Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin HH adel untuvatakin ja siinä jäätyy. Mikä olisi oikeasti lämmin takki, kun on usein -20 ja yli?

kylmä
30.11.2021 |

Lisäksi olen todella viluinen, kun on heikko verenkierto.
Mikä takki olisi oikeasti lämmin? Kaikkia kyllä netissä mainostetaan lämpimiksi, mutta mitä suosittelisitte?
Juu, tiedän kyllä, että voi kerrospukeutua, mutta jos ei joka kerta jaksa kiskoa erinäisiä vaatekappaleita päälle.
Pilkkihaalari ei ole vaihtoehto.

Jos joku tietäisi hyvän tuulenpitävän myssyn, arvoistaisin suuresti tätäkin tietoa.
Monia ostettu, vaan ei ne ole olleet hyviä.

Kiitos!

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari vuotta vanha, tosi lämmin Luhdan untuvatakki. Suosittelen.

Vierailija
42/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ikinä ostaisi untuvatakkia! En halua, että lintuparkoja on rääkätty mun takiani.

Ihan varmasti niitä on, en usko, että mikään kone hellästi niitä untuvia kynii. Vai tapetaanko ne linnut peräti ensin, että saadaan ne untuvat? Sekin on epäeettistä.

Mäkään en hyväksy lintujen rääkkäystä. Ennemmin sitten joku minkkiturkki. Ne minkit tapetaan heti ihan reilusti eikä rääkätä kuten lintuja.

Tai kaneja. En ikinä osta mitään angoraneuletta!

Minä taas en hyväksy sitä kaikkeen tungettavaa akryyliä ja poliesteriä ja muuta muovia, jota myydään eri nimikkeillä. Muovi rääkkää meidät kaikki lopulta jollain tavoin. Niin kauan kun luonnosta saa materiaalia se kuuluisi käyttää hyväksi, mutta tietenkin ilman eläinrääkkäystä. Kaikki materiaali pitää hyödyntää. Jos meillä on lehmiä maitoa varten, niin niiden nahka ja liha tulee lopulta käyttää, eikä viedä kaatopaikalle. Lampaiden villa tulee aina ottaa hyötyyn, eikä polttaa ja kanoista tulevat höyhenet ja untuvat tulee hyödyntää viimeiseen asti. Se ei ole ratkaisu, että öljystä tehdään aina vaan uutta muovia kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapipo kalvolla ei ole aina riittävästi, toinen pipa päälle auttaa ja toppahuppu.

Tai karvalakki aito tai epä-.

Lämpimät aivot auttavat varpaita myöten.

Kerroksia vartalolla on hyvä olla n. 5-8, jos haluaa välttyä influenssalta.

Vierailija
44/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa on hyvä materiaali. Villaista alle, niin huonommallakin takilla pärjää.

Untuvat on tosiaan epäeettisiä.

Vierailija
45/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Joutsenta. Esim tämä:

https://vestis.fi/fi/product/sissy-fur-untuvatakki/115035

Vierailija
46/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa jos olen väärässä: linnut itse nyppivät itsestään untuvat poikastensa pehmikkeiksi ja lämmikkeiksi ja vasta kun pesät on hylätty poikasten lähdettyä, ihmiset, paikalliset asukkaat, jotka lukemattomien sukupolvien kokemuksella tietävät miten ja milloin, luontoa kunnioittaen, toimia, keräävät untuvat talteen ja ne toimitetaan puhdistettaviksi. Paras kone siihen taitaa olla muuten suomalaisyrityksen kehittämä.

Jos ko. lintuja myös metsästetään, toki silloin varmaan kaikki osat otetaan talteen. Kuulostaisi kyllä hölmöltä metsästää lintuja vain untuvien takia, eivät ainakaan paikalliset, luonnosta elävät asukkaat niin lyhytnäköisesti (ja julmasti) toimi.

Vierailija
47/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen oikea vilukissa. Ainoa oikeasti lämmin takkini on kelsiturkki, paksu lampaanvilla sisällä ja nahka päällä. On Venäjältä, Suomessa ei edes myydä kyseisiä.

Vierailija
48/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvahan on kaikkein lämpimin mahdollinen takki. Miten voi olla kylmä? Liikaa vaatetta alla? Pilalle pesty?

Vierailija
49/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen oikea vilukissa. Ainoa oikeasti lämmin takkini on kelsiturkki, paksu lampaanvilla sisällä ja nahka päällä. On Venäjältä, Suomessa ei edes myydä kyseisiä.

Toinen keino, lämmin pukeutuminen standardin untuvatoppatakin kanssa on alpakkavillapusero. Neuloin 2 puikoilla villapaidan alpakasta ja se toimii todella hyvin, huomattavasti lämpimämpi kuin lampaanvillaneule, mutta niin ohut, että mahtuu hyvin toppiksen alle.

Vierailija
50/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen keino, lämmin pukeutuminen standardin untuvatoppatakin kanssa on alpakkavillapusero. Neuloin 2 puikoilla villapaidan alpakasta ja se toimii todella hyvin, huomattavasti lämpimämpi kuin lampaanvillaneule, mutta niin ohut, että mahtuu hyvin toppiksen alle.

