mistä voi johtua tuhruvuodot ennen kuukautisia
muistaakseni joku mainitsi joskus jonkun hormonivähyyden.. onko kellään tarkempaa tietoa. Vauvaa on yritetty yli vuosi eikä ole tärpännyt. Viikkoa ennen kun menkat alkaa, niin alkaa tuhrut ja sitten vasta kunnon menkat.
Kommentit (5)
... sellaiset meistä, jotka kärsivät tästä tuhruttelusta, kärsivät myös lyhyestä luteaalivaiheesta, ja se on seurausta ymmärtääkseni vähäisestä keltarauhashormonista, jolloin alkio ei pääse kunnolla kiinnittymään kohtuun ja näin raskaus ei pääse jatkumaan.
Millainen kiertosi on? Jos se on suunnilleen sen 4 vkoa, ja bongaat oviksen n. kp 14 ja tuhruttelu alkaa n. 21, ei pitäisi lienee hätää olla, mutta- jos ovis tuntuu lähempänä tuota 20 pv ja sitten pian jo tuhruttelee, suosittelisin kyllä käymään tk:ssa pyytämässä lähetteen hormonimittaukseen labraan. Meillä päin ainakin onnistuu helposti, varsinkin jo teillä tjottailua jo vuosi takana.
Toivottavasti tärppää! :o)
Olet varmaan muutenkin jo ajatellut mennä lääkäriin ???? Meillä esikoista yritettiin puolitoista vuotta ennenkuin tärppäsi. Varsinaisesti vika on miehessä, minua ei kovin paljoa tutkittu. Vuosi kun oltiin aktiivisesti vauvaa haluttu, kävin työterveysgynellä ja valitin tuota raskautumattomuutta ja tuhruvuotoa ennen menkkoja. Hän määräsi Teroluteja, epäili keltarauhashormonin toimimattomuutta. Söin niitä Teroja sitten sen puoli vuotta ilman että niistä oli mitään apua siihen tuhruvuotoon. Puolentoista vuoden kohdalla menin sitten yksityiselle (lähete sairaalan lapsettomuuspuolelle oli, mutta aika vasta parin kk päähän) joka heti ensitöikseen sanoi että voisin lopettaa Terolutit, että niistä saattaa olla ennemmän haittaa kuin hyötyä. Hän ei ottanut mitään kantaa siihen, onko tuhruvuoto jotenkin huono asia. Nykyäänkin minulla tulee sitä ruskeaa tuhruvuotoa ennen menkkoja pari päivää ja edelleenkään en tiedä mistä se johtuu. Ilmeisesti se on toisille vain ominaista ja kai se jotenkin siihen keltarauhashormoniin liittyy. Mutta jos sinulla se tuhru alkaa jo viikkoa ennen menkkoja niin eipä siinä kiinnittymiselle paljon aikaa jää kun limakalvo alkaa jo valua pois. Eli sinuna menisin lääkäriin, osaavat siellä varmasti auttaa. On olemassa parempiakin lääkkeitä kuin Terolut. Kysäise tuolta lapsettomuuspalstalta tätä samaa asiaa, siellä varmaan jollain on kokemusta näistä keltarauhashormonivalmisteista. Olikohan tästä nyt mitään apua?
mutta oli pakko vastata kun näin viestisi aiheen. Mulla oli nimittäin samanlaista ekan raskauden jälkeen. Ennen ekaa raskautta mulla oli aika säännölliset kierrot mutta esikoisen synnyttyä kierrot alkoi heittää jotain välillä 25-38 vrk ja silloin alkoi myös nuo tuhruvuodot. Mulla se oli sellaista että jos kierto alkoi mennä pitkäksi (esim yli32 päivää) niin ensin tuli pari päivää tuhrua, sitten oli 1-5päivää että ei mitään ja sitten vasta menkat alkoi kunnolla. Menkat kesti aina sen saman 6 päivää oli kiero sitten ollut kuinka pitkä tahansa. En ole varma mutta ilmeisesti sillä oli jotain tekemistä tuon epäsäännöllisyyden kanssa joka sitten taas johtui joistain hormonijutuista. En tiedä tarkkaan kun ei sitä sitten ehditty/jaksettu selvittää sen enempää kun raskauduin 6kk pillereiden lopettamisen jälkeen ja asia ei tavallaan enää " kiinnostanut" . Mutta ihmettelin silloin kyllä asiaa koska tuollaisia tuhruja mulla ei ennen ollut.
Senna rv 25+6
On pakko kertoa oma tarinani. Mulla johtui yksinkertaisesti siitä, etten ovuloinut kunnolla, ainakaan joka kierrossa. Suosittelen, että menet lääkäriin, sieltä saat avun. Mulle auttoivat clomifenit, mitään keltarauhastabletteja ei edes tarjottu, kun ultrassa kävi ilmi, etten ovuloi kunnolla. Tsemppiä! Ei kannata odotella turhaan.
Luin myös itse tästä aiemmin täältä ja kun viime kierrossa oli poikkeuksellisen monta tuhrupäivää (6pvä) ennen varsinaista vuotoa, niin googlasin ja löysin jostain tietoa, että keltarauhashormooni vaikuttaisi tähän ja sehän vaikuttaa raskautumiseenkin. Eli voit yrittää tietysti hakea netistä. Kerrothan jos löydät jonkun hyvän linkin. Itse en löytänyt mitään kovin syvällistä aiheesta. Ainakaan suomeksi.
Luen myös itse mielenkiinnolla, jos jollain on tähän tarkempaakin tietoa.
Laru