Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausmahan ihmettelystä

Vierailija
22.02.2015 |

Onko loukkaavaa ihmetellä pientä raskausmahaa? Minulle on parikin kertaa tullut vastaan raskaana oleva, jolla on tosi pieni maha, tyyliin laskettu kahden viikon päässä ja itse olisin veikannut jotain 25 viikkoa. Sitä sitten olen taivastellut ääneenkin. Olenko ollut moukka? En ainakaan huomannut loukkaantumista, mutta eihän sitä välttämättä huomaa. Miten itse kokisit/olet kokenut?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää ylipäätään kommentoida raskaana olevan vatsaa

Vierailija
2/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:13"]On typerää ylipäätään kommentoida raskaana olevan vatsaa
[/quote]

Komppaan täysin. En keksi yhtään hyvää syytä, miksi pitäisi kommentoida kenenkään vauvamahaa. Ainoastaan kaikkein läheisimpien kesken voi kommentoida, jos varmasti tietää, miten toinen reagoi eikä ota pahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hirveästi pidä siitä, kun ihmiset arvioi mahan kokoa. Jos välttämättä haluaa raskauden huomioida niin voi kysyä vaikkapa vointia tai kommentoida jotenkin yleisesti söpöstä mahasta tms. Itse ainakin kiusaannun muusta huomioista ja hämmentää toisaalta, kun osa katsoo mahan olevan tosi pieni ja osa kommentoi tyyliin, että onpas masu pullahtanut tai voitkos paksusti.. