Kokemuksia VLCD dieetistä tai nutraamisesta
Onko joku ihan täysnutrannut eli syönyt vain 5 nutri pussia päivässä? Paljonko painoa tippui ja missä ajassa? Montako viikkoa täysnutrasit? Oliko nälkä kova ja pääsitkö ketoosiin ja nälän tunne hävisi?
Kommentit (48)
Olen VLC-dieetillä, mutta syön kalorit ihan kunnon ruokana. Sopii minullw hyvin. Toki pitää tietää ravinnosta, jotta osaa syödä oikein. Ketoosiin pääsin jo tokana päivänä. Nälkää ei ole ollut, koska syön päivässä n. 1,2 kg ruokaa. Viikko takana ja n. 1 kg päivässä lähtenyt. :-D
Huippu suoritus. Koetko että yksin ilman lääkärin valvontaa täysnutraus on turvallista noin pitkään?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:43"]Olen VLC-dieetillä, mutta syön kalorit ihan kunnon ruokana. Sopii minullw hyvin. Toki pitää tietää ravinnosta, jotta osaa syödä oikein. Ketoosiin pääsin jo tokana päivänä. Nälkää ei ole ollut, koska syön päivässä n. 1,2 kg ruokaa. Viikko takana ja n. 1 kg päivässä lähtenyt. :-D
[/quote]
No kerro, mitä syöt??
Olen kuullut että VLCD dieetin noudattaminen ilman nutripusseja on todella vaikeaa siten että kaikki ravintoaineet tulee saatua. Syötkö tosiaan vaan 560 kaloria päivässä?
Pelkään myös että paino ei pysy poissa
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:45"]Olen kuullut että VLCD dieetin noudattaminen ilman nutripusseja on todella vaikeaa siten että kaikki ravintoaineet tulee saatua. Syötkö tosiaan vaan 560 kaloria päivässä?
[/quote]
Siis syön 800 kcal, sen mitä pitää ruoalla eneillessä syödä. Pääosa mun ruoasta on erilaisia vihanneksia ja juureksia. Protskua syön 50-80 g päivässä, lajeja vaihdellen. Lisäksi joukkoon mahtuu jonkin verran pähkinöitä. Ja kananmunia syön joka päivä. Vitamiineja otan tarpeen mukaan lisäksi, niitä ei ihan kaikkia pysty noin vähästä saamaan. Ja lisäksi kalöljykapseleita. En noudata tätä kuin max 3 viikkoa kerrallaan, jotta ei pääse mikään säästöliekki tai puutostila iskemään. Suolaa kannattaa muuten lisätä ruokiin runsaasti tällä dieetillä!
Okei, VLCD dieetti on eri asia jolla nainen saa syödä 5 nutri pussia päivässä eli 560cal. 800cal ei ole enää sama asia eikä siinä mene ketoosiin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:58"]Okei, VLCD dieetti on eri asia jolla nainen saa syödä 5 nutri pussia päivässä eli 560cal. 800cal ei ole enää sama asia eikä siinä mene ketoosiin.
[/quote]
Nyt puhut kyllä höpöjä. Perehdyhän asiaan tarkemmin!
Kyllähän ketoosiin pääsee vailla 2000 kalorilla tiukalla alakarpilla.
"Very Low Calorie Diet (VLCD) tai erittäin niukkaenergiainen ruokavalio (ENED) on ruokavalio, jossa ruokavalionkorvikkeet sisältävät vuorokautta kohti energiaa alle 800 kcal vuorokaudessa. Se on yksi suomalaisen lääkäriseura Duodecimin Käypä hoito -suosituksessa mainituista menetelmistä aikuisten lihavuuden hoitoon, ja sitä tulee toteuttaa lääkärin valvonnassa."
"VLCD tulee sanoista very low calorie diet eli se tarkoittaa erittäin niukkaenergiaista ruokavaliota, jonka tarkoituksena on pitää päivittäinen energiamäärä alle 800 kilokalorin. Ravintoaineiden saanti turvataan, mutta energiaa saadaan niin vähän, että ollaan paastotilassa"
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:44"]Huippu suoritus. Koetko että yksin ilman lääkärin valvontaa täysnutraus on turvallista noin pitkään?
[/quote] Jälkikäteen olen pohtinut olisiko pitänyt nutrata tuo 9 viikkoa lääkärin valvonnassa. Ajattelin kuitenkin silloin että olen perusterve ja vasta kolmekymppinen joten eiköhän keho sen kestä. Itseäni muuten helpotti täysnutrauksessa etten ollut etukäteen päättänyt tarkasti sen kestoa.
Minusta jos syö 800cal niin se ei ole ns. puhdas VLCD dieetti eikä ole ainakaan täysnutraukseen verrattavissa, jota aloitus koski.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:17"]Kyllähän ketoosiin pääsee vailla 2000 kalorilla tiukalla alakarpilla.
[/quote]
Jep. Itse oon ollut ketoosissa ja vetänyt varmaan 2500 kcal päivässä. :-D
Kokeilin ja onnistuin. Normaalipainon ylärajalta painoindexiin 22. Muutama vuosi sitten, noin kuuden viikon aikana. Alku vaikeaa, mutta kun tajusin että voin syödä niitä puuroja vaikka joka "ruualla", alkoi mennä paremmin. Ne keitot eivät vaan maistuneet. Olin tosi tyytyväinen. Nyt muutama kilo tullut takaisin ja aion ottaa talvilomaviikon jälkeen seuraavan muutaman viikon kuurin. Nälän tunne katosi kolmantena päivänä, kahden viikon jälkeen suurimmat mielihalut katosivat, enkä sortunut kertaakaan.
Kyllä. Nutriletilla 9 viikossa 23kiloa. Aluksi kävin lääkärillä verikokeissa perussairauteni takia. Tuo sopi minulle hyvin. Olo oli todella energinen. Maut vaan alkoi tökkimään.
"Tavallisista ruoka-aineista koostettua dieettiä, joka sisältää päivittäin alle 800 kilokaloria energiaa, on käytännössä mahdotonta toteuttaa niin, että se sisältäisi täydellisesti kaikki ravintoaineet. Esimerkiksi riittävä raudan ja D-vitamiinin saanti on haasteellista. Siksi dieetin aikana käytetään apteekin monivitamiini-hivenainevalmistetta."
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:23"]Minusta jos syö 800cal niin se ei ole ns. puhdas VLCD dieetti eikä ole ainakaan täysnutraukseen verrattavissa, jota aloitus koski.
[/quote]
No sä voit olla mitä mieltä haluat, mutta VLC-ddieetillä syödään alle 800 kcal päivässä, olit sinä mitä mieltä tahansa.
Mä oon ollu täysnutrauksella nyt 7 viikkoa ja viikon meinaan vielä jatkaa. Sallittuja vihanneksia olen syönyt reilusti joten varmaan lähes 800kaloria on päivässä tullut.(600g kaalia/parsaa/tomaattia/paprikaa tms vihanneksia on noin 200 kaloria)
painoa lähti ekalla viikolla varmaan kolmisen kiloa, sen jälkeen keskimäärin 1,5kg/vko, tosin alkuun liikuin erittäin vähän, nyt pari viimeistä viikkoa olen liikkunut joka päivä niin painokin on tippunut sen 2kg/vko.
4 päivää meni ennenkuin näläntunne helpotti ja vaikeita hetkiä on kyllä ollut ajoittain senkin jälkeen.
Eka päivät kannattaa syödä pelkästään noita pusseja jotta pääsee nopeasti ketoosiin( näin jälkiviisaana).
mulle helppoa tämmöinen totaalikieltäytyminen, suurin haaste vasta edessäpäin, koska tiputettavaa edelleen jää n 15-20kg, ja se pitäisi tiputtaa sitten ruokavaliolla ja liikunnalla.
Täysnutrasin 9 viikkoa. Painoa tippui 18 kg. Oli kova nälkä ajoittain. Muistaakseni kolmantena päivänä alkoi helpottamaan mutta kyllä se nälkä kurni silti kaikki nuo viikot. Elin kuitenkin normaalia elämää. Oli sellainen kerran elämässä kokemus jota en halua uusia. Siitä on nyt aikaa 2.5 vuotta. Painoa tippui tuon jälkeen vielä toiset 18 kg ja on pysynyt poissa.