Unettomuuden kierre
Kärsiikö muut tästä? Jos ei saa unta monena yönä, niin tuleeko uni lopulta kun on tarpeeksi väsynyt?
Kommentit (10)
Pitää soittaa huomenna sitten lääkäriin, että saisi unilääkkeitä. Heikko olo kyllä on
Sama täällä, lääkkeet käytössä mutta ei auta sekään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke? Etkö pääse ollenkaan siis uneen vai et pysy unessa? On tää kyllä karmeaa. Mulla vaan pahentunut 2 viikon aikana tämä tilanne. Lisäksi olen herkistynyt yläkerran naapurin äänille ja metelille niin syke nousee siitä enkä pääse uudestaan uneen. Huoh. :(
Mulle parhaiten auttoi se kun rupesin pitään kiinni säännöllisistä nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Joka päivä herätys samaan aikaan, MYÖS VIIKONLOPPUISIN, vaikka en olisikaan nukkunut yöllä hyvin. Alkuun olin tosi väsynyt päivisin kun en yöllä saanut unta ja täytyi silti herätä aikaisin, mutta pikku hiljaa kroppa tottui tuohon unirytmiin ja nyt nukun yöni paremmin. Myös meditointi ennen nukahtamista auttaa rauhoittumaan.
Välillä sitten nukun pitkiä unia, vaikka olisin ollut useamman päivän sisällä eikä mitään ihmeellistä. Nyt on ollut yhtäkkiä 2 viikkoa tosi kamalaa. Naapurin yöllinen edestakaisin kävely pahentaa tilannetta.
Kyllä se uni minulla aina jossain vaiheessa tulee, mutta sitten se yksi nukuttu yö taas sotkee kaiken, eikä seuraavana iltana väsytä. Eli tilanne ei normalisoidu. Minulla on lääkkeet, mirtatsapiini, jonka otan, jos tilanne menee tosi pahaksi. Säännöllisesti en käytä, koska olen sen kanssa pöhnässä aamuiltaan asti (huonosti nukkuneenakin olen virkeämpi) ja se lihottaa. Tähän moni taas älähtää, että montako kaloria pillerissä on, mutta se aiheuttaa järjettömiä ruokahimoja, joihin sortumalla lihoo. Jos et sorru, ajattelet ruokaa noin viiden sekunnin välein ja se oikeasti pilaa elämän. Kun kokeilin käyttää lääkettä säännöllisesti, ruokahimot katosivat ja pystyin vaikeuksitta palaamaan tavalliseen syömiseen, mutta lihoin silti kiloja kuukaudessa, eli se sotkee lisäksi aineenvaihdunnankin. Tähän ratkaisu kai olisi ollut syödä vain porkkana päivässä, niin enpä olisi lihonut, mutta ei sekään vaikuttanut mielekkäältä. Eli yksi pilleri välillä on minun hätäratkaisuni, ihan ok sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke? Etkö pääse ollenkaan siis uneen vai et pysy unessa? On tää kyllä karmeaa. Mulla vaan pahentunut 2 viikon aikana tämä tilanne. Lisäksi olen herkistynyt yläkerran naapurin äänille ja metelille niin syke nousee siitä enkä pääse uudestaan uneen. Huoh. :(
Kokeiltu on kaikki lääkkeet nukahtamislääkkeistä mielialalääkkeisiin. En saa unta ja sitten kun saan, herään parin tunnin kuluttua enkä pääse takaisin uneen. Itsellä sama ongelma tuon yläkerran melun kanssa, se stressaa ja herään usein siihen kolistelun myös. Mahdotonta nukahtaa sen jälkeen kun herää säikähtäen syke korkealla.
Nyt vasta tuo meteli on alkanut tosissaan haitata, naapurista kuulunut nimittäin. Olisko hänkin stressantunut kun öisin ravaa edestakaisin. No myöskin iltaisin jatkuvasti ja se hermostuttaa muakin. Saako teekoosta näitä unilääkkeitä vai kannattaako suorana yksityiselle?
Unettomuuden lääkehoito - https://tonzes.com/sleepfi.htm Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa.
Ei tule. Unettomuus pahenee vaan. Paha kierrepitää usein katkaista lääkkeillä.