Miten saa uhmiksen (?) pukemaan,syömään,nukkumaan...?
Meillä tyttö 2v ja kauhee uhma päällä,ilmeisesti.
Jos johonkin pitäisi lähteä lyö jarrut päälle ja ei suostu laittamaan vaatetta päälle.
Ennen oli yli innokas lähtee joka paikkaan.
Nykyään on aina vaippasillaan tai alasti,jopa ulkona.
Me vanhemmat ei pystytä hänellä mitään,hävettää kyllä.
En halua itkettää...
Syöminen rajoittuu lähinnä kurkkuihin,tomaattiin ja maitoon..
ei syö vaikka kunnon ruoka laitetaan :(
Tämäkin kovasti ahdistaa.
Aamusta tahtoo jäätelöä,purkkaa jne ja kun sanoo ettei ole niin alkaa kauhee huuto :(
Kiusaa myös pikkuveljeä ja koiraa,ei ole huomionkipeyttä,saa tarpeeksi huomiota ja rakkautta ennen kaikkea :)
Joten ammattilaisilta ohjeita ja vertaistukea,kiitos!!
Siis en tarkoita mitään väkivaltaa tms, mutta olen kyllä ihan vaan pukenut meidän uhmiksen päättäväisesti, halusi hän vaatteet tai ei. Kyllä vaatteet olla pitää. Olen sanonut, että joko puetaan nätisti tai sitten puetaan hankalasti, mutta aina puetaan.
Sama ruoan kanssa. Joko syöt sitä ruokaa mitä on pöydässä tai et syö, muuta ruokaa ei kuitenkaan tule. Ja sitten vain tarjoaa sitä oikeaa ruokaa useamman kerran, mutta ei mitään välipaloja.
Pitää olla johdonmukainen, ja selittää joitain asioita (esim. miksi pitää pukea - ettei palellu, ettei tule kipeäksi jne) ja jättää joitain asioita selittämättä (äitiä totellaan. Piste.).
Uhmiksen kans on hankalaa, mutta odotapas kun lapsesi alkaa huijaamaan ja valehtelemaan ja keksimään itse selityksiä... Kokemusta on!