Onko täällä muita, jotka eivät koskaan tee perheelleen perunaa? Sain niistä tarpeekseni lapsena
Minulle on täysin vieras ajatus, että ostaisin kaupan perunalaarista perunoita, pesisin ne ja keittäisin. Ei ikinä.
Muita samanlaisia?
Kommentit (41)
Joo. En juo myöskään vettä koska sain siitä tarpeekseni lapsena. Tomaattia, kurkkua enkä salaattejakaan voi syödä ksoka lapsuus, ja ainainen salaatti.
Oikeastaan en voi syödä mitään oikein enää kun kaikesta on saatu lapsena niin tarpeeksi. Joku sushi nyt menee vielä, kun sitä on syönyt vasta aikujisena ekan kerran.
Minä tykkään ihan hirveän paljon perunasta. Teen usein lemppariani perunamuusia, lohkoperunoita, valkosipulikermaperunoita, jauhelihaperunalaatikkoa, uuniperunoita, muusinlopusta perunarieskaa ja mitähän vielä. Hyvin harvoin keitän kuoriperunoita, niistä sain tarpeekseni lapsena. Kun teen, niin keitän perunoita tarpeeksi, että niitä jää seuraavalle päivälle paistettavaksi paistinpannulla.
Keitettyjä talviperunoita en tee (niitä oli lapsuudenkodissa lähes aina), mutta muista perunaruuista kyllä tykkään. Esim. muusi, uuniperunat, rösti, lohkoperunat, perunasalaatti jne. on tosi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka-aine siinä missä muutkin. Välillä höyrytän perunoita ja muusia kiva syödä. Perinteisiä keitinperunoita tulee syötyä erittäin harvoin.
Ai niin, tuo sana! Mielestäni ihan hirveä sana. Keitinperuna...
Siitä käy hyvin ilmi miten jumalattoman tympeästä ruuasta on kyse :D kun sanoo keitinperuna alkaa mahassa kurnia kuin tunnin olisi jo odottanut että saisi sitä "nopeaa" ruokaa joka lopulta on mautonta vetistä muhjetta suussa.
Peruna on ilmastoystävällistä toisin kuin riisi sekä hyvää ja aliarvostettua ruokaa tässä pastan ja riisin valtaamassa maassa. Peruna voittaa jonkun riisin niin monipuolisuudessa kuin maussakin. Paahdetut perunat on oma suosikkini.
Olen aina inhonnut perunaa, vaikka jo lapsena sain syödä riisiä ja pastaakin. Aikuisiällä olen pari kertaa ostanut.
Tänä kesänä söin perunakuurin rahapulassa. Sepä kannatti: seurauksina paha niveltulehdus. Asiaa tutkin, opin uutta, sovelsin. Jätin perunat pois ja kivutkin katosivat.
Peruna on koisokasvi, joka ei ainakaan tällaiselle autoimmuunisairaalle sovi. Ehkä ap:n keho yrittää välittää samaa varoitusta?
No itse ihmettelen, että miksi tuo kyllästyminen pitää siirtää omiin lapsiin. Sun lapsethan voivat vaikka rakastaa perunaa.
Olen hoitanut lapsia monta vuotta ja ihan lemppariruokia ovat perunamuusi jollain kastikkeella (nakki-, jauheliha-, lihapullakastike).
Myös keitetyt perunat edellämainittujen kanssa menevät. Ja tietty lihaperunasoselaatikko.
Peruna on hyvää ja edullista ruokaa.
Itse rakastan perunoita, kaikessa muodossa.
Perunan jälkityöstäminen myös on helppoa esim rieskoihin tai piirakoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka-aine siinä missä muutkin. Välillä höyrytän perunoita ja muusia kiva syödä. Perinteisiä keitinperunoita tulee syötyä erittäin harvoin.
Siitä käy hyvin ilmi miten jumalattoman tympeästä ruuasta on kyse :D kun sanoo keitinperuna alkaa mahassa kurnia kuin tunnin olisi jo odottanut että saisi sitä "nopeaa" ruokaa joka lopulta on mautonta vetistä muhjetta suussa.
Uskomatonta, että jotkut lounasravintolat mainostavat päivän lounasta että "lihapullat, keitinperunat ja salaatti". Menee ruokahalu siltä seisomalta.
Vierailija kirjoitti:
Peruna on ilmastoystävällistä toisin kuin riisi sekä hyvää ja aliarvostettua ruokaa tässä pastan ja riisin valtaamassa maassa. Peruna voittaa jonkun riisin niin monipuolisuudessa kuin maussakin. Paahdetut perunat on oma suosikkini.
Perunan vaihtoehdon ei tarvitse olla riisi tai pasta. Mielikuvituksen puutetta, jos ei muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ikinä perunaa. Yksi syy on se, että peruna on maailman hitain (ja tylsin) arkiruoka. Suurempi syy on kuitenkin se, että mitta tuli täyteen lapsena. Lama-aikaan ei ilmeisesti kaupoista muuta saanut, kun aina piti olla perunaa jossain muodossa. Aivan satunnaisesti saatan tehdä perunamuusin, mutta sitä ei tapahdu edes joka kuukausi. Ja aivan sama oppiiko meidän lapset kuorimaan perunaa. Enpä ole itsekään ko taitoa aikuiselämäni aikana tarvinnut.
Oi kyllä. Perunan kuoriminen ja keitto. Nuo suomalaisen kansakunnan ylimmät kansalaistaidot.
Minulla meni lapsuuden kodista pois muuton jälkeen varmaan 3 vuotta, ennen kuin ostin ensimmäistäkään perunaa. Ja senkin vain kasvissosekeiton sakeuttajaksi. Nyt lähemmäs nelikymppisenä saatan jo joskus tehdä perunamuusia (vain puikuloista, ja tarpeeksi voita) tai rosmariini-uuniperunoita. Yleensä kyllä korvaan perunat jollain muulla, esim. höyrytetyt kasvikset, myskikurpitsamuusi tms. En vain pidä perunasta, joten miksi ihmeessä minun olisi sitä pakko syödä? Jos joku muu meillä tahtoo perunaa, hän laittaa sen itse. Niin kauan, kun minä teen pääsääntöisesti ruuat, minulla on myös suurin sanavalta siihen, mitä laitan. Jollei se kelpaa, kaikki kyllä tietävät, miten saa muuutoksen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunan vaihtoehdon ei tarvitse olla riisi tai pasta. Mielikuvituksen puutetta, jos ei muuta keksi.
Älä muuta sano. Bataatti ja porkkana toimivat melkein kaikissa ruuissa korvikkeina. Keittoaika toki on pitkä, mutta maku miljoona kertaa parempi. Ja kotimaista porkkanaa saa kaupoista ympärivuoden kilon pusseissa.
Ei kieltämättä oikein maistu, joskus lohkoperunoita tai ranskalaisia, minäkin sain lapsena tarpeekseni niistä.
Vierailija kirjoitti:
No itse ihmettelen, että miksi tuo kyllästyminen pitää siirtää omiin lapsiin. Sun lapsethan voivat vaikka rakastaa perunaa.
Olen hoitanut lapsia monta vuotta ja ihan lemppariruokia ovat perunamuusi jollain kastikkeella (nakki-, jauheliha-, lihapullakastike).
Myös keitetyt perunat edellämainittujen kanssa menevät. Ja tietty lihaperunasoselaatikko.
Peruna on hyvää ja edullista ruokaa.
Itse rakastan perunoita, kaikessa muodossa.
Perunan jälkityöstäminen myös on helppoa esim rieskoihin tai piirakoihin.
Kyllä valtaosa lapsista oppii inhoamaan perunaa viimeistään koulussa ihan ilman vanhempien esimerkkiäkin.
Minä varmasti söisin perunaa, erityisesti perunamuusi on suurta herkkua, mutta olen pahasti allerginen perunalle ja monelle muulle maassa tai puussa kasvavalle juurekselle, kasvikselle ja hedelmälle. Onneksi kukkakaalista saa tehtyä tosi hyvää muusia, ja pihvien kanssa voi syödä haudutettuja kasviksia, paprikaa ja kesäkurpitsaa, punasipulia ynnä muuta. Hyvin tulen toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta sano. Bataatti ja porkkana toimivat melkein kaikissa ruuissa korvikkeina. Keittoaika toki on pitkä, mutta maku miljoona kertaa parempi. Ja kotimaista porkkanaa saa kaupoista ympärivuoden kilon pusseissa.
No ei todellakaan korvaa perunaa nuo ylimakeat juurekset. Hyi, Joillekin jopa ruuan pitää maistua sokeriselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule koskaan tehtyä paistinperunoitakaan enää, kun pitäisi ensin tehdä ne keitinperunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bataatti ja porkkana ei kyllä ole kovin hyviä vaihtoehtoja.
Minulla on vähän samaa, lapsena kun oli aina perunaa, perunaa, perunaa ja perunaa. No, ranskikset menee ihan hyvin ja silloin tällöin uuniperuna.
Peruna on juntti-ruokaa... Eli: en käytä!