Pelkään laitonta irtisanomista raskaana
Kaiken järjen mukaan työnantajani ei voisi irtisanoa minua: olen päässyt kaikkiin tavoitteisiini, saanut kehuja työni laadusta kollegoilta ja ylimmältä johdolta (vaan oma esimies ei koskaan kehu), tehnyt 150 % työaikaa viimeiset pari kuukautta ilman ylityökorvauksia. Silti pelkään, että minun käy kuten työkaverin: palaverikutsu aivan puun takaa, ja neukkarissa irtisanomispaperi nokan alle allekirjoitettavaksi. Siitä saatettiin välittömästi ulos ilman työvelvoitetta. Ja olennaista on, että meillä ei ole YT:tä päällä.
Firmassamme on viime aikoina tapahtunut vallan outoja. Johtoa vaihtuu. Useita ihmisiä lähtenyt vapaaehtoisesti muihin firmoihin. Tehtäväkuvan muutoksista joku juuri sai tietoa siten, että meilitse tuli organisaatiokaavio, josta oma nimi oli poistettu. Kollegani, joka sai lähteä ei puolestaan saa puhua siitä, mitä hänelle tapahtui. Hänen haasteensa oli ainakin oman tietoni mukaan ainoastaan se, että töitä oli ihan liikaa ja kehtasi ottaa asian esiin esimiehensä kanssa. Lopputuloksena ei ollut työkuorman jakaminen vaan se, että kollegani sai lähteä.
Minunkin kohdallani ainoa "puute" on se, että useamman vuoden työputken jälkeen en enää hyväksy sitä, että joudun tekemään hurjasti ylitöitä ja vieläpä ilman korvauksia. Ennen kaikkea harmittaa töiden epätasapuolinen jako. Esimieheni ja hänen esimiehensä, jotka kohtalostani päättävät, ovat jättäneet ylitöiden tekemisen. Minä en sitä voi tehdä, koska hommat vaaditaan hoidettavaksi. Niitä vain ei saisi tehdä ylitöinä. Fakta kuitenkin on, että töitä on kahden, kolmen hengen edestä. Esimieheni on todennut muiden edessä, että minun kohdallani on kyse ammatinvalinnasta. Että työni on sen luonteista, että siinä vaan on ylitöitä ja että voin aina valita sen tien, että vaihdan ammattia.Tämä on minusta pöyristyttävää, sillä olen allekirjoittanut normaalin 37 viikkotunnin sopparin. Lain mukaan ylitöihin pitäisi olla suostumukseni. Ja joo, esimeheni kääntää ylityöt minun ongelmakseni. Että mitäs teen ylitöitä. Kuitenkin kehityskeskustelussa annettiin ymmärtää, että "onhan täällä viime aikoina nähty sellaista, että jos ei suoriudu tehtävistään, saa lähteä".
Jotenkin on olo, että minuakin yritetään savustaa ulos. Muiden tiimiläisten työpanos on puolet siitä, mitä minä teen. Ja työn laatu hyvin keskinkertaista (josta saavatkin julkisesti kuulla). Minun työni laatua kukaan ei ole kehdannut moittia. Ei tavallaan olisi mitään sellaista syytä, jonka perusteella minut voitaisiin irtisanoa kun tuotannolliset ja taloudelliset syyt eivät päde.
Nyt pelkään, että minut sanotaan irti juuri ennen äitiyslomaa. Arvaavat ehkä, että mielessäni on käynyt, että haen uusia duuneja äitiysloman jälkeen. Ja koska mitään normaalia eettisyyttä ei pidetä arvossaan, en yhtään yllättyisi, vaikka haluaisivat irtisanoa minut siksi, että äitiyslomastani tulee heille kustannuksia. Odotan vain tekosyytä irtisanomiselleni. Pelkään mennä töihin, koska en tiedä mitä päivä tuo tullessaan. En osaa nauttia tässä paineessa edes raskaudestani. Kyseessä on suuryritys, jolla on käytössään taitavat juristit. Asian vieminen oikeuteen ei oikeasti olisi laittoman irtisanomisen jälkeen vaihtoehto. Todennäköisintä olisi, etten saisi sitä kautta mitään, ja joutuisin maksamaan suunnattomat oikeudenkäyntikulut.
Kommentit (27)
Pari vinkkiä: kirjaa joka ikinen työminuutti ylös paperille ja pyydä esim. kulunvalvonnasta tai jos teet kotona iltaisin VPN-logi tms todisteet paikallaolostasi. Printtaa ulos jokainen sähköposti, jossa työtäsi kehutaan ja toisaalta jokainen, jossa työt vaaditaan tehtäväksi. Lähetä jokaisesta tehtävästä, jota et ehdi työajanpuutteissa esimiehellesi mailia ja pyydä ohjetta mitä tehdään sanamuodolla: " tämän työtehtävän hoitaminen työajan puitteissa ei onnistu"
Ota yhteyttä työsuojelupiiriin ja liittoon ja pyydä lisää neuvoja. Jos sinut irtisanotaan raskaana, työajantajan pitää pystyä oikeudessa todistamaan ettei irtisanominen johtunut raskaudesta. Olet vahvoilla ja tuossa tilanteessa, jos sinua yritettäisiin irtisanoa ilman sopimusta. Itsestäni kuulostaa että tuossa tilanteessa 3-6kk paketti (äitiyslomalle lähtiessä ) olisi varmaan suuri helpotus! sitten kun sinulla on pieni lapsi hoidossa, et pysty tekemään ylitöitä ainakaan työpaikalla noin paljoa. Tuo työpaikka ei ole arvoisesi mutta pyri saamaan sopiva korjaus jos sinusta eroon haluavat.
Onko terveysalan firma, kuulostaa epäilyttävän tutulta? Itse olen kerran ollut siinä tilanteessa että sain kirjallisen varoituksen aiheettomasti. Liitto neuvoi kirjoittamaan vastineen ja ottamaan siihen allekirjoituksen. Kirjoitin vastineeseen kiistäväni varoituksen ja perustelut tekstiin. Kävin sen esimieheni kanssa läpi ja hän allekirjoitti. No onneksi sain pian uusia töitä ja irtisanouduin ja esimieskin vaihtoi sittemmin työpaikkaa, eli ongelmat olivat lähtöisin häntäkin ylempää...
En olisi uskonut ehdottavani tällaista, mutta firmasi kuulostaa hirveältä. Jos raskautesi on pitkällä, voisitko jäädä sairauslomalle ja siitä äitiysvapaalle?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:27"]
Et kuulu liittoon vaikka yritys kusettaa minkä kerkeää? Mikset? Liitto voisi lähteä ajamaan oikeusteitse asiaasi jos sinut irtisanotaan laittomasti.
[/quote]
Antakaa edes yksi esimerkki missä liittoon kuulumisesta on ollut apua. Omat kokemukset liiton avusta ovat erittän negatiivisia. Olen kahdesti liittynyt liitoon ryhmäpainostukssesta siksi että liitton on luvannut pistää työpaikan ongelmia kuntooon. Kahdesti olen myös uudelleen eronnut liitosta, kun liitto ei ole saanut niitä asioita kuntoon.
Ap voisi livahtaa saurauslomalle odottelmaan sitä äitiyslomaa, jolloin häntä ei voida irtisanoa. Ja kannattaa hakea uusi työpaikka jonne palaa äitiyslvapaalta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:53"]koska ajattelin liittoon kuulumisen olevan tärkeää lähinnä sen vuoksi, että jos YT:ssä tulee fudut, niin saan ansiosidonnaista.
[/quote]
Vieläkö joku luulee että ansiosidonnainen liittyy liittoon kuulumiseen?!?
Liitto ei maksa sitä ansionsidonnaista, vaan kassa.
Älä tee ilmaisia ylitöitä. Meille johtaja sanoi, ettei hän tiedä jos joku tekee ilmaiseksi, eikä hänkään tekisi, koska on siellä vain rahan takia (huom. omistaja). Nollatuntisopimusta älä allekirjoita (esim.0-37,5h) et saa mitään korvauksia. Älä vaaranna lastasi firman vuoksi, (stressi ym.) ei kiinnosta johtajaa, jos saat keskenmenon. Jollet saa lomautustodistusta, olet itse syypää tilanteeseesi, vaadi se. Kun olet sairas, mene työterveysasemalle (terveyskeskus ei ota vastaan, eikä kirjoita sairaslomatodistusta). Jos sinut irtisanotaan, pyydä työtodistus heti, muuten olet maanut kotona kyseisen ajan. Todennäköisesti irtisanomispaperissa syynä lukee tuotannolliset ja taloudelliset syyt, tällöin et mahda mitään. Jos syynä raskaus ja olet liitossa ehdottomasti oikeuteen. Mikäli olet PA, etkä liitossa, häviät. Työkkäri vaatii vanhoja työtodistuksia: ÄLÄ! Seuraa 3kk karenssia, eikä voi valittaa. Vaativat sinua orjuuteen... Tuntematon alue toistaiseksi, mutta en suostu, kusen samalla kaikkien muidenkin muroihin. Yksi tekee ilmaiseksi=kaikki tekee. Vie leivän myös työssäkäyviltä, teen työsi ilmaiseksi, heippa 2750€/kk, ensi viikolla olet täällä 0€/kk. Vaatii vähän uhrautumista, mutta älkää myykö persettänne ilmaiseksi, 100€/pv pitää saada ainakin. On se vaan semmonen perse. Nää on muuten omia kokemuksia 3:sta työpaikasta, mutta raskaana en ole ollut (yhdelle tytölle vaadittiin abortti tai potkut, otti potkut), enkä orjana ole ollut. Mieluummin menen vankilaan, koska siellä saan ihmisoikeudet ja niitä myös valvotaan (EU). Rahaakin saa, jos hommia haluaa tehdä ja ruoka kuuluu ylläpitoon. Orjana saat 9€ ruokarahaa/pv, muttet palkkaa. Pitäisi varmaan perustaa firma ja ottaa työkkäristä orjatyövoimaa kuntoutukseen. Jos joku kuolee, on se kuntoutuksen puutetta. Seuraavat kuntoutetaan jossain kauempana, ettei ole itkevät äidit riesana. Touhu on kuin natsiSaksassa, vain eri nimellä. Mengele oli tietääkseni ihan oikea lääkäri. Näytti vasurilla n.400 000 kertaa eli kaasukammioon ja loput töihin. Arpakuutiota ne heittävät tänäkin päivänä. Rikas menee eläkkeelle, köyhä kuolkoon paskoihinsa jne.
Et kuulu liittoon vaikka yritys kusettaa minkä kerkeää? Mikset? Liitto voisi lähteä ajamaan oikeusteitse asiaasi jos sinut irtisanotaan laittomasti.
Joo, liityppä liittoon. Voit maksaa liiton maksut itse. Äitiysloman ajan ne on matalampia. Mikä ala?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:34"]
Joo, liityppä liittoon. Voit maksaa liiton maksut itse. Äitiysloman ajan ne on matalampia. Mikä ala?
[/quote]
Kuulun liittoon. Niin kuului se laittomasti irtisanottukin. Yritys voitti silti. Tunnen juristeja siviilielämässä, ja kaikilla se kanta, että oikeudessa yksittäinen työntekijä häviää.Oletteko tulleet ajatelleeksi, miksi tällaisia juttuja on julkisuudessa vain liittyen pikkufirmoihin? Kyllä näitä tapahtuu suuryrityksissäkin, mutta siellä maksetaan hiljaiseksi. Mutta se, maksavatkon reilun korvauksen on eri asia.
Ota yhteyttä liittoon jo nyt ja kerro huolesi. Uskoisin, että heidän työnsä ennaltaehkäisyssä voisi olla tehokkaampaa. Ainakin neuvot.
Jos kuitenkin epäilet saavasi potkut, niin valita liittoon ja kaikkialle. Ota vaikka siihen yhteen irtisanottuunkin yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:40"]
Ota yhteyttä liittoon jo nyt ja kerro huolesi. Uskoisin, että heidän työnsä ennaltaehkäisyssä voisi olla tehokkaampaa. Ainakin neuvot.
[/quote]
Pitänee tehdä se. Ongelmana vaan on, että epäilen liittoni lakimiesten osaamista tällaisessa keississä. Kuulun nimittäin koulutusalani liittoon, mutta teen töitä aivan eri alalla. En ole koskaan ennen tullut ajatelleeksi, että tämä on ongelma, koska ajattelin liittoon kuulumisen olevan tärkeää lähinnä sen vuoksi, että jos YT:ssä tulee fudut, niin saan ansiosidonnaista. En voinut ḱuvitellakaan, että voisi olla mahdollista, että minut irtisanottaisiin muuten. Ajattelin, että työni laatu on tae siitä. Vaan ei ollutkaan. Taustalta paljastuu vaikka minkälaisia järjettömiä motiiveja. Ihan siitä lähtien, että työni hyvän laadun ovat huomanneet muutkin, ja sekös esimiestäni harmittaa. Hän kun on varsin keskinkertainen ja varmasti pelkää oman paikkansa puolesta tästä syystä. Tai motiivina voi olla myös se, että minä joudun tekemään laittomia ylitöitä, vaikka hänen tulisi johtajasopimuksen puitteissa olla se, joka ylityöt tekee, jos ei muuten osaa organisoida työkuormaa. Tämä on ilmeisesti jo kaikunut ylemmille portaillekin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:37"]
[/quote]
Kuulun liittoon. Niin kuului se laittomasti irtisanottukin. Yritys voitti silti. Tunnen juristeja siviilielämässä, ja kaikilla se kanta, että oikeudessa yksittäinen työntekijä häviää.Oletteko tulleet ajatelleeksi, miksi tällaisia juttuja on julkisuudessa vain liittyen pikkufirmoihin? Kyllä näitä tapahtuu suuryrityksissäkin, mutta siellä maksetaan hiljaiseksi. Mutta se, maksavatkon reilun korvauksen on eri asia.
[/quote]
Asia voi olla toinen, kun on jo yksi tapaus sinua aikaisemminkin asiasta... Silloin todisteitakin on periaatteessa enemmän heitä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:37"]
[/quote]
[/quote]
Asia voi olla toinen, kun on jo yksi tapaus sinua aikaisemminkin asiasta... Silloin todisteitakin on periaatteessa enemmän heitä vastaan.
[/quote]
Se toinen ei selkeästikään saa sanoa mitään. Olemme olleet muuten yhteydessä, mutta selvästi hänet on painostettu hiljaiseksi. Tiedän, että luottamusmies oli paikalla, mutta hänkään ei voinut asialle mitään. Ja ne korvaukset liikkuvat jossain 3-6 kk paikkeilla näissä tapauksissa, kuulemma harva saa esim. yli vuoden palkkaa. Ja minun kohdallani häviäisin siinä, koska ajan ennen äitiyslomaa olisin kuitenkin ilman töitä ja äitiyslomalta on helpompi työllistyä kun alla on joku duuni. Äitiysloman ajalta menettäisin firman maksaman 3 kk palkan sekä kertyvät lomat. Eli korvaus olisi tässä mielessä huono.
Kannattaa tulostaa kopiot kehuista. Jos ovat suullisia, kirjoita ylös päivämäärät, tilanteet ja henkilöt. Jos kehut esim. Jossain pikaviestimessä voit ottaa printscreenin. Jos sait kehuja kehityskeskusteluissa kirjoita ne nyt jo ylös, ettei unohdu.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 00:01"]
Kuulutko esim. Sefeen?
[/quote]
En, en ole ekonomi vaan toisen alan korkeakoulutettu. Varmasti Sefellä olisi lakipalvelut eri luokkaa.
Mutta nyt lopetat kuitenkin nynnyilyn, eikös vaan :)
Pidä huoli, että haalit nyt todisteet työsi laadusta. Pidä varjopäiväkirjaa tunneista.
Ja älä niele kaikkea. Jos eteesi tuodaan paperi allekirjoitettavaksi kerrot, että kiitos, tutustun tähän. ÄLÄ ALLEKIRJOITA.
Pysy lujana nainen! Tämä on se maailma, jota lapsellesi luot.
Miksi et ottaisi heti yhteyttä työsuojelupiiriin jo siksi, että teet palkatonta ylityötä? Kai sinä sen verran korkeakoulutettunakin työelämän pelisäännöistä tiedät, että ylitöistä on maksettava. Ei kai ole mikään ongelma todistaa, että olet tehnyt niitä.
Jos sinua edes yritetään irtisanoa, ilmoita saman tien, että ylityöt ensin maksuun ja heti. Ei sinun tarvitse niin mahdottoman kiltti olla.