Ihmettelin autosta, että miten ystävämme on keskustassa polkupyörällä johon matkaa hänen kodistaan n. 15km. Mies tokaisi, että mikä matka tuo nyt muka on!?
Minä en ainakaan jaksaisi ja pitäisi jaksaa vielä kotiin. Mies ei itse polje metriäkään vaan ajaa autolla kaikkialle.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole kuin puolen tunnin pyöräily eikä sitäkään tarvi täysillä painaa.
Vai puolen tunnin! Kyllä 15 kilsaan menee ainakin 40 min ellet ole joku trikooraivopyöräilijä. Ja ei edes täysillä.
40min on noin puoli tuntia. Ei se kymmenminuuttinen lisää juurikaan vaikuta.
Kokeilepa ensin ajaa 15km 40 minuutissa ja sitten puolessa tunnissa. Tule sitten kertomaan vaikuttiko mitään.
Noin pienellä matkalla ei juurikaan. Toki jos on ihan rapakunnossa niin sitten voi olla vaikeuksia. Toki tarkoitin lähinnä ajallista eroa. 30min ei ole kovinkaan paljon eri asia kuin 40min. Yleisilmaisuna teille pilkun rakastelijoille voisi käyttää puolisen tuntia. Se kattaa laajemman aikahaarukan kuin puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta myös maasto vaikuttaa. Nuorempana kuljin paljon pyörällä, ja tietyt ylämäet kodin lähellä oli aina niin raskaat polkea, toki toiseen suntaan tullessa olivat alamäkeä.
En vieläkään ymmärrä, miten edes ajan mittaan ei "kunto kasvanut" sen vertaa että olisi helpommin menneet ylös, toki pyörätkin varmaan tässä vuosien varrella noista ajoista kehittyneet...
Tasaisella maalla jo yhdellä polkaisulla menee pitkälle, 15km on joissain paikoissa nopea/kevyt matka, ja toisissa paikoissa hyvinkin rankka koettelemus.
Samat sanat, en tullut yhtään paremmaksi pyöräilijäksi eikä kuntoni vaikuttanut nousevan, vitutti vaan joka päivä. Kaikenlainen ylirehkiminen tekee vain väsyneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole kuin puolen tunnin pyöräily eikä sitäkään tarvi täysillä painaa.
Vai puolen tunnin! Kyllä 15 kilsaan menee ainakin 40 min ellet ole joku trikooraivopyöräilijä. Ja ei edes täysillä.
40min on noin puoli tuntia. Ei se kymmenminuuttinen lisää juurikaan vaikuta.
No niin, on se nyt enemmänkin kuin 40 minsaa suuntaansa. Muu liikenne ja ihmisetkin täytyy ottaa huomioon, ja tuskin täysin tasaista maastoa tai pelkkää alamäkeä pääsee Suomessa 15 kilometrin matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ihan normimeininkiä. Pyöräillään kesät talvet tuollaiset matkat.
Samoin Joensuussa :)
Pyöräilijät, nuo teiden tukot pitäis ajaa yli. Ajakaa autolla, pääsee nopeammin ja mukavasti joka paikkaan. Rahaa on!
Mä olen rapakuntoinen, mutta silti ajelen pyörällä mielelläni esim töistä kotiin 23km, kirjastoon ja takas 16km, lenkkiä vaikka 30km. Mutta vain hyvällä eikä liian kuumalla säällä. Sinänsä harmi että töistä kotiin matkoja on vähän hankala järjestää sään ja harrastuskuskausten ja kauppareissujen aikatauluissa.
Tuo 23km ylämäkeen menee 1h20min.
sen takia oletkin matkalla kohti elämäntapasairauksia. muut joutuvat maksamaan hoitosi.
kiva tietenkin kuluttaa esim. peltilehmään mutta terveyshän siinä selvästi menee.
Kun itse käyn pyörälenkeillä, keskinopeuteni on juurikin tuo n. 30 km/ h ja minä olen ihan tavallinen 42-vuotias naisihminen, ihan täyttä tuulipukukansaa, mutta minulla on kyllä laadukas gravel-pyörä ja poljen täällä Keski-uudellamaalla, en siis stadissa. Pyörän merkitys on suuri. Peruskonkelilla joutuu jo työkseen sotkemaan tuohon vauhtiin.
T. Se puolen tunnin aika-arvion heittänyt henkilö
kesällä hyvällä säällä ei ole matka eikä mikään. Mulla oli 15 km työmatka yhteen suuntaan, silloin kun oli vielä se työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät polkee jollain fillarilla, mä ajan autolla, rahaa on!
Minulla on n. 40 000 tuhannen euron edestä erilaisia pyöriä autotallissa. Uusi autokin on, ei tosin kallis mutta 49 000 euroa hinnaltaan.
Reippaasti peruspyörällä polkien tuohon menee 45 minuuttia. Paremmalla pyörällä tai vähän vauhdikkaammin alle 40 minuuttia - urheilumeiningillä 30min ei mitenkään mahdoton.
Kesällä auto usein seisoo pihassa tyhjänpanttina kun kaikki alle 10 matkat mennään pyörällä. Näin talvella sitten tulee enemmän ajettua.
Ei tuo ole pitkä matka pyöräillä. Vähänkään harjaantuneempi pyöräilijä voi tehdä melkein miten pitkiä pyörälenkkejä tahansa, ainoastaan aika asettaa rajoitukset, ei niinkään kunto tai pyöräilyn raskaus.
Minäkin poljin ennen koronaa yli 20 kilometrin työmatkat kesät talvet ja tein myös pidempia (40,70,100+) kilometrin pyöräretkiä, vaikken olen edes mikään varsinainen spandexohjus.
Maalla matkalla ei ole juuri väliä. Tosin melko tylsää puuhaa, sopii sellaisille "kultakaloille", hyvä puoli että voimautuvat.
Itsekin pakon edestä nuorena sotkin kylästä toiseen. Helsingissä asuessa meni sama aika 5km kuin maalla 15km. Koko ajan pitää pysähdellä, väistellä, varoa, tarkkailla ja huomioida koirat, lapset, autot ynnä muut. Hkissa ajo on stressaavaa. Ainakin minun työmatkani.
Jännää, että ihmisillä on aikaa ajella pyörällä huvikseen. Aika elitististä.
Itse joudun tekemään kahta työtä henkeni pitimiksi, hädin tuskin julkisilla ehdin vaihdot Espoosta Vuosaareen.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että ihmisillä on aikaa ajella pyörällä huvikseen. Aika elitististä.
Itse joudun tekemään kahta työtä henkeni pitimiksi, hädin tuskin julkisilla ehdin vaihdot Espoosta Vuosaareen.
Riippuu vähän että mistä mihin sitä polkee, mutta usein polkupyörä on nopeampi kulkuväline kuin julkiset, varsinkin kun mukaan lasketaan pysäkille kävelyt ja odottelut.
Riippuu autosta ja pyörästä.