Seksin palaaminen suhteeseen lasten jälkeen?
Haluaisin kuulla, onko joku - ja ennen kaikkea miten - saanut seksin palaamaan suhteeseen lasten saannin jälkeen. Ei kiitos mitään "mene vieraisiin" kommentteja tai sankaritarinoita siitä, miten teillä ainakin on sekstattu jo 30 vuotta kahdesti päivässä.
Tilanne siis se, että oltu noin 10v yhdessä ja lapsia on kaksi, molemmat alle kouluikäisiä. Parisuhde yleisellä tasolla kunnossa: yhteinen rakkaus ja kunnioitus, asioista osataan puhua, kotityöt ja lastenhoito menevät tasan ja molemmilla on myös omia juttuja, joskaan lasten vuoksi ei tietenkään joka viikonloppu voi harrastaa mitä haluaa.
Seksi onkin sitten se mikä mättää. Ennen lapsia seksielämämme oli hyvää ja vaihtelevaa. Molemmat saivat orgasmit, oli leluja ja toisinaan pieniä yllätyksiä. Emme ole koskaan olleet mihinkään kovin kinkyyn kallellaan, mutta molemmat olimme seksin suhteen onnellisia ja kaikista asioista voitiin puhua.
Lasten saannin jälkeen kaikki muuttui ja kovaa. Seksi on puolisoni prioriteettilistalla aivan viimeisenä; hän illalle ehtii vaikka tiskaamaan, somettamaan, katsomaan telkkaria tai vain istumaan sohvalla, mutta seksiä ei vain tee mieli. Viiikonloppuisin saatamme olla lasten nukahdettua sohvalla pari tuntia lähekkäin, niin että minä koskettelen häntä jalkoihin, käsiin ja niskaankin, mutta puolisostani on jotenkin todella selvästi aistittavissa, ettei hän vain halua viedä tilannetta sen pidemmälle.
Olemme asiasta keskustelleet ja riidelleet, mutta lopputulos on aina sama: puolisoni ei vain jotenkin jaksa tai pääse tunnelmaan. Nuorempi lapsi on kolmevuotias ja yöt nukutaan jo ihan ok. Terveydellisiä ongelmia ei ole (ei hormonaalista ehkäisyä, ei vaihdevuosia), kumpikaan ei ole liikoja lihonut eikä seksuaalisuuden suhteen muutenkaan ole mitään varsinaisia ongelmia - mitä nyt se, että sitä seksiä ei ole. Lasten kanssa ei tietenkään ole enää samalla tavalla mahdollisuutta rakentaa tunnelmaa pitkin päivää, mutta kai nyt jonkinlainen kompromissi olisi mahdollinen?
Silloin kun sitä rakastelua on, molemmat edelleen saavat kyllä, mutta puolisoni ei korvaansa lotkauta tehdäkseen aloitetta. Olen itse ottanut pakkeja nyt kymmenkunta kertaa ja aikaa edellisestä rakastelustamme on jo kolme kuukautta. Muutenkin tämän vuoden kerran voi laskea aika lailla yhden käden sormilla. Parisuhteessa ei ole mitään klassisia vikoja; ei juomista, ei pettämistä, ei epätasa-arvoa tai kommunikaatio-ongelmia. Itse kehun, tuon kukkia ja esimerkiksi hieron puolisoani aina silloin tällöin, mutta fyysisen läheisyyden suhteen tilanne on toivottoman yksipuolinen. Puolisoni mukaan olen kyllä komea ja haluttava, eikä hänellä ole mielitekoja muita kohtaan, mutta kiinnostus seksiin vain yksinkertaisesti on hävinnyt lasten myötä.
Onko joku saanut pelastettua tällaisen tilanteen? Itselleni erotiikka on ollut aina hyvin tärkeää ja tunnen kuin joutuisi sulkemaan suuren osan omasta minästäni jonkinlaiseen vankilaan. Rakastan puolisoani ja haluan olla hänen kanssaan koko elämäni, mutta nykyinen tilanne on aivan lohduton.
Ei ikinä