Kohdun verenvuoto voi myös johtua rajuista supistuksista
Eli minä synnytin esikoiseni 11h siitä kun lapsivedet meni kotona. Avautumisvaihe kesti vajaa 9h. Kötilö sanoi, että jos hänelle tulee ensisynnyttäjä joka avautuu noin nopsaan, niin hän osaa varautua ongelmiin.
Minulle kävi niin, että vauva ei laskeutunutkaan synnytyskanavaan ja jouduttiin tekemään ns. korkea imukuppiautto. sain 2. asteen repeämät ja vuosin 2,6l verta. Hb matalimmillaan 51, sain 6 pussia verta. Leikkurissa ommeltiin 3h, silti vuodon syy laiskasti supistunut kohtu. Kohdusta menee kuulemma " voimat " jos supistukset rajuja ja avautuminen nopeaa. Kohtu ei sitten jaksa enää suoistua synnytyksen jälkeen.
Kuopusta kun rupesin odottamaan niin sanoin heti neuvolassa että haluan keskustella synnytystavasta jo varhaisessa vaiheessa lääkärin kanssa. Sain 3 ylimääräistä aikaa äitipolille. Loppupelissä sain itse valita synnytystavan ja koske selkeitä esteitä alatiesynnytykselle ei ollut niin valitsin sen. Synnytys käynnistyi vesien menolla kotona ja taas supistukset oli aikasta ärhäkkäät ja avautuminen nopeaa. Synnytys kesti 2h5min kokonaisuudessaan, eikä mitään ongelmia tullut!
Olo oli aivan mahtava. Siinä missä esikoisen synnytyksen jälkeen olin 3 vrk vuodepotilaana ja ekan vuorokauden lähes tajuttomana, niin nyt kävelin itse osastolle ja lähdimme kotiin 1,5vrk synnytyksestä.
Oli kyllä tarkoitettu tuonne viestiketjuun.