoppinen ansioluettelo ja työhakemuspohja.

Jos ei tärppää parissa viikossa niin lähdet lähialueen potentiaalisiin firmoihiin esittäytymään työnhakijana (noin 60-70% vapaista työpaikoista täyttyy niin, että niistä edes laitetaan ilmoitusta).

Sitten on tietysti puhelinmyyntifirmat mistä saa taatusti töitä jokainen haluava, jolla on puhe kunnossa.

Vierailija
16/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokran suhteenhan niillä on tietty raja siinä määrässä mikä maksetaan. Itse asun 60-luvulla rakennetussa kerrostalossa Kontulassa, asunnon kunto vuokrasopimusta tehdessä "välttävä" ja tästäkin pitäisi koittaa muuttaa muualle koska vuokra ylittää jo sallitun summan.

Vierailija
17/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli tutkittu että vielä pari sataa isompi summa kuin tuo 479€ on se summa jolla elää niin että saa välttämättömimmän. Jos sulla jää vähemmän kokopäivätyöstä käteen vuokran jälkeen kuin 479€, niin mene sossuun. Ihmettelen että miksi ihmeessä ihmiset suostuvat tekemään töitä niin pienellä palkalla että sillä ei elä, ei ihme että kotimaanmarkkinat ei vedä kun työt tehdään ruokapalkalla.

Vierailija
18/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toimeentulotuella pitäisi elää leveästi? Monella matalapalkkaisella ei jää edes tuota summaa käteen asumiskulujen jälkeen.

Vierailija
19/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sossu maksaa sinun vesi ja sähkölaskut. Eli ne eivät kuulu tuohon määrään.

Vierailija
20/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos joskus saisikin kuukaudessa noin paljon rahaa!

Olen opiskelija ja kaikki tulot yhteenlaskettuna kuukaudessa on 268e. Asun miehen omistusasunnossa. En saa minkäänlaista asumistukea, vaikka pyrinkin mahdollisuuksien mukaan maksamaan aina silloin tällöin puolet vastikkeesta. Oman vesimaksuni, puolet sähkö- ja nettilaskuista maksan joka kuukausi. Matkakorttiin (koulumatkat) menee 47e kuukaudessa. Jotain pitäisi joskus syödäkin, eikä se opiskelu itsessäänkään ihan ilmaista ole. :)