Lapsi täyttää 18, miten käy Kelan kanssa?
Olen osa-aikaisesti töissä ja pääsääntöisesti toimeentulotuella. Nythän loppuu myös elatustuki. Kuinka Kela suhtautuu siihen, että lapsesta tulee täysi-ikäinen? On opiskelija.
Kommentit (16)
Ei mun vaa tartte kysellä tuollaisia. Kattele Kelan sivuilta. Taisit haluta vaan avata päivän polttavan kysymyksen tänne.
Ei kai lapsesikin ole jo tiineenä..
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata porsia jos ei ole varaa.
Elintaso ei tipu lapsimäärän kasvaessa jos elää tuilla, koska tuet kasvaa lapsimäärän kasvaessa. Palkkatulot ei. Kun taas lapsimäärä vähenee, tuet vähenee, mutta palkkatulot on isommat suhteessa perhekokoon, lapsimäärän vähetessä.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tyhmänä jätin ukon joka meitä pieksi. Ois pitänyt jäädä taloudellisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lapsesikin ole jo tiineenä..
Lapsi jättää oman toimeentulotukihakemuksen Kelaan. Päätös hakemukseen on varmin vastaus kysymykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi jättää oman toimeentulotukihakemuksen Kelaan. Päätös hakemukseen on varmin vastaus kysymykseesi.
Opiskelija, niin ensin pitää hakea lainaa, jos ei myönnetä sitten mahdollisuus ttt.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi opiskelee on täytänyt 18v. on hänen itse Heti haettava elatusapua,eri osoitessa asuvalta vanhemmalta. 18v.jos asuu itsenäisesti ja opiskelee haakee lapsi elatustukea molemmilta vanhemmilta !Kotona asuvan 18v. opiskelijalle tarjotaan minimi opinto tuki ja valtion takaama opintolaina.Kuin itsenäisesti asuvalle opiskelijalle. Opintotuki, opintolaina.Asumistuki. On opintojen ohella mentävä työhön,jos ei velka takaa halua itselle?.Sossu ei elätä!Jos jää luuseriksi kotiin ,ei opiskele. Sossun eli kelan puolelta tulle puolet vuokra,sähkö,kotivakutus. Sitä tuestaan maksaa itse sinulle ruoka ,puhtaus,Moni käytää tuota hyväksi ja valittaa ei rahaa. Ihan aikamies poikiensa kassa. Kaikki sosiaalituet tiedot saat ihan netistä. Ne ovat realiaikasia ja Suomessa kaikille samat. On laskurikin.Jossa näet paljonko tukea saisit .
Vierailija kirjoitti:
Joutuu ottaan lainaa elääkseen.
Opintotukea ei saa jos ei ota lainaa. Tyttö asuu omillaan niin "joutui" lainan ottamaan ja nostamaan. Ei ole lainarahoja törsännyt kun riittää tuki. Ei vietä "normaalia" opiskelijaelämää eli istu baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Joo eli laina on otettava?
Ainakin haettava. Jos ei myönnetä sitten ttt.
Täysi-ikäisen toisen asteen opiskelijan ensisijainen toimeentulo ei tietenkään ole vanhemman toimeentulotuki. Ensisijaisia sen sijaan ovat koulutustuki (eli elatustuen jatkumo, jota huoltaja maksaa toisen asteen opintojen päättymiseen saakka, kysy lastenvalvojalta/ota selvää) ja opintoetuudet sisältäen opintolainan. Mikäli saat toimeentulotukea säännöllisesti, on taloudellisesti paras ja selkein ratkaisu erillistaloudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo eli laina on otettava?
Ainakin haettava. Jos ei myönnetä sitten ttt.
ei Kela pakota hakemaan tai nostamaan lainaa. Se vain huomioi laskelmassaan kuukausiosuuden opintolainasta.