Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsuttiin kirjeellä PAPA-seulontaan?

Vierailija
27.02.2015 |

Onko kenelläkään kokemusta, en ole käynyt vielä kertaakaan papakokeessa. Apua.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin just tokassa papassa. Eka kerta sattui tosi paljon ja luulin että pyörryn siihen pöydälle. Alavatsa oli kipeä pitkän aikaa ja jouduinkin sen takia käymään lääkärillä. Viis vuotta myöhemmin tuli toinen kutsu papaan. Jännitin tosi paljon ja nappasin ennen vastaanottoa panacodin. Tällä kertaa kaikki meni ihan ok. Hoitaja kyseli ensin perustiedot, sairaudet ja jos olen aikaisemmin käyny papassa ja koska oli viimeisimmät menkat. Sitten hän pyysi riisumaan housut ja asettumaan tutkimuspöydälle. Hoitaja jutteli niitä näitä ja samalla yritin rentoutua mahdollisimman paljon. Koko juttu oli aika nopeaa ohi ja olinkin hieman yllättynyt kun missään vaiheessa ei tullut sitä järkyttävää kipua. Panacod alkoi vaikuttaa vasta toimenpiteen jälkeen , mutta sellasta vihlontaa ja jomotusta olikin jonkin aikaa joten kipulääkettä kannattaa ottaa. Ainakin mun. Vuotoa oli muutaman päivän, mutta ei enempää kuin mitä jostain pikku haavasta olisi tullut.

Jokainen kuitenkin kokee toimenpiteen omalla tavallaan. Joitain sattuu ja joillain ei tunnu missään. Riippuu varmasti näytteenottajastaki, mutta jos pystyy hallitsemaan ja rentouttamaan lantionpohjanlihakset niin on varmasti helpompi toimenpide itselle.

Vierailija
2/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taisi tulla eka 35-vuotiaana. Nykyään ilmeisesti aloitetaan kutsumaan aiemmin, vai liekö paikkakuntakohtaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa kutsutaan 30-60-vuotiaat.

Vierailija
4/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:28"]

Riittääkö se viisi vuotta väliä?

[/quote]

Riittää se. Jotkut gynet haluaa että tehdään yksityisesti siinä välissäkin. Siinä etsitään kohdunkaulan solumuutoksia, syövän esiastetta. Yleisin löydös on kondylooma, joka nuoruuden gynen mukaan löytyy joskus "aikuisempana" ja on tarttunut "hurjina nuoruusvuosina". Mutta mitään tauteja ym siinä ei löydy

Vierailija
5/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt kerran 35-vuotiaana. Vähän se ilkeesti nippaisi ja jälkeenpäin vuoti hiukan ja sottasi pikkarit loppupäiväksi.  Eli ois kannattanut laitta silloin varmuudeksi pikkuhousunsuoja pikkareihin. En vaan silloin älynnyt, seuraavalla kerralla oon tuossakin fiksumpi.

Vierailija
6/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:35"]

Itse kyllä muiden tarkastusten yhteydessä 15 vuotiaasta alkaen käynyt parin-kolmen vuoden välein ilman mitään sen kummempia kutsuja.. :o

[/quote]

Tehdään myös muuten. Myös yksityisesti. Suurin osa ei saa julkista gynen palvelua. Mutta tämä on joukkotarkastus. Aina yksi ikäluokka kerrallaan kutustaan.  Etsitään solumuutoksia. Kannattaa mennä aina, kun kututaan

Vierailija
7/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:26"]Simppeli ja nopea juttu. Kokeen ottaa yleensä bioanalyytikko (laboratoriohoitaja). Riisut alaruumiin, tutkimuspöydälle makaamaan jalat telineisiin. Emätin avataan siihen tarkoitetulla välineellä, ja sieltä otetaan muutamasta kohtaa irtosolunäyte. Osaa naisista vähän nippaa se kohdunkaulalta otettava näyte, osa ei tunne mitään erikoista. [/quote] No ei tosiaan ota mikään bioanalyytikko, vaan terveydenhoitaja!

[/quote]

Jompikumpi. Varmaan usimmiten labrahoitaja. Riippuu työnjaosta

Vierailija
8/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on Mungis?

Vierailija
9/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan. 25-60 -vuotiaana viiden vuoden välein.

Vierailija
10/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppeli ja nopea juttu. Kokeen ottaa yleensä bioanalyytikko (laboratoriohoitaja). Riisut alaruumiin, tutkimuspöydälle makaamaan jalat telineisiin. Emätin avataan siihen tarkoitetulla välineellä, ja sieltä otetaan muutamasta kohtaa irtosolunäyte. Osaa naisista vähän nippaa se kohdunkaulalta otettava näyte, osa ei tunne mitään erikoista.

Vierailija
11/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vain Mungis saa kutsun henkilökohtaisesti puhelinsoitolla, kaikille muille tulee vain kirje.

Vierailija
12/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjeellä kutsutaan ainakin Turussa. Ekan kerran 30v ja siitä viiden? vuoden välein. Menet sinne, vastaat pariin kysymykseen ja sitten housut pois. Ei kestä kauan. Varaa side mukaan, joskus saattaa tulla vähän vuotoa operaation jälkeen. Vastaus tulee postissa parin viikon päästä. Jos on jotain häikkää, sulle soitetaan jo aikaisemmin. Ei oo kauheaa vaikka mua ainakin jännittää aina.

Vierailija
14/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ekan kutsun 45-vuotiaana

Vierailija
15/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:25"]

Kutsutaan. 25-60 -vuotiaana viiden vuoden välein.

[/quote]

Ikärajat riippuvat paikkakunnasta. Useimmilla paikkakunnilla kutsunnat alkavat 30-vuotiaana.

Vierailija
16/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:28"]

[/quote]

Riittää

Vierailija
17/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä muiden tarkastusten yhteydessä 15 vuotiaasta alkaen käynyt parin-kolmen vuoden välein ilman mitään sen kummempia kutsuja.. :o

Vierailija
18/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:35"]

[/quote]

Ei minulla ole mitään miesjuttuja enkä syö e-pillereitä. 

Vierailija
19/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa was a rolling stone

Wherever he laid his head was his home

And when he died, all he left us was alone

Vierailija
20/24 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa's got a brand new bag