Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi vieläkin ajatella, että amikseen menevät vain tyhmät?

Vierailija
26.02.2015 |

Esim täällä pääsee lukioon jo seiskan keskiarvolla ja osa amisaloista vaatii paljon paremman keskiarvon.

Kommentit (166)

Vierailija
1/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah ha. Minä käynyt ammattikoulun ja oon johtaja. Moni lukion käynyt on matalapalkkaisessa työssä jne. Ei todellakaan lukio ole älykkyyden mittari. Älykkyys on sitä miten osaat elämäsi elää.

Vierailija
2/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:29"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:57"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:25"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:18"]Amiksen käynyt ja lukion käyneiden kanssa samassa jatkokoulutus paikassa, enpä kyllä tuntenut itseäni ikinä yhtään tyhmemmäksi tai huonommaksi. Kyllä on tänä päivänä amiksesta valmistuneella hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin. Paljon on itsestä kiinni. [/quote] tämä! tänäpäivänä amiksesta valmistuneella on jopa paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin, kuin lukiosta valmistuneella. [/quote] Eihän lukiosta "valmistunut" ole valmistunut vielä yhtään mihinkään. Lukiohan on vain jatkokurssi peruskouluun, eikä sinne ole mitään järkeä mennä, ellei tähtää yliopistoon opiskelemaan. Suositut yliopistopaikat on tiukassa, eikä sinne päästä rupupaperilla. [/quote] amiksesta ei taida päästä yliopistoon jos ei oo suorittanut nk kaksoistutkintoa [/quote] itseasiassa ammattikoulu antaa saman hakukelpoisuuden yliopistoon kuin lukiokin. [/quote] No itseasiassa ei anna, eikä anna myöskään kaksoistutkinto, sillä niiden opintoviikkomäärät ei riitä kaikkiin hakuihin. [/quote] no itseasiassa antaa. juuri käytiin jatkomahdollisuudet läpi koulussa ja yliopistoihin saa saman hakukelpoisuuden kuin lukiosta.

[/quote]

No ehkä olen saanut väärää tietoa. Tuttavan lapsi väitti että hän luki yo-lakin ihan turhaan kaksoistutkintoja, sillä tavallista lukiota vähäisemät kurssit ei anna riittävästi pisteitä tiedekuntaan jonne oli jatellut hakea jatko-opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:57"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:25"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:18"]Amiksen käynyt ja lukion käyneiden kanssa samassa jatkokoulutus paikassa, enpä kyllä tuntenut itseäni ikinä yhtään tyhmemmäksi tai huonommaksi. Kyllä on tänä päivänä amiksesta valmistuneella hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin. Paljon on itsestä kiinni. [/quote] tämä! tänäpäivänä amiksesta valmistuneella on jopa paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin, kuin lukiosta valmistuneella. [/quote] Eihän lukiosta "valmistunut" ole valmistunut vielä yhtään mihinkään. Lukiohan on vain jatkokurssi peruskouluun, eikä sinne ole mitään järkeä mennä, ellei tähtää yliopistoon opiskelemaan. Suositut yliopistopaikat on tiukassa, eikä sinne päästä rupupaperilla. [/quote] amiksesta ei taida päästä yliopistoon jos ei oo suorittanut nk kaksoistutkintoa [/quote] itseasiassa ammattikoulu antaa saman hakukelpoisuuden yliopistoon kuin lukiokin.

[/quote]

No itseasiassa ei anna, eikä anna myöskään kaksoistutkinto, sillä niiden opintoviikkomäärät ei riitä kaikkiin hakuihin.
[/quote]
no itseasiassa antaa. juuri käytiin jatkomahdollisuudet läpi koulussa ja yliopistoihin saa saman hakukelpoisuuden kuin lukiosta.
[/quote]Hakukelpoisuuden toki saavuttaa, mutta sisään pääseminen on eri juttu.
[/quote]
ja se on vaikeaa vai? Eipä nuo yliopistojen vanhat pääsykoetehtävät mitään vaikeita olleet, kun niitä joku kerta tylsyyteeni tein.

Vierailija
4/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:29"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:57"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:25"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:18"]Amiksen käynyt ja lukion käyneiden kanssa samassa jatkokoulutus paikassa, enpä kyllä tuntenut itseäni ikinä yhtään tyhmemmäksi tai huonommaksi. Kyllä on tänä päivänä amiksesta valmistuneella hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin. Paljon on itsestä kiinni. [/quote] tämä! tänäpäivänä amiksesta valmistuneella on jopa paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin, kuin lukiosta valmistuneella. [/quote] Eihän lukiosta "valmistunut" ole valmistunut vielä yhtään mihinkään. Lukiohan on vain jatkokurssi peruskouluun, eikä sinne ole mitään järkeä mennä, ellei tähtää yliopistoon opiskelemaan. Suositut yliopistopaikat on tiukassa, eikä sinne päästä rupupaperilla. [/quote] amiksesta ei taida päästä yliopistoon jos ei oo suorittanut nk kaksoistutkintoa [/quote] itseasiassa ammattikoulu antaa saman hakukelpoisuuden yliopistoon kuin lukiokin. [/quote] No itseasiassa ei anna, eikä anna myöskään kaksoistutkinto, sillä niiden opintoviikkomäärät ei riitä kaikkiin hakuihin. [/quote] no itseasiassa antaa. juuri käytiin jatkomahdollisuudet läpi koulussa ja yliopistoihin saa saman hakukelpoisuuden kuin lukiosta.

[/quote]

No ehkä olen saanut väärää tietoa. Tuttavan lapsi väitti että hän luki yo-lakin ihan turhaan kaksoistutkintoja, sillä tavallista lukiota vähäisemät kurssit ei anna riittävästi pisteitä tiedekuntaan jonne oli jatellut hakea jatko-opiskelemaan.
[/quote]
37 § (19.12.2014/1172)
Kelpoisuus korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin ja erikoistumiskoulutukseen
Pelkästään alempaan korkeakoulututkintoon tai sekä alempaan että ylempään korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut:

1) ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetussa laissa (672/2005) tarkoitetun tutkinnon;

2) vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot;

3) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon; taikka

4) ulkomaisen koulutuksen, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin korkeakouluopintoihin.

Vierailija
5/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huolestunut palstalla kirjoittavista akateemisista (tai "akateemisista") opiskelijoista. Tekstien perusteella heidän joukossaan on runsaasti kirjoitustaidottomia, ennakkoluuloisia ja kiroilevia henkilöitä.

Kotitausta selittänee surkean tilanteen. 

Vierailija
6/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 00:46"]Huono koulutus periytyy. Amisten lapset menevät amiksiin jne.
[/quote]
Jaa no, ei mun tapauksessa:D iskä kävi amiksen, äiti ei käyny amista eikä lukioo.
Lukioon olen menossa että joo:)

Vierailija
7/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:06"]Minä olen huolestunut palstalla kirjoittavista akateemisista (tai "akateemisista") opiskelijoista. Tekstien perusteella heidän joukossaan on runsaasti kirjoitustaidottomia, ennakkoluuloisia ja kiroilevia henkilöitä.

Kotitausta selittänee surkean tilanteen. 
[/quote]

Vauva palsta ja opiskelut ovat eri asia. Tänne en mieti tarkkaan lauseitten fiksua rakennetta, varo puhekielisyyttä jne. Enkä koe tilannettani surkeaksi, sori.

Vierailija
8/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:56"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:25"]Keskiarvorajat on mitä on. Mutta lukiossa menestyminen vaatii päätä. Amiksen voi käydä idioottikin. [/quote] Tämä. [/quote]Eipä onnistu. Amiksessa joutuu suorittamaan kursseja samalla lailla kuin lukiossakin ja kurssien päätteeksi oppiminen arvioidaan. Molemmissa voi saada hylätyn ja joutua uusimaan. On olemassa ammattikoulutusta myös älyllisesti kehitysvammaisille, mutta siellä luonnollisesti tavoitteet ovat erit (elämäntaitojen kehittäminen) ja haku tapahtuu erillisesti. [/quote]Mitenkähän nämä keharit muka eroaa tavallisista amiksen opiskelijoista? Niinpä... Useimmiten ei mitenkään. Hyvin voisivat käydä tavisamista, ei siellä sen kummempia vaadita.

[/quote]Jos sinä et tiedä mitä eroa on kehitysvammaisella ja terveellä, voit katsoa asiaa esim. duodecimistä.

Vierailija
9/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentäprosenttia lukilaisita tekee jo helpotetun yo-kokeen.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/740228/Laakarintodistus+poistui++helpotettu+yokoe+yleistyy+rajusti

Vierailija
10/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihan turhaan verrataan amista ja lukiota. Lukio valmistaa yliopistoon, amiksessa hankitaan ammatti jonka kanssa sitten ollaan naimisissa. Jos joku ei mene yliopistoon (tai ammattikorkeaan) lukion jälkeen, niin oikea paikka varmaan olisi ollut amis.