Lisään vielä, että toppiksen ei tarvitse olla edes untuvaa alpakkavillapusero alla. Ei siis mitään eläinrääkkäystä.

Vierailija
51/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Joutsenta. Esim tämä:

https://vestis.fi/fi/product/sissy-fur-untuvatakki/115035

Ei nyt pahalla, mutta ihan hirveen näkönen teltta tuo takki. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin sama ostaa jo kotateltta ja pistää kamiina selkään, kyllä pysyy lämpimänä.

Vierailija
52/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on H&M 11 vuotta sitten ostettu toppatakki, oli alessa joulun jälkeen ja maksoi 11 euroa. Sillä pärjää tavallinen paita alla vaikka -38 asteessa, on testattu. Takki on kuin suoraan Michelin mieheltä, todella iso, ei siro, mutta upean lämmin.

Näin alle -20 asteessa käytän Citymarketista kuusi vuotta sitten 40 eurolla ostamaani parkatakkia. Aivan mahtava.

Vierailija
53/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ikinä ostaisi untuvatakkia! En halua, että lintuparkoja on rääkätty mun takiani.

Ihan varmasti niitä on, en usko, että mikään kone hellästi niitä untuvia kynii. Vai tapetaanko ne linnut peräti ensin, että saadaan ne untuvat? Sekin on epäeettistä.

Mäkään en hyväksy lintujen rääkkäystä. Ennemmin sitten joku minkkiturkki. Ne minkit tapetaan heti ihan reilusti eikä rääkätä kuten lintuja.

Tai kaneja. En ikinä osta mitään angoraneuletta!

Minä taas en hyväksy sitä kaikkeen tungettavaa akryyliä ja poliesteriä ja muuta muovia, jota myydään eri nimikkeillä. Muovi rääkkää meidät kaikki lopulta jollain tavoin. Niin kauan kun luonnosta saa materiaalia se kuuluisi käyttää hyväksi, mutta tietenkin ilman eläinrääkkäystä. Kaikki materiaali pitää hyödyntää. Jos meillä on lehmiä maitoa varten, niin niiden nahka ja liha tulee lopulta käyttää, eikä viedä kaatopaikalle. Lampaiden villa tulee aina ottaa hyötyyn, eikä polttaa ja kanoista tulevat höyhenet ja untuvat tulee hyödyntää viimeiseen asti. Se ei ole ratkaisu, että öljystä tehdään aina vaan uutta muovia kaikkeen.

Todella samaa mieltä. Muinaiset sarmaatit esim. vuolivat hevosen kavioista suomuja, mitkä ommeltiin haarniskoiksi. Mitään tarpeellista ei heitetty pois.

Muinoin saatiin laatua, kun tehtiin itse. Nykyään kaukaa tulevat rokotteetkin voivat olla vaikka mitä, esim. bioaseita.

Vierailija
54/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tänään XXL outletistä ostettu Cross Sportswearin takki ja alla vain ohut neulepaita ja hyvin tarkeni kun oli kaulaliina, pipo ja huppu vedetty päähän

Mutta minäkin haluaisin löytää pipon jonka kanssa korvat eivät jäätyisi. Vähänkin jos on pieni tuuli niin ihan ujeltaa korvissa.

Vierailija
55/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpimimmät (eniten sitä hanhenhöyhentäytettä tms) on Canada Goosen Snow Mantra tai Monclerin Montgenevre. Pärjää siis myös 20-30 asteen pakkasella vaikka olisi alla pelkkä t-paita.

Mutta se hinta. Hinta on päälle tonnin, joka on melkoinen miinus. Toisaalta jos raha ei ole este?

Ei sitä takkia tarvitse joka vuosi päivittää.

Minulla on käytössä Joutsenen untuvatakki, jonka olen ostanut 2003 tai 2004. Se päällä ei palele, ja käytän sitä kovimmilla pakkasilla.

Vierailija
56/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Untuvahan on kaikkein lämpimin mahdollinen takki. Miten voi olla kylmä? Liikaa vaatetta alla? Pilalle pesty?

Ostin joskus alesta "untuvatakin". Ei se untuvaa ollut, vaan jotakin höyheniä. Kovettui pakkasessa.

Vierailija
57/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut toppikset kovettuvat pakkasessa. Tosi kurjaa, jos takki muuten miellyttää.

Nykyisin kun tilaan toppiksen, niin laitan sen roikkumaan n. 10min partsille hengarissa, eli testaan. Jos kovettuu niin oitis lähtee palautukseen.

Ne on kuin muovia pakkasessa/kylmässä ilmassa, ei sovi Suomen ilmastoon minusta. Ehkä kaikkia ei haittaa. Hyvä niin.

Vierailija
58/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvatakki on kiinalaisten hanhien julmaa kidutusta ja ihmistenkin tehtaissa Kiinassa. Nälkäpalkalla raatavat. Musta väri aiheuttaa syöpää Kiinan värjäystyöläisille. Ilman suojaimia käsitellään aineita. Hanhet nyljetään elävältä. Osta suomalsinen lammasturkki vaikka kirpparilta.

Vierailija
59/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipon alle voi laittaa korvaläpät.

Vierailija
60/65 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä takki tiivistä villakangasta, ei liian pieni. Pipoon voi itse tehdä vuorin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi