Onko täällä muita, jotka eivät koskaan tee perheelleen perunaa? Sain niistä tarpeekseni lapsena
Minulle on täysin vieras ajatus, että ostaisin kaupan perunalaarista perunoita, pesisin ne ja keittäisin. Ei ikinä.
Muita samanlaisia?
Kommentit (41)
Juu. Vanhempani eivät edelleenkään syö muuta.
Itseäni perunat kuvottavat.
En myöskään käytä perunaa. Parempiakin vaihtoehtoja on, enkä tarkoita pastaa tai riisiä.
Minullekin on täysin vieras ajatus, että ostaisin kaupan perunalaarista perunoita, kun niitä saa omasta maasta. Kevään ja kesän parhaimpia hetkiä kääntää maata ja istuttaa ne perunat ja juhannuksena saada syödä oman maan uuttaperunaa.
Ei perunoita tarvitse kuoria! Ne voi hyvinpestyinä syödä kuorineen,ei niissä ole nykyisin juuri lainkaan kuoria.
Mä en syönyt perunaa,koska töissä oli niitä "kumiperunoita". Sitten löysin hyvän reseptin ja voi namnam...peunat neljään osaan,öljyssä kylvetät,lisäät mausteita mitä haluat ja paahdat uunissa! A vot!
En syönyt lähes 10 vuoteen keitettyjä perunoita kuin joskus satunnaisesti jossain kyläpaikassa, lapsuudessa syötiin päivittäin. Nykyään syön, kun hommasin viljelypalstan josta saa omia perunoita. Maistuvat ihan eritavalla.
Mulla on ongelma se, että keittäminen kestää niin kauan. Rakastan muusia ja uuniperunoita ja paistettuja pottuja ja uunissa paahdettuja perunoita ja ihan keitettyjäkin pottuja, mutta harvoin on arkipäivänä aikaa pestä, kuoria ja keittää perunat. 40-50 min ruuanlaittoon on arkena liian kauan.
Peruna olisi kyllä terveellisempää kuin riisi tai makaroni. Ja monipuolisempikin on.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on täysin vieras ajatus, että ostaisin kaupan perunalaarista perunoita, kun niitä saa omasta maasta. Kevään ja kesän parhaimpia hetkiä kääntää maata ja istuttaa ne perunat ja juhannuksena saada syödä oman maan uuttaperunaa.
Syön sujuvasti uuttaperunaa, jos joku tekee, mutta itse en lähde niitä tekemään. ap
Meillä on perunoita vain muussina tai karjalanpaistin kanssa. Kuuluvat myös joulupöytään.
Käytännössä lapsuuden arkiruuasta on tullut aikuisuuden juhlaruokaa. :D
Uusia perunoita syödään ehkä kaksi kertaa vuodessa ja itsetehtyjä lohkoperunoita vähän useammin, muusia teen joskus valmiista pakasteaineksista. Keitettyjä perunoita ei ole enää koskaan. Keväällä 2020 keitin kokeeksi koulusta saatuja perunoita ja tein kylkeen nakkikastiketta, oli aivan uskomattoman tylsän makuista. Lisäksi kauhea vaiva ja odottelu.
Mulla oli pitkä aikakausi, kun en syönyt enkä juurikaan tehnyt niitä kotonakaan. Lapseni oli muutenkin pikkulapsiaikaan "karppaaja" jätti aina riisin/ makaronin/ perunat , leivät mieluiten koskematta ja söi kasvikset , kalat, kanat, salaatit.
Mutta tuo perunainho tuli kyllä lähinnä koulusta, missä olivat kumimaisia ja usein saattoi löytyä ruskea sisus.
Nykyään taas syön hyvällä halulla perunaa ja kasvatan itsekin ( lapsuudessanikin kotiin perunat saatiin mummoloista)
Minulla meni vuosia etten juuri perunaa käyttänyt. Mutta nyt olen sen löytänyt, lähiruokaa parhaimmillaan.
Nyt kun mietin, niin muistui mieleeni lapsuuden perunoiden maku. Laitan perunaruokaa, joka maistuu paljon paremmalta kuin lapsena. Esim. uuniperunat sopivilla täytteillä ja peruna kana-ja kalakeitossa toimivat hyvin. Tikkamasala-kanaruuan kanssa esim kannattaisi sinunkin ap kokeilla uuniperunoita riisin sijaan? Nam!
Miten se peruna tehdään? Meillä peruna kasvaa pellossa, ei edellytä kuin muokkausta, istutusta, perkaamista, kastelua ja lopuksi sadonkorjuun.
Meillä ei ole ikinä perunaa. Yksi syy on se, että peruna on maailman hitain (ja tylsin) arkiruoka. Suurempi syy on kuitenkin se, että mitta tuli täyteen lapsena. Lama-aikaan ei ilmeisesti kaupoista muuta saanut, kun aina piti olla perunaa jossain muodossa. Aivan satunnaisesti saatan tehdä perunamuusin, mutta sitä ei tapahdu edes joka kuukausi. Ja aivan sama oppiiko meidän lapset kuorimaan perunaa. Enpä ole itsekään ko taitoa aikuiselämäni aikana tarvinnut.
Raaka-aine siinä missä muutkin. Välillä höyrytän perunoita ja muusia kiva syödä. Perinteisiä keitinperunoita tulee syötyä erittäin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Miten se peruna tehdään? Meillä peruna kasvaa pellossa, ei edellytä kuin muokkausta, istutusta, perkaamista, kastelua ja lopuksi sadonkorjuun.
Ja sen jälkeen pesu ja siistiminen, ja järjettömän pitkä keittäminen. Ei kellään ole sellaiseen aikaa. ap
Meillä ei lapsuudenkodissa tehty perunasta kuin keitinperunoita tai joskus muusia. Perunasta saa tehtyä hyvää lohkoperunoina, uuniperunoina, kermaperunoina, hasselbackan perunoina. Ei onneksi jäänyt kammoa lapsuudesta.
No voittaa keitetty tai paistettu peruna aina nuo michelinkokkien tökeröt luomukset, eivät osaa edes lihaa kypsyttää kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Raaka-aine siinä missä muutkin. Välillä höyrytän perunoita ja muusia kiva syödä. Perinteisiä keitinperunoita tulee syötyä erittäin harvoin.
Ai niin, tuo sana! Mielestäni ihan hirveä sana. Keitinperuna...
uuniperunat on nami
ja uudet perunat