Joo, tietenkin amiksesta voi teoreettisesti mennä yliopistoon, mutta käytännössä tosiaan aika nahkeat mahdollisuudet. Itse opiskelen kauppakorkeakoulussa ja jos matematiikka on jo lukion käyneelle, lyhyen matematiikan oppimäärän suorittaneellekin jo hankalaa, niin minkälaista se sitten olisi amislaiselle? 

Amis ei tarjoa mitään avuja akateemiseen oppimaailmaan, ei älyllisiä (kriittisyyttä) eikä käytännöllisiä (matematiikka; tilastotiede). Mielestäni on perusteltua ajatella, että jos verrataan amista ja lukiolaista jonka tie vie yliopistoon, on edellinen ehdottomasti älyllisesti kehittymättömämpi. Tietenkin on poikkeuksia, mutta tälle yleistykselle on perustansa. 

Tämä on vain anekdootti, mutta menkööt: itse en yliopisto-opiskelijana pysty enää keskustelemaan kotipaikkakuntalaisten, amiksen käyneiden vanhojen kavereiden kanssa, koska heidän maailmansa on niin mustavalkoinen. Ajattelussa ei mitään syvyyttä, kaikki on yksinkertaista, "joko-tai". 

Vierailija
11/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:23"]

No kokemuksesta.

T: lukion ja amiksen ope

[/quote]

Tämän täytyy olla provo tai sitten tämä opettaja on väärässä paikassa. Vastenmielinen viesti pedagogiikan ammattilaiselta. Kerro missä olet työssä!

Vierailija
12/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:06"]Minä olen huolestunut palstalla kirjoittavista akateemisista (tai "akateemisista") opiskelijoista. Tekstien perusteella heidän joukossaan on runsaasti kirjoitustaidottomia, ennakkoluuloisia ja kiroilevia henkilöitä. Kotitausta selittänee surkean tilanteen.  [/quote] Vauva palsta ja opiskelut ovat eri asia. Tänne en mieti tarkkaan lauseitten fiksua rakennetta, varo puhekielisyyttä jne. Enkä koe tilannettani surkeaksi, sori.

[/quote]

Mutta kun on taitava kirjoittaja, ei tarvitsekaan yhtään miettiä! Ihan samalla vaivalla tulee hyvää tekstiä. Itse pidän aina tasoa yllä. Virheellinen teksti harmittaisi.

Vierailija
13/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:06"]Minä olen huolestunut palstalla kirjoittavista akateemisista (tai "akateemisista") opiskelijoista. Tekstien perusteella heidän joukossaan on runsaasti kirjoitustaidottomia, ennakkoluuloisia ja kiroilevia henkilöitä. Kotitausta selittänee surkean tilanteen.  [/quote] Vauva palsta ja opiskelut ovat eri asia. Tänne en mieti tarkkaan lauseitten fiksua rakennetta, varo puhekielisyyttä jne. Enkä koe tilannettani surkeaksi, sori.

[/quote]

Mutta kun on taitava kirjoittaja, ei tarvitsekaan yhtään miettiä! Ihan samalla vaivalla tulee hyvää tekstiä. Itse pidän aina tasoa yllä. Virheellinen teksti harmittaisi.

[/quote]

jotkut ovat hyviä kirjoittamaan, jotkut laskemaan, jotkut piirtämään taloja. mikäli olet itse hyvä kirjoittamaan, tietenkin tykkäät korostaa juuri sen taidon merkitystä. akateemisesti tällä ei juuri ole merkitystä, etenkään kun kukaan ei tässä mihinkään journaaliin ole kirjoittamassa

Vierailija
14/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:48"]Amis ei vaadi mitään. Jopa helpompaa kuin pk. Sen sijaan lukio vaatii älyä. Siellä ei hönöt pärjää. [/quote] ei se lukio oo sen vaikeempi kuin amis. t. Lukiossa aikansa tuhlannut amis

[/quote] oliko sulla pitkä matematiikka, syventävät kemia ja fysiikka??????????

Vierailija
15/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:25"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:18"]Amiksen käynyt ja lukion käyneiden kanssa samassa jatkokoulutus paikassa, enpä kyllä tuntenut itseäni ikinä yhtään tyhmemmäksi tai huonommaksi. Kyllä on tänä päivänä amiksesta valmistuneella hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin. Paljon on itsestä kiinni. [/quote] tämä! tänäpäivänä amiksesta valmistuneella on jopa paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin, kuin lukiosta valmistuneella. [/quote]No, miksi sitten yhteiskunnan tärkeissä viroissa ei ole näitä amisihmisiä? Miksi esimerkiksi Suomen Pankkiin vaaditaan akateeminen loppututkinto, jos kerta amisopinnot ovat niin ylivoimaisia? [/quote]Hyshys, ei saa kysellä kenkkuja kysymyksiä tai amispölöjen mammat suuttuu.

[/quote]

Jyrki Kaitaisella ja Sauli Niinistöllä eisimerkiksi on kutosen lukiotoikkarit, eli ovat rupusakkia koulumenestyksen perusteella.

Esimerkiksi ministeri Lauri Ihalainen oli kirvesmies.

Monissa valtion viroissa on vaatimuksena joku korkeakoulututkinto, ja monien poliitikkojen ura käy julkisten työpaikkojen kautta, joten valikoitumista tapahtuu korkeakoulutettujen eduksi.

Kukaan ei varmaan ole sitä mieltä että Uriplaiset, Hyssälät ja Räsäset olisivat järjen jättiläisiä vaikka koulunsa ovat hyvin käyneet.

[/quote] Sauli Niinistö pääsi siihen iakaan oikikseen ja sitten tulivat lukuhalut

[/quote] Räsänen kuuden ällän yo, lääkäri ja nyt sisäministeri

[/quote]

Nii-iin, aatteles.  Eikä sitä älyä ole vieläkään siunaantunut.

Vierailija
16/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

jotkut ovat hyviä kirjoittamaan, jotkut laskemaan, jotkut piirtämään taloja. mikäli olet itse hyvä kirjoittamaan, tietenkin tykkäät korostaa juuri sen taidon merkitystä. akateemisesti tällä ei juuri ole merkitystä, etenkään kun kukaan ei tässä mihinkään journaaliin ole kirjoittamassa

[/quote]

Hmm... Mutta voisi kuvitella, että vaikka olisikin heikko kirjoittaja aloittaessaan yliopisto-opinnot, niin niiden kuluessa väkisinkin kehittyisi sujuvaksi kirjoittajaksi tai niin ainakin minulle on käynyt. Tuntuisi aika kummalta saada jokin kökkö akateeminen teksti luettavaksi.

Vierailija
17/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ahdas maailmankuva teillä, jos koette että vain akateemisuus olisi sivistyksen tae tai merkki älykkyydestä. Ainakaan sosiaalista älykkyyttä se ei todellakaan takaa. Amiksesta toki löytyy niitä "räkijöitä" ja "karvanoppakansaa" mutta toisaalta myös todella motivoituneita, lahjakkaita opiskelijoita. Sama pätee lukioon- tiedän drop outeja jotka ovat käyneet 4-5 vuotta lukiota (kenties vanhempien painostamina?) suorittamatta yo-tutkintoa koskaan tai todella huonoin arvosanoin. Ja toisaalta niitä joilla on selkeät tulevaisuudensuunnitelmat ja jotka päätyvät akateemiselle uralle. Omassa lähipiirissä on nuoria jotka ovat menneet amikseen 9 keskiarvolla ja nuoria jotka käyvät lukiota 6-7 keskiarvolla, toki päinvastoinkin. Omista lapsistani yksi valmistui haaveammattiinsa amiksesta ilman opintovelkaa ja sai vakituisen työn heti valmistuttuaan, nyt säästää puolison kanssa kovaa vauhtia omaan asuntoon, on omalla rahalla hankittu auto jne. Toinen meni lukioon ja aikoo yliopistoon-haaveammatti on ollut selvillä lapsesta saakka ja koulumenestys hiukan parempi kuin ensimmäisellä (keskiarvot hieman alle ja yli 9 molemmilla).

Vierailija
18/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 00:24"]

Mikä on amis ja mitä siellä voi opiskella?

[/quote]Kysyjä mitä ilmeisimmin tyhmä lukiolainen :DD

Vierailija
19/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:14"]

Nykyään ammattikoulun käynyt voi hakea suoraan yliopistoon. Mutta se opiskelu saattaa olla rankempaa siltä pohjalta, sillä lukiolaiset ovat enemmän keskittyneet kirjojen pänttäämiseen ja hioneet äidinkielentaitojaan esim. Esseen vastausten rakenteen osalta. Lisäksi mikäli ala vaatii pitkän matikan tai fysiikan taitoja, niin varmaan ammattikoulun käyneet saavat tehdä enemmän työtä opiskelussaan.

[/quote] se onnistuu jotka on huippuja kemiassa, fykessa ja pitkässä matematiikassa, lukio kannattaa käydä ehdottomasti tai amiksen se nk kaksoistutkinto ja ottaa selvää voiko suorittaa pitkää matematiikkaa ja soveltavat fyke ja kemia

Vierailija
20/166 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Äidinkielesi taso on kyllä surkea. Samoin ajatusmaailmasi on vanhakantainen, rajoittunut, kliseinen ja osoittaa huonoa tietämystä nykytilanteesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi