Minkä ikäisen pitäisi syödä jo itse? Minkä ikäinen syö haarukalla?
Kommentit (11)
ja joskus 4 v syö sitten haarukallakin.
Mutta tämä on kai aika aikaista, en tiedä missä iässä "pitäisi" syödä itse.
Meillä esikoinen rupesi syömään 1v4kk täysin itse, kuopus vasta 1v8kk. Nyt 2v3kk ei suostu syömään enää lusikalla, vaan käy vaihtamssa itselleen haarukan. toisaalta kaverin eskarilainen syö tyytyväisenä lusikalla.
.joko lusikalla tai haarukalla. Kun taasen isoveljensä (3vee) syö edelleen lusikalla....tai sormilla....
1v3kk poika myös syö ruuan itse, haarukallakin. Tosin käytössä on Savonia-sarjan leikkelehaarukka, pikkulusikan kokoinen eikä terävä, kuten monet muut leikkelehaarukat. Jogurtin tms syötän yleensä, mutta joskus annan sotkea ihan rauhassa silläkin. :)
Saman ikäisenä ei ole enää syöttötuoli kelvannut vaan ovat halunneet syödä polvillaan istuen normaalilla tuolilla. Jostain puolentoista vuoden iästä ovat halunneet pikkuhaarukan kun isommillakin on. Olen kyllä tavannut kollmevuotiaan, jota äiti syöttää kun ei tyttö itse viitsi syödä :O
Riippuen lasten "taustasta" = ovatko saaneet harjoitella lusikan käyttöä, oppivat yleensä viimeistään puolitoistavuotiaina. Mallioppiminen on tehokasta ja päiväkodissa lapsille annetaan siihen mahdollisuus. Sottaistahan se toki on, mutta yleensä lapset nauttivat siitä, että saavat tehdä itse asioita. Omat lapsenikin ovat oppineet kuta kuinkin siinä main.
-lto-
Leipäkin pitää syöttää. Ja jugurtti, kun muuten vänisee, että tulee sotkua paidalle.
mutta meillä on alle 1v lapannut itse ruokansa suuhun,toki syötän ja auttelen aina välillä. 2v syö haarukalla niinkuin muutkin :)