tänne keskustelua sappivaivoista, sappirakon poistosta jne
eli, itselläni alkoi sappi oirehtia 2010 kun esikoiseni oli vauva. sain päivystyksessä Litalgin-piikin ja myös kotiin purkin Litalginia, jolla pärjäsinkin hyvin. olin myös jonossa sappirakon poistoon, mutta tultuani uudelleen raskaaksi poistuin jonosta . sitten tuli muutama kohtausvapaa vuosi, kunnes tänä jouluna aloin saada yllättäen rajuja kohtauksia.. että hyvää joulua vain ! kohtauksia tuli jopa kolme viikossa, eikä Litalgin enää tehonnut.. ja koska se on oikeastaan ainoa toimiva lääke näihin vaivoihin, tajusin että on turha mennä päivystykseen . sama pyörinkö vapisemassa lattialla kotona vai sairaalassa! kotona haittapuolena on lapset, koetappa sappikohtauksen vallassa vakuutella lapselle että äiti on ihan ok...
tammikkuu ja tämän kuun alkupuoli sujui sitten taas ilman kohtauksia, kunnes eilen sain lievähkön kohtauksen. sanon lievähkö, koska kesti vain puolisen tuntia ja meni ohi sohvalla venyttelemällä. olen kuitenkin nyt uudestaan jonossa sappirakon poistoon ja kiinnostaisikin kuulla, miten elämänne on parantunut sen jälkeen? onko ollut uusia kohtauksia/haittavaikutuksia?
samoin kiinnostaisi kuulla vinkkejä ruokavalioon, mikä teillä laukaisee kohtauksen ? itse epäilen eilisen syyksi munakasrullaa ja kahvia.. mutta välillä tuntuu, että kohtauksia tulee vaikkei söisi mitään !! :O
Kommentit (7)
En tiedä, koska päivystyksessä ei pääse ultraan :'(
"ap"
En osaa vielä sanoa, koska olen menossa sappirakon poistoon tällä viikolla. Ultrassa näkyi erikokoisia kiviä ja sain heti lähetteen leikkaukseen. Täällä jonot ovat lyhyet, joten nyt ollaan menossa tähystysleikkaukseen ja toivon nopeaa toipumista. Minulla kohtaukset aiheutti fyysinen rasitus yhdessä epäsopivan ruoan kanssa (punajuuri, rasva, omena, kananmuna..)
Miten kivet on sitten ylipäänsä varmistettu, ap, jos ei ole edes ultrattu? Veriarvoista? Ei sillä etteikö oireet olisi yleensä aika selvät mutta silti.
Multa on poistettu sappirakko n. kahdeksan vuotta sitten. Ei ole ollut enää kohtauksia, lääkäri kyllä selitti että tulevaisuudessa kiviä voidaan joutua poistamaan huuhtelulla, jos muistan oikein, eli niitä voi edelleen siis kehittyä, mutta ei onneksi ole vielä näkynyt.
Kananmunahan on se pahin.. Mulla saattaa tulla sappioireita kananmunankeltuaisesta vieläkin vaikka poistosta on jo 5v aikaa. Muuten rasvainen ruoka, varsinkin jos syö vatsan täyteen. Paprika ja raaka omena. Googlella löytyy lisää.
Mulla alko oirehtimaan raskauden aikana ja leikattiin vauvan ollessa n 6kk(olisi leikattu aiemminkin mutta vauva ei huolinut pulloa joten oli odotettava että syö edes soseita). Aika tiukkaa ruokavaliota jouduin pitämään, rasvaista ruokaa jne välttelin niin pysyi jotenkuten kurissa.
Kyllä se suoneen tai piikkinä annettu litalgin toimii paremmin kuin tabletit kun tabletit imeytyy hitaammin ja piikissä on suurempi annos.. Mutta voit koittaa kyös ottaa 2 tbl kerrallaan.
7 jatkaa.. Itse leikkaus sujui ongelmitta, illalla pääsin kotiin. Leikkauksen jälkeen on siis ollut satunnaisesti lievää oireilua juuri kananmunasta, en ole silti sitä välttänyt mutta syön korkeintaan yhden kerrallaan. Muuten ei ole ongelmia ollut.
Onko sinulla siellä useita kiviä? Soraa? Sappirakkoni poistettiin viime kesänä täh.operaatiolla, ei mitään vaivoja sen jälkeen.
Kohtaus tuli vaikka olisin syönyt välttäen ruokia jotka yleensä laukaisevat kohtauksen. Lääkärini päättikin että parasta poistaa koko kivun aiheuttaja. Pääsin operaatioon nopeasti, yksityisellä sektorilla. Toipuminen oli myöskin nopeaa
Toivon mukaan et joudu odottelemaan kauaa.