Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaista et ikinä ole oppinut, mikä olisi pitänyt oppia jo ala-asteella?

Vierailija
28.11.2021 |

Aloitan: väli-ilmansuunnat. Mikään muistisääntö ei auta, ei pysy päässä.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historia, mutta ylpeänä olen muistamatta niitä asioita. Niillä ei tee mitään.

No onhan tuokin kai syy olla ylpeä.

Historiaa voi kyllä opetella aikuisenakin. Silloin sitä on yleensä helpompaa sisäistää ja hahmottaa tapahtumia aikajanalle. Mutta siis tämä ei koske sinua, koska olet ylpeä, ettet tiedä. Vaikka ala-asteen historia on kyllä yleissivistystasoa.

Juurikin näin.

Itseni pelasti pentuna Asterix, Korkeajännitykset yms. "pelasti" siis, että pääsin historiasta edes läpi. Aikuisena sitten tajunnut paljon enemmän. Etenkin ne aikajana jutut vaikka mitä.. Aloin lukemaan enemmän kirjoja.

Mun mielestä historian tietämys on suht tärkeää yleistiedon kannalta. Kuinka paljon asiat nivoutuu yhteen ja miten asiat on saanut alkuunsa, miksi me ollaan tässä ja nyt. Ihan tämmöinen duunari - keittiötyöntekijäkin voi ottaa itsekin selvää asioista.

Vierailija
22/23 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rättikässä. Mä olin maailman surkein ja mitään koskaan oppinut. Lapaset tai villasukat itselle piti tehdä ja mä sain tehdä syntyvälle pikkuveljelleni lapaset. Pointtinahan noissa oli peukalot/kantapää ja kavennukset, opetuksen näkökulmasta siis.

Mä sain aikaiseksi sellaiset pienet neliöt. Toinen oli nippanappa veljen pieneen nyrkkiin menevä ja toinen taas meni itelle. Ei edes kavennuksia vauvalapasiin, vaan harsin ne päät yhteen. Oli niitä muitakin surullisia tekelyksiä. Äiti on säilyttänyt kaiken. Nuo  lapaset sain kehystettynä aikoinaan lahjaksi, syystä....

.... että nykyään olen melkoinen virtuoosi käsitöissä. Mä neulon, virkkaan, kirjon, teen helmitöitä, ompelen - suunnittelen vaatteita ja omia juttuja paljon, huovutan, kudon matot ja poppanat tuosta vaan.

Joskus kolmekymppisenä tuoreena äitinä hakeudun Kansalaisopiston kurssille. Pikkuäiti vuosina kuvittelin, ettei ole emäntä tai mikään, jos ei osaa itse tehdä. ;)

Olipa ihana huomata, että hei mä osaan sittenkin. Kärsivällisyyttä ja rentoutta, rippusen mielikuvitusta. Käsitöistä tuli mun rakas harrastus ja se onnistumisen riemu on aivan mahtava. Mä nykyään jopa voin myydä tuotoksiani myyjäisissä ja kaikki menee kaupaksi kehujen kanssa.

Sama kuvio minulla ja vanhemmillani. Koulussa numero ei kuutosesta liikkunut ainakaan ylöspäin, mutta kahdelle meistä käden taidot riittivät myöhemmin yrittäjyyteen asti, ja kolmas on rakentanut pari omakotitaloa, alkajaisiksi.

Käsitöistä ei pitäisi antaa koulussa numeroa. Nykyisin harva enää parsii ja paikkaa vaatteita tai koneita, joten käsityötaito ei ole niin tarpeellinen (harmi sinänsä), että sen perusteella pitäisi panna oppilaita paremmuusjärjestykseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäminen sillä ei-perinteisellä tyylillä. Onko sen nimi nyt vapaa tyyli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän