Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhä lapsiperhe pystyy asumaan pääkaupunkiseudulla?t.ammattivalittaja

Vierailija
27.02.2015 |

Siellähän kaikki maksaa tajuttoman paljon. Täällä muualla suomessa on paljon helpompaa pärjätä köyhänäkin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ei täällä asu omakotitaloissa, vaan kerrostaloissa, usein kaupungin sellaisissa. Ja neliöitä on usein aika vähän. Esim. omassa 51 neliön kaksiossani asui ennen nelihenkinen perhe (itse asun yksin siinä). 

Vierailija
2/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:33"]

Köyhät ei täällä asu omakotitaloissa, vaan kerrostaloissa, usein kaupungin sellaisissa. Ja neliöitä on usein aika vähän. Esim. omassa 51 neliön kaksiossani asui ennen nelihenkinen perhe (itse asun yksin siinä). 

[/quote]

Juu, ymmärrän tuon mutta täällä muualla lapsen harrastuksetkin ja kaikki tekemiset on hyvin halpoja verrattuna pääkaupunkiseutuun.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat hieman korkeampia, täällä saa paljon ruokaa, kun vain viitsii bussilla kulkea, toimeentulotuki ja asumistuki kompensoivat kallista asumista.

Pelkkien leipäjonojen avulla pärjää todella pitkälle, ainakin itse olen kokenut täällä leipäjonot laadukkaammiksi, kuin monessa pienessä kunnassa. Tai no yhdessä pienessä kunnassa, ei ole monesta kokemusta.

Täällä köyhä pärjää yllättävän hyvin, kun vain viitsii.

Vierailija
4/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettiny samaa, kun tämmösilla keskituloisillakin menee melkein puolet tuloista asumiseen.

Vierailija
5/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä saa asumistukea. en tiedä mitä muita tukia.

Vierailija
6/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:35"]

[/quote]

Juu, ymmärrän tuon mutta täällä muualla lapsen harrastuksetkin ja kaikki tekemiset on hyvin halpoja verrattuna pääkaupunkiseutuun.ap

[/quote] ei kai Hgissä pysty lapset harrastamaan ellei vanhemmat ole todella hyvätuloisia kuten jääkiekkoa, toinen lapsi harrastaa musiikkia ja ratsastusta jne. El ipaljon uppoaa asumiseen ja harrastuksiin.

Vierailija
7/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti kaikki haluaa tunkea sinne samaan läjään?

Vierailija
8/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:48"]

[/quote]

[/quote] ei kai Hgissä pysty lapset harrastamaan ellei vanhemmat ole todella hyvätuloisia kuten jääkiekkoa, toinen lapsi harrastaa musiikkia ja ratsastusta jne. El ipaljon uppoaa asumiseen ja harrastuksiin.

[/quote]

Joo, no meillä ei täälläkään muualla pysty harrastamaan jääkiekkoa tai jalkapalloa tms hinnan takia mutta täällä esim oli melkein ilmainen hiihtokoulu lapsille, muskari ei järin kauheasti maksa, taidegalleriassa on ilmaisia näyttelyitä lapsille, on ilmaista limudiscoa ja tapahtumia joihin maksaa lippu 5-10€ lapselta.ap

Vierailija
9/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei köyhien lapset harrasta mitään minkä harrastaminen maksaa merkittävästi. Esim. jääkiekko- futis, tms harrastukset ei valitettavasti yleensä köyhien lapsille ole mahdollisia. Toisaalta onko tuolla niin väliä, ilman harrastuksiakin on kautta aikojen pärjätty ja ihan terveiksi aikuisiksi kasvettu.

Vierailija
10/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pk-seudulla on myös tarjontaa paljon. Nuorisotaloilla ja eri järjestöissä voi harrastaa vähällä rahalla. Uimahallikäyntikin on vain pääsylipun hinnan päässä, kun matkat pääsee kuukauden voimassa olevalla suhteellisen edullisella matkalipulla. Lapset voivat kulkea omatoimisesti jo aika nuorena, mikä helpottaa arkea.

Entäs sitten reissut? Tallinnaan on päässyt halvimmillaan kolmella eurolla, Ruotsiin parilla kympillä, Pietariin muutamalla kympillä. Lapissa asuvat sukulaiset maksaa itsensä ensin Helsinkiin ja sittensiitä eteenpäin. Helpolla tuplakulut. Minä voin ostaa myös edullisia äkkilähtöjä.

Olen asunut kylässä, josta ei voinut ostaa mitään vaatteita, jotain sukkia taisi olla ruokakaupassa. Aina jos tarvitsi jotain vähänkin erikoisempaa, sellaista mitä ei perusruokakaupasta saa, piti olla rahaa siihen, että pääsi kauppaan. Nykyään on onneksi nettikauppoja. Helsingissä voin käydä ostamassa työpäivän jälkeen kotimatkalla melkein mitä vaan, eikä jonkun yksittäisen vetoketjun puuttumisesta esimerkiksi tule isoa projektia.

Vierailija
11/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman pienen paikkakuntani plussia (lasten osalta):
- seutuopiston harrastukset halpoja: tanssikoulu 40/vuosi (ihan on tanssin ammattilainen opena, jos joku sitä miettii), sirkuskoulu samoin 40e/vuosi.
- 4H-kerhon vuosimaksu 60/per lapsi, käyvät kokkikerhossa, heppakerhossa, eläinkerhossa ja tavan kerhossa.
- ilmainen paikallisliikenne kaikille peruskoululaisille.
- koulumatka n 2km
- ilmaiset alakoulun discot + leffailtoja ja kauneudenhoitoiltoja
- seurakunnan leirit maksavat 10e
- nuorisotila samassa yhteydessä kirjaston kanssa, avoinna joka päivä paitsi perjantaina. Kaikki toiminta ilmaista.

Onhan noita muitakin, mutta tuossa ne lapsille suunnatut palvelut, mitä meidän 10 ja 8 vuotiaat käyttää tällä hetkellä :)

Vierailija
12/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:04"]

[/quote]

[/quote]

Ei köyhien lapset harrasta mitään minkä harrastaminen maksaa merkittävästi. Esim. jääkiekko- futis, tms harrastukset ei valitettavasti yleensä köyhien lapsille ole mahdollisia. Toisaalta onko tuolla niin väliä, ilman harrastuksiakin on kautta aikojen pärjätty ja ihan terveiksi aikuisiksi kasvettu.

[/quote]

No harrastaahan, sossu maksaa tasa-arvon nimissä. 

Vierailija
13/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:31"]

Täällä pk-seudulla on myös tarjontaa paljon. Nuorisotaloilla ja eri järjestöissä voi harrastaa vähällä rahalla. Uimahallikäyntikin on vain pääsylipun hinnan päässä, kun matkat pääsee kuukauden voimassa olevalla suhteellisen edullisella matkalipulla. Lapset voivat kulkea omatoimisesti jo aika nuorena, mikä helpottaa arkea.

Entäs sitten reissut? Tallinnaan on päässyt halvimmillaan kolmella eurolla, Ruotsiin parilla kympillä, Pietariin muutamalla kympillä. Lapissa asuvat sukulaiset maksaa itsensä ensin Helsinkiin ja sittensiitä eteenpäin. Helpolla tuplakulut. Minä voin ostaa myös edullisia äkkilähtöjä.

Olen asunut kylässä, josta ei voinut ostaa mitään vaatteita, jotain sukkia taisi olla ruokakaupassa. Aina jos tarvitsi jotain vähänkin erikoisempaa, sellaista mitä ei perusruokakaupasta saa, piti olla rahaa siihen, että pääsi kauppaan. Nykyään on onneksi nettikauppoja. Helsingissä voin käydä ostamassa työpäivän jälkeen kotimatkalla melkein mitä vaan, eikä jonkun yksittäisen vetoketjun puuttumisesta esimerkiksi tule isoa projektia.

[/quote]

Jep. Minulla ei ole lapsia, mutta lyhyehkön kävelymatkan päässä on useampikin palloilukenttä, luistelupaikka, urheilualueita yms. joita lapset ja nuoret näyttävät paljon käyttävän. Uimahalleistakin voi valita mieleisensä (joko kävelymatkan päästä tai bussi/junamatkan päästä hieman kauempaa). Kirjastoja on megalomaanisen kokoisista pikkukirjastoihin jne. Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla ihan oikeasti on jotakin myös lapsiperheille, mitä pikkupaikkakunnilla ei ole. Asuminen toki on kalliimpaa, siitä ei pääse mihinkään.

Vierailija
14/14 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:33"]

[/quote]

[/quote]Täällä on töitä. Ja ne joilla ei ole tarpeeksi hyvä palkka, eivät laita lapsia harrastuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä