Talvihaalari ja -kenkäasiaa!
Talvi tekee taas tuloaan (hitaasti mutta varmasti) myös tänne etelä-suomeen ja olen taas ihan hukassa näiden talvitamineiden kanssa.
Poika nyt 3 v ja on pph:lla hoidossa. Viime talvena meillä oli seuraavanlainen varustus:
- Taravallen haalari
- Lassi ja Lotta halpishaalari
- Toppahousut ja takki kauppareissuja ja kyläilyä varten
- Elefanten Gore-tex kengät
- Viking Gore-tex -kengät
- + muut hatut, kurikset ym normaalit varusteet.
Haluaisin kuulla mielipiteitä varsinkin haalareista ja kengistä. Mikä haalari hyvä mutta kohtuuhintainen (Reima tec liian arvokas mielestäni). Kehu/hauku?
Kengistä: Kannattaako ostaa kahdet Gore texit via yhdet Gore texit ja yhdet kunnon talvikengät vai mitä pitäisi tehdä? Tuntui viime telvena, että Gote texit liian kylmät kun pakkasta oli 20 astetta. Suosittele tai hauku kenkiä.
Mistä kiva suht edullinen kaksiosainen setti kauppareissuja ja kyläilyä varten?
Tuntuu jotekin hassulta tällaiset kysymykset vaikka poika jo 3 v ja komeusta pitäisi olla mutta kun ei osaa järkeillä näitä asioita omassa päässä.
Kiitollisena odotan vastauksianne!
Kommentit (9)
Talvikamppeet
- Travallen Remu ostettu uutena tehtaanmyymälästä 30-40 ¿ (norm. hintakaan ei päätä huimaa, niitähän on nyt sokoksellakin kantisalessa)
- Tytölle Reimatecin kintaat -50%, lisäksi Rasavilin kintaat -40%, pojalle kahdet Rasavilin kintaat, myös -40% (ostaisin kyllä myös norm. hinnalla)
- Kivatin villaiset kypärälakit (pojalle käy viime talvinen, tytölle täytyy vielä ostaa kunhan löytyisi kiva)
- Tytölle H&M takki alesta keväällä, pojalle ostin sen Exitin ihanuuden; duffeli ruskeaa sammaria, asusteet H&M ja mummi
- villavaatteet on mummi kutonut, samoin lapasia, sukkia jne.
- Eccon goret ostin kummallekin viime viikolla sokoksen kantistarjouksesta
Vielä jotain tarvitsee ostaa; ainakin toiset kengät ja lakit.
Ai niin, varahaalarit on kirpparilta/perittyjä, hyväkuntoisia kuitenkin. Eipä niitä juuri viime talvenakaan tarvittu. Lapset ovat kotihoidossa. Jos olisivat hoidossa, ostaisin ehkä isommalle kaksiosaisen toiseksi, tytölle vielä toisen haalarin. Siis uutena.
Kuvittelen että pärjäämme näin :)
...piti vähän toimia erotuomarina välillä.
Pojalla oli viime talvena Vikingin goret, ja ne tuntui vähän hankalalta pukea jalkaan. Olivat jotenkin tiukat nilkasta tai jotain. Ajattelin nyt kokeilla noita Eccoja, kokemusta ei niistä vielä ole. Pojalla taittuu toinen nilkka vähän sisäänpäin, joten meille ei kuomia tule.
Remusta ei ole talviversiona kokemusta itsellä, kavereilla kyllä ja ovat tykänneet. Meillä oli viime talvena Reimatec (-50%) ja oli ihan ok. Välikausiremuun olen ollut erittäin tyytyväinen. Meille kun riittää että alaosa on kosteussuojattu.
Kivat-lakit on meillä todettu parhaiksi, joten muita vastaavia en enää osta. Tintun lakkia harkitsen pojalle, sitä lohikäärmettä, mutta en nyt tiedä vielä. Pärjääköhän sillä talvella pikkupakkasilla? Jos on kypärälakki alla...
Myös nuo Rasavilin kintaat on todettu hyviksi, tosin kuluvat aika nopeasti. Onneksi niitäkin olen alesta löytänyt. Pojalla on muissa aina sormet jäässä. Nyt ajattelin kokeilla noita Reimatecin kintaita tytöllä kun satuin alekorista löytämään. Tyttö on ainakin lämminverisempi kuin poika, mutta ei kyllä samaan tyyliin touhua ulkona kuin poika.
Mummin kutomat villavaatteet ovat myös parhaat :) On haalarit ja kaksiosaiset. Ajattelin selvitä noiden parempien takkien kanssa niin, että puen housujen alle villahousut, niin ei tarvitse mitään toppafarkkuja etsiä. Saa nähdä miten käytännössä onnistuu...
Jokohan muistin kaikki... Tällaista se on kun yrittää tehdä montaa asiaa yhtä aikaa.
Meillä oli viime talvena vuorelliset nahkakengät ja goret. Ensimmäiset olivat käytössä pakkaskeleillä ja jälkimmäiset loskailmalla.
Goret olivat vikingin mallistosta, varrelliset tarrakiinnityksillä. Olivat todella hyvät.
Nyt anttilalla on myynnissä edullisesti vikingin goreja, mutta malliltaan ne ovat ainakin ihan erilaisia kuin muissa kaupoissa.
