Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä historian opiskelussa on?

Vierailija
27.02.2015 |

Nytkin lapseni joutuu käymään koulussa läpi jotain saatanan Kiinan vanhoja keisareita (Aisin-Gioro -perhe). Sitä ennen kävivät luokan kanssa läpi faaraoita yms. Ja jotain Ranskan kuninkaallisia... Kaikkea paskaa.

Joten mitä me suomalaiset hyödymme ulkomaiden historian opiskelusta? Mikään näistä ei edes liity Suomeen perkele.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain niille kannattaa selittää joille ei tarvitse.

Vierailija
22/37 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole koskaan kiinnostanut historia koulussa, mutta ei se yhdentekevä aine ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:27"]Ei ihminen voi ymmärtää nykyhetkeä, jos ei tiedä menneisyydestä mitään. [/quote] Kerro miten nämä liittyvät nykyhetkeen?

[/quote]

No ainakin Ranskan kuninkaalliset liittyvät todella selvästi nykyhetkeen. Edelsivät Ranskan suurta vallankumousta ja kyseistä vallankumousta on mahdoton ymmärtää, jollei ymmärrä millainen hallitusjärjestelmä (ancien regime) Ranskassa ennen vallankumousta oli. Ranskan suuri vallankumous taas on lähtölaukaus nykyisenlaiselle demokraattiselle Euroopalle.
[/quote]

Entäpä Kiina ja Egypti?

Vierailija
24/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia toistaa itseään koska ihmiset eivät tunne historiaa eivätkä ota opikseen vanhoista virheistä.

Vierailija
25/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen on syytä ymmärtää, että korkea kulttuureja on ollut ympäri maailman ei vain Euroopassa. Kiinassa on tehty suuria keksintöjä, joita me hyödynnämme ja nyky Kiinaa ymmärtääksemme on syytä ymmärtää myös Kiinan historiaa.

Egypti on ollut yksi historiamme korkeakulttuureista, joka on jättänyt näkyviin näkyvät jäljet. He ovat mm. osanneet kirjoittaa ja ennustaa hyvinkin tarkasti esim tulvat jne.

Minusta on hyvin hämmästyttävää, jos tälläisten asioiden opiskeleminen on ap:n mielestä turhaa. Mikä sitten on mielestäsi tärkeää?

Vierailija
26/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:10"]

Historia toistaa itseään koska ihmiset eivät tunne historiaa eivätkä ota opikseen vanhoista virheistä.

[/quote]

Oikeastaan historian merkityksen voi nähdä myös yksilöiden elämässä. Niitä ihmisiä on paljon, jotka yhä uudestaan ja uudestaan tekevät saman virheen eivätkä opi virheistään. Esimerkiksi parisuhde. Suhde toisensa perään kariutuu, mutta edellisestä ei opita mitään. Sama merkitys on historialla. Vaikka tiedetään että yksi asia johtaa toiseen, niin siltikään sitä ei käytännössä huomioida. 

Vierailija
27/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen historian opettaja, enkä ole koskaan kuullutkaan aisin-gioro -hallitsijoista!! Ehkä minullekin on aikoinaan noita opetettu, en tiedä? Kuuluuko nuo alakoulun kuudennen luokan asioihin? Itse opetan kylläkin lukiossa, enkä tietenkään laita oppilaitani pänttäämään tuollaisia asioita. En osaa itse esim. vuosilukuja kovinkaan hyvin. Mutta vielä alakoulusta: Lähes jokainen oppiaine ollessani siis itse alakoulussa, sisälsi ulkolukua! Opeteltiin lintujen nimiä, kasvien nimiä, pohjanmaan joet, Ruotsin järvet, kertotaulut, isä meidän -rukous, ja aina oli pistarit. Melkein kaiken olen unohtanut. Onko vieläkin näin? ehkä se on helppoa opelle, tai sitten sellainen abstrakti ajattelu ole välttämättä riittävän kehittynyt vielä alakouluikäisellä. Ei mielestäni siis koske vain historiaa?

Vierailija
28/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:38"]Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että koulussa ei välttämättä opeteta niin, että historian yhteys nykypäivään tulisi esiin. Huonoimmillaan historian opiskelu voi olla vain vuosilukujen pänttäämistä ja ulkoaopettelua. Olisikin hyvä, jos ap saisi erilaisen näkökulman koko historia-aiheeseen eli vaikka juuri esimerkin siitä, kuinka historia liittyy nykypäivään. [/quote] Oletko itse opettaja?

[/quote]

En, muistelen vain omia kouluaikojani mutta olen myöhemmin lukenut historiaa käsitteleviä asioita ihan eri näkökulmasta. Toisaalta kouluopetuksessa haaste on se, että pitäisi kuitenkin ensin hahmotella perusasiat, antaa perustiedot. Ja silloin yleensä asiat laitetaan aika yksinkertaiseen muotoon. 

Vierailija
29/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 14:13"]Jokaisen on syytä ymmärtää, että korkea kulttuureja on ollut ympäri maailman ei vain Euroopassa. Kiinassa on tehty suuria keksintöjä, joita me hyödynnämme ja nyky Kiinaa ymmärtääksemme on syytä ymmärtää myös Kiinan historiaa.

Egypti on ollut yksi historiamme korkeakulttuureista, joka on jättänyt näkyviin näkyvät jäljet. He ovat mm. osanneet kirjoittaa ja ennustaa hyvinkin tarkasti esim tulvat jne.

Minusta on hyvin hämmästyttävää, jos tälläisten asioiden opiskeleminen on ap:n mielestä turhaa. Mikä sitten on mielestäsi tärkeää?
[/quote]

No esim. matematiikka ja äidinkieli.

Vierailija
30/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm koulu on vahva ap:ssä.

Vierailija
31/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloitus ei ollut provo niin ap:lle kuuluu vuoden typerimmän av-mamman nimi ja arvo.

Vierailija
32/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm koulussa riittää äidin kieli ja mate matikka

Vierailija
33/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka tosissaan väittää että historian opiskelu on tyhmää, on idiootti. Historiaa tulee joka ikinen päivä lisää. Historiaa täytyy ymmärtää jotta voi ymmärtää nykypäivänä esimerkiksi politiikkaa ja yhteiskuntarakenteita. Miksi joku asia on näin kuin se on, mihin se johtaa juurensa? Miksi joidenkin valtioiden välit ovat sellaiset kuin ne ovat? Miksi soditaan, mistä sodat alkavat? Kuvitelkaapa, moni ei edes tiedä mikä on NATO (saati mitä siihen kuuluminen/kuulumattomuus käytännössä tarkoittaa) ennen kuin se kasiluokan historiassa tulee esille. 

Vierailija
34/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos ei tiedä historiaa, ei voi ymmärtää nykyisyyttä. Näin sanoi 1900-l alussa syntynyt historianopettajaisotätini. Eräs fysiikantohtorisukulaiseni taas kommentoi kun sanoin, etten osaa fysiikkaa yhtään, että "muuta siitä ei tartte tietää, kuin että jos on ero, se pyrkii tasoittumaan. Ja tämä pätee kaikkeen maailmassa". Esim. rahavirrat. Jos toisella on rahaa, joku toinen pyrkii saamaan osan itselleen. Tai jos talossa on lämmin ja ulkona pakkkasta, niin jos mitään ei tehdä, kohta talossa on yhtä kylmä kuin ulkonakin.

Vierailija
35/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:27"]Ei ihminen voi ymmärtää nykyhetkeä, jos ei tiedä menneisyydestä mitään. [/quote] Kerro miten nämä liittyvät nykyhetkeen?

[/quote]

No ainakin Ranskan kuninkaalliset liittyvät todella selvästi nykyhetkeen. Edelsivät Ranskan suurta vallankumousta ja kyseistä vallankumousta on mahdoton ymmärtää, jollei ymmärrä millainen hallitusjärjestelmä (ancien regime) Ranskassa ennen vallankumousta oli. Ranskan suuri vallankumous taas on lähtölaukaus nykyisenlaiselle demokraattiselle Euroopalle.

Vierailija
36/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:22"]Elämäm koulussa riittää äidin kieli ja mate matikka
[/quote]

ei sitä matema tiikkaa tarvita koska on tasku laskin keskitty. Äitin kieli on tärkeä sille kuka täyttää hakemuskia niin kun kelaan ja sosi-aali toimistoon. Elämäm kolu kyllä on paras optaja

Vierailija
37/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äidim kielen opettaja elämäm koulussa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi