Miten sanoa vastaan lyttäävälle appiukolle? (Raskaus/vauva)
Appiukko on näitä "besserwisser" -tyyppejä. Tietää aina kaiken paremmin. Kysyy, miten neuvolassa nykyään neuvotaan siitä tai tästä tai kuinka aiomme tehdä ja aina toki nykyinen tapa tai meidän valitsemamme on sitten väärin ja sitä pitää haukkua. Varsinkin pitää koko ajan painottaa miten "suositukset muuttuvat koko ajan ja niitä ei ole mitään järkeä noudattaa ellei ole idiootti joka ei osaa ajatella omilla aivoillaan". Appiukko haluaisi siis käydä jotain debattia joka aiheesta, minua taas ei kiinnostaisi jutella appiukon kanssa sanaakaan vaikka imetyksestä. Asia ei hänelle kuulu.
Olen sanonut jo suoraankin, että hän ja anoppi ovat omat lapsensa kasvattaneet ja me teemme niinkuin haluamme omiemme kanssa. Asia vaivaa kuitenkin niin etten halua enää nähdä koko appiukkoa, jankuttaminen alkaa aina uudestaan. Kuinka saisin hänet lopettamaan tuon henkisen lyttäämisen?
Kommentit (22)
Appi on ihan oikeassa siinä, että suositukset muuttuvat ja omilla aivoilla ajattelemalla saa parhaan loputuloksen. Neuvola suosittelee, ei määrää tai pakota. Miksi sinusta on vastenmielistä ajatella itse? Teetkö elämässä kaiken muiden tahdon mukaan ja kun joku kyseenalaistaa asian, nouset marttyyrikapinaan.
Miksi miehet eivät saisi puhua imetyksestä? Sinulla on kamalan vanhanaikaiset käsitykset elämästä.
Vauva ei siis ole vielä syntynyt? Vastaa jokaiseen apen aloitukseen jotain ympäripyöreää, "nooh, saa sitten nähdä", "ei sitä vielä osaa sanoa", "katsotaan nyt" jne. Älä mene väittelyyn mukaan lainkaan äläkä provosoidu.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:00"]
Eikö hän usko, jos käsket pitää suunsa kiinni?
[/quote]
Tää onkin rakentavaa! Ap menee apelle kylään ja käskee tätä olemaan hiljaa. Kannattaa yrittää.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:00"]Appi on ihan oikeassa siinä, että suositukset muuttuvat ja omilla aivoilla ajattelemalla saa parhaan loputuloksen. Neuvola suosittelee, ei määrää tai pakota. Miksi sinusta on vastenmielistä ajatella itse? Teetkö elämässä kaiken muiden tahdon mukaan ja kun joku kyseenalaistaa asian, nouset marttyyrikapinaan.
Miksi miehet eivät saisi puhua imetyksestä? Sinulla on kamalan vanhanaikaiset käsitykset elämästä.
[/quote]
Saa miehillä olla mielipiteitä imetyksestä, mutta tosi harva nainen haluaa keskustella aiheesta appiukon kanssa! Ja hormonihuuruissa kenenkään toista sukupolvea olevan kanssa.
Opettele sama tyyli mikä meillä muillakin on jankuttajien kanssa. Jos jankuttaja saa vastakaikua sille inttämiselleen, hän ei lopeta ikinä, vaan ilahtuu siitä että saa käydä kunnon tappelun.Älä siis provosoidu, vaan hymähtele, myötäile, mumise jotain, vaihda aiheitta, sinnikkäästi, ja anna toisen jankuttaa siinä ihan itsekseen. Paitsi, että saat nähdä kuinka se ajaa appiukon huulluden partaalle, säilytät oman mielenrauhasi. Tsemppiä. :)
Onko lapsi apen ensimmäinen lapsenlapsi? Voisitko ajatella, että hän on huolissaan, häntä jännittää jne ?
Ole tyytyväinen, kun on kiinnostunut. Kaikki isovanhemmat eivät ole.
Me on otettu se kanta, että lasten lapset on heidän oma asiansa. Meillä ei kysellä, meillä ei ole mielipiteitä. Jos miniä haluaa puhua raskaudestaan, muutamme heti puheenaihetta tai poistumme paikalta, koska hormonihöyryistä naista ei kannata puhuttaa. Kun vauva syntyy, me lähdemme reissuun tms. pois jaloista, ettei vain voi sanoa, että on roikuttu tuoreen perheen kiusana.
Sano että kommentoi sitten, jos on itse synnyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:00"]Appi on ihan oikeassa siinä, että suositukset muuttuvat ja omilla aivoilla ajattelemalla saa parhaan loputuloksen. Neuvola suosittelee, ei määrää tai pakota. Miksi sinusta on vastenmielistä ajatella itse? Teetkö elämässä kaiken muiden tahdon mukaan ja kun joku kyseenalaistaa asian, nouset marttyyrikapinaan. Miksi miehet eivät saisi puhua imetyksestä? Sinulla on kamalan vanhanaikaiset käsitykset elämästä. [/quote] Saa miehillä olla mielipiteitä imetyksestä, mutta tosi harva nainen haluaa keskustella aiheesta appiukon kanssa! Ja hormonihuuruissa kenenkään toista sukupolvea olevan kanssa.
[/quote]
Sitten ehkä kannattaa olla antamatta koskaan sitä lasta kenekään miehen hoitoon, koska silloin joutuisi puhumaan vaipoista. Miten noloa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:04"]Opettele sama tyyli mikä meillä muillakin on jankuttajien kanssa. Jos jankuttaja saa vastakaikua sille inttämiselleen, hän ei lopeta ikinä, vaan ilahtuu siitä että saa käydä kunnon tappelun.Älä siis provosoidu, vaan hymähtele, myötäile, mumise jotain, vaihda aiheitta, sinnikkäästi, ja anna toisen jankuttaa siinä ihan itsekseen. Paitsi, että saat nähdä kuinka se ajaa appiukon huulluden partaalle, säilytät oman mielenrauhasi. Tsemppiä. :)
[/quote]
Näin yleensä toimimmekin, koko suku (on tuollainen siis muissakin asioissa kuin tässä). Alkaa vain todella paljon ärsyttää, kun tiedän että appiukko kaivamalla kaivaa asioita joista voisi alkaa jankkaamaan ja näpäyttämään: jos olen hiljaa, asiat vain kovenevat. Viimeksi appi saarnasi siitä miten anoppi oli mennyt töihin 2 päivää synnytyksestä jne!
On suvun ensimmäinen lapsi mutta ei appiukko huolissaan ole, kunhan haluaa ärsyttää. Eikö minulla ole raskaana olevana ja tuoreena äitinä ollenkaan oikeutta rauhaan ja tyyneen ympäristöön? Kiva kiusata helppoa kohdetta (hormonit jne ja pakko tavata jotta lapsella syntyy suhde isovanhempiin)?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:00"]Appi on ihan oikeassa siinä, että suositukset muuttuvat ja omilla aivoilla ajattelemalla saa parhaan loputuloksen. Neuvola suosittelee, ei määrää tai pakota. Miksi sinusta on vastenmielistä ajatella itse? Teetkö elämässä kaiken muiden tahdon mukaan ja kun joku kyseenalaistaa asian, nouset marttyyrikapinaan. Miksi miehet eivät saisi puhua imetyksestä? Sinulla on kamalan vanhanaikaiset käsitykset elämästä. [/quote] Saa miehillä olla mielipiteitä imetyksestä, mutta tosi harva nainen haluaa keskustella aiheesta appiukon kanssa! Ja hormonihuuruissa kenenkään toista sukupolvea olevan kanssa.
[/quote]
Sitten ehkä kannattaa olla antamatta koskaan sitä lasta kenekään miehen hoitoon, koska silloin joutuisi puhumaan vaipoista. Miten noloa.
[/quote]
Appi ei ole saamassa lasta hoitoon. Mm. ruumiillinen kuritus (luunapit jne) on hänestä ok.
Ap
Onko appiukon käytös yleistäkin, onko teitä muita kohdeltu näin kun olette odottaneet ensimmäistänne / suvun ensimmäistä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:00"]
Appi on ihan oikeassa siinä, että suositukset muuttuvat ja omilla aivoilla ajattelemalla saa parhaan loputuloksen. Neuvola suosittelee, ei määrää tai pakota. Miksi sinusta on vastenmielistä ajatella itse? Teetkö elämässä kaiken muiden tahdon mukaan ja kun joku kyseenalaistaa asian, nouset marttyyrikapinaan.
[/quote]
Sinulla on ymmärrys kamalan kaukana aloituksen pointista.
Minua ällötti jo sekin että appiukko kertoi tänään kertoneensa jollekin raskaana olevalle naiselle että miniällä on samanlainen massu. Yhhhyyhhyhhhyh sentään, jo tuo tuli mun reviirille että käytti sanaa 'massu' ja ulkopuoliselle selitti siitä. Voin siis uskoa että evvk joku imetys keskustelu appiukon kanssa..ööh joo ei kiitos!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:44"]Meillä on sama. :D
[/quote]
Onko teillä asiaa helpottanut mikään? Joko sinulla on lapsi syntynyt? Pelkään siis että tämä jatkuu lapsen kasvatusasioissa ja pahenee vain.
Ap
Kohtalotoveri ilmoittautuu.. Olen ottanut juujuuttelulinjan enkä sano asioihin omaa mielipidettäni hänen aikanaan. Meidän tapauksessa appea taitaa kyllä jännittää, yritän ymmärtää häntä :-) Ja loppujen lopuksi hoidan kaikki asiat kuitenkin omalla tavallani, sanoipa hän mitä tahansa ;-)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:00"]Kohtalotoveri ilmoittautuu.. Olen ottanut juujuuttelulinjan enkä sano asioihin omaa mielipidettäni hänen aikanaan. Meidän tapauksessa appea taitaa kyllä jännittää, yritän ymmärtää häntä :-) Ja loppujen lopuksi hoidan kaikki asiat kuitenkin omalla tavallani, sanoipa hän mitä tahansa ;-)
[/quote]
Minäkin toki teen niinkuin haluan, enkä aina edes kuuntele mitä appiukko puhuu, mutta onhan se aika ikävän tuntoista silti. En ole luonteeltani "myötäilevä" ihminen vaan yleensä keskustelen mielelläni asioista, mutta appiukko on sellainen että pakko alistua/näytellä alistuvansa (mikä minua inhottaa) tai kärsiä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:58"]Appiukko on näitä "besserwisser" -tyyppejä. Tietää aina kaiken paremmin. Kysyy, miten neuvolassa nykyään neuvotaan siitä tai tästä tai kuinka aiomme tehdä ja aina toki nykyinen tapa tai meidän valitsemamme on sitten väärin ja sitä pitää haukkua. Varsinkin pitää koko ajan painottaa miten "suositukset muuttuvat koko ajan ja niitä ei ole mitään järkeä noudattaa ellei ole idiootti joka ei osaa ajatella omilla aivoillaan". Appiukko haluaisi siis käydä jotain debattia joka aiheesta, minua taas ei kiinnostaisi jutella appiukon kanssa sanaakaan vaikka imetyksestä. Asia ei hänelle kuulu.
Olen sanonut jo suoraankin, että hän ja anoppi ovat omat lapsensa kasvattaneet ja me teemme niinkuin haluamme omiemme kanssa. Asia vaivaa kuitenkin niin etten halua enää nähdä koko appiukkoa, jankuttaminen alkaa aina uudestaan. Kuinka saisin hänet lopettamaan tuon henkisen lyttäämisen?
[/quote]
Itse olen tehnyt päätöksen etten enää salli henkistä lyttäämistä ja en enää mokomaa näe. Mies hoitaa suhteet sukulaisiinsa. Siinä menee oma mielenterveys.
Tsemppiä. Sen olen huomannut, että toisia ei voi muuttaa.
Eikö hän usko, jos käsket pitää suunsa kiinni?