Raskaus ja ratsastus
Miten olet yhdistänyt nämä 2 asiaa?
Oletko jatkanut ihan normaalisti ja miten pitkälle?
Itselläni on ratsu, jolle nyt täytyisi saada liikuttajia lisää, jos alkaa olla ihan kauhea olo. Mitetin vain, miten " kiireesti" niitä pitäisi hankkia.
Kommentit (2)
mutta harrastan ratsastusta.
Tai no joo, siis " harrastin" . Neuvolassa sanottiin että ratsastaa saa niin pitkään kun " uskaltaa" ..putoaminen lienee se suurin vaara. Toisekseen sanottiin että ekan komanneksen saa ratsastella ihan normaalisti, mutta jo toisella kolmanneksella pitäis harjotusravia alkaa välttää, kun se saattaa kohdun keinuvaan liikkeeseen mikä ei ole hyväksi (tiedä sitten miksi ei)..kuitenkin..
Mulla oli joskus rv8-11 tosi paha tunne alavatsalla h.ravissa, joten siitä asti välttelin. Nyt taas kokeilin, ja tuntui olevan ihan jees, paitsi sitten seuraavana pvänä olikin kovemmat kivut..ei siis sovi mulle. Lisäksi alkaa pelottaa tuo putoaminen kun masu alkaa kasvaa - kun pitkän tauon jälkeen en ole ratsastanut säännöllisesti kuin pari vuotta.
Se lienee jokaisen keholla erilainen tuo ratsastuksen " sietäminen" . Tee sitä mikä hyvältä tuntuu, niin pitkään kun tuntuu hyvältä ja uskallat.
Tappert ja Puksu 14+2
Yksi on varsa ja nauttii pihattoelämästä toistaiseksi, mutta kaksi isompaa on ratsuja. Toinen ratsuistani on jo 17-v eli vähäisemmällä liikutuksella ja toinen on 8-v ja olisi elämänsä kunnossa...
Mulla on viikkoja kasassa nyt muutama päivä vajaa 23 ja olen vielä selässä itse keikkunut, mutta lähinnä maastoillen ja kentällä sitten rauhallisemmin (harjoitusravi tekee tosi ikävää vatsaan ainakin mulla).
Neuvolassa sanottiin että viikon 25 jälkeen ei enää ratsastusta suositella ja meinasivat ettei varmaan enää oikein pystykään kun alkaa nivuset sen verran löystymään ja kohtu laskeutumaan että ei varmasti tunnu enää mukavalta.
Mulla on tälle mun nuoremmalle yksilölle hankittu liikuttaja, tuttu vuokraaja joka tallitöitä vastaan saa ratsastaa. Tosin hän käy vain 1-2krt/vko, mutta itse olen ajatellut talvella sitten juoksuttaa kentällä/pellolla että pysyisi molemmat edes vähän kunnossa.
Mulle oli etuna tuo että sain tutun ihmisen johon luotan, mutta jos olisin laittanut esim. nettiin ilmoituksen ja hakenut hoitajaa, olisin sen tehnyt siinä vaiheessa kun itse vielä pystyn ratsastamaan, että näen millaisia muutoksia vuokraaja hevosessa aiheuttaa ja että itse pääsen aluksi hyvin tallille auttamaan ja antamaan käytännönvinkkejä että pärjäävät.