Useampilapsiset perheet
Osaako teillä lapset, etenkin nuorimmat leikkiä yksin? Meillä lapsia kolme, nuorin täyttää kohta 6v. Kaksi vanhinta osaa puuhastella omineenkin kaikenlaista, ovat aina osanneet, mutta kuopus ei kertakaikkiaan osaa leikkiä mitään yksin. Jos sisarukset ovat omissa touhuissaan kulkee kuopus sitten mun perässä ja kinuaa katselemaan hänen leikkimistään tms koko ajan. Pelaillaan, luetaan satuja, tehdään yhdessä kotihommia ja leikitäänkin yhdessä, mutta kun seuraa tarttis olla 24/7! Musta tuntuu joskus, ettei kukaan muu lapsista ole ollut ikinä niin seurankipeä kuin tämä yksi.
Opittua vai luonteenpiirre? Koskaan kun ei ole varsinaisesti tarvinnut olla ilman seuraa missään... Muistan vaan että omassa perheessä nuorin sisaruksista oli ihan samanlainen. Joku kuopuksen syndrooma? :D
Kommentit (2)
Tavallaan se on "kuopuksen syndrooma", epäilen sen johtuvan siitä, että vanhemmat lapset ovat joutuneet opettelemaan vähän kaikenlaista omatoimisemmin sen jälkeen, kun aina seuraava syntynyt. Meillä etuna, että nuorimmat ovat kaksoset, joten ovat pienestä pitäen joutuneet jakamaan huomion tasapuolisemmin. Useimmitenhan se kuopus on se "vauva" aina :) itse olen meidän perheen esikoinen. Ja se kaikista omatoimisin.
Parillinen määrä tenavia on hyvä. Tee 1-3 lisää.. ;)