Travallen remulla ja yhdellä paksummalla haalarilla pärjättiin viime talvi.
eli kolme lasta ja kaikilla tällanen varustus talveen: haalari, joka taitaa tällä hetkellä olla jokaisella reimatec. Mielestäni peuhari ois myös oiva. Haalariahan käytetään ehkä enemmän kovemmilla pakkasilla ja silloin en pidä kyllä kauheen tärkeänä mitään kosteussuojaa. sit on kaikilla kaksosanen puku, joka on sitten kosteussuojattu. takki menee kauppa ja kyläreissuilla ja sitten loskakeleillä.Kenkinä on pakkasille kuoman saappaat. mahtuu hyvin villasukat ja pysyy varpaat lämpösinä. Ja sit kosteammille keleille goretexit...joita myös voi pitää noilla kauppareissuilla paremmin farkkujen tms. kanssa. hanskoina ja hattuina on käytetty sitten monenlaista. Yleensä joku lämpösepi hattu ja sit joku vähän keveämpi pikkupakkasille. mutta kohtuudessa olen koittanut pysyä ja pärjätty mainiosti, vaikka tuntuu, että monilla on paljon enempi varustuksia. Ja sit tietysti kierrätetty sisarusten kesken. näin meillä:)
Ajattelin kokeilla Jonathanin haalaria koska olen ollut tyytyväinen heidän vk-haalareihin. Täytynee vielä sitten ostaa toinen haalari kakkoshaalariksi. Hinosteluasu täytyy kans vielä löytää (housut ja takki).
Kenkiä täytynee olla ainakin kaksi paria. Ajattelin nyt täksi talveksi ostaa yhdet kunnon talvikengät ja yhdet Gore-texit. Kuomia en aio ostaa. Gore-texit voisi olla Vikingit koska niihin olin viime talvena tyytyväinen. Mutta minkälaiset olisi ne toiset?! Jos jollain olisi suositella merkkiä/mallia niin luen mielelläni.
Pipoja löytyy kaapista (toivottavsti mahtuu) mutta joku toppahattu täytynee ostaa sekä muita asusteita.
Lisää vinkkejä lueskelen mielelläni! Kiitos!
meillä on kaksi vähän halvempaa haalarimerkkiä koettu hyväksi,Lassie Supratech ja Jonathan. Ostankin yleensä 2 haalaria per talvi ja nämä kaksi siis. (noh,tää vuosi poikkeus,meillä on JOPA 3 haalaria,saatiin tuliterä Reimatec...)
Tuo lassien supratech on todella lämmin pakkaskelihaalari ja Jonathania oon sitten käyttänyt lauhemmilla.
Näiden lisäksi on tää " kaupunkitakki+housut" ,tänä vuonna ostin Cirafin takin (Prisma,29.90e,suklaanruskea,takana rodeohevosen kuva) ja ruskeat H&M toppahousut,9,90e.
Prismassa täällä meillä oli myös ihania taivaan vaaleansinisiä toppatakkeja (....haaveilee...) ja myös settejä joissa takki+housut,kaikki alta 40e,ihan ok.
Kenkinä meillä on jo joka talvi ollut Goret+nahkakengät. Viime vuonna meillä oli Stockan Outletistä (6e) ostetut Trigger goret ja Kavatin nahkakengät (minusta parhaat,vaikkakin aika hintavia,alesta bongailen). Tänä vuonna Stockan Outletistä on tullut mukaan sen sijaan Vikingin goret (maksoin näistä 4,50e,ovh.69e),nahkakenkiä en ole vielä löytänytm,päätynen kuitenkin Kavatin kenkiin!!
meillä on ollut sellaisia joissa nahkaa se kenkäosa ja mokkanahka varsi,olen ostanut hieman varrellisia nilkkureita mieluiten. Karvavuorella. Todella lämpimät ja se nahkaosa on sivelty jollain kosteuden sieto aineella valmiiksi. Helppo lapsen itsensäkin pukea kun minä olen hankkinut ne vetskarilla kii menevät (mutta en ole varma onko näissä isommissa numeroissa enää sitä??) ja leveähkö lesti.
Täytynee suunnata Stockalle tiirailemaan niitä nahkaisia kenkiä. Olisi ne varmaan kivemman näköiset " kyläilyvaatteiden" kanssa kun sellaiset kömpelön näköiset saapikkaat.
Onko kenellkään kokemusta huopikkaista? aitavat vaan olla niin tuhottoman kallit ettei ole varaa ostella.
Meillä luotettu Jonathanin talvihaalareihin. Pitävät vettä ja tuulta hyvin ja hintakin on " vaan" 69e. Silti paljon halvempi ku Reimatecit yms. Ja Jonathanin topparukkasetkin maksaa vaan jotain 7e! Niitä raskii ostaa useammat. Meinasin saada slaagin, ku katoin kaupassa Reiman 30e rukkasia. Minähän saan 4:t rukkaset. Jonathaniahan myy jälleenmyyjät ja Jesper Juniorit.
Kaupunki vaatteet oon aina ostanu vaan kaikkein kauneimmat (ja kukkarolle sopivat)
Talvikengät oli viime talvena meillä huopakumpparit ja Kuomat. Nyt aion ostaa sellaset Kuoman gore texit. En tiiä pärjäiskö niillä. Saattaahan sitä joutua ostamaan vielä tavan Kuomatkin. Huopakumpparitkin löytyy. Poika siis talvella 4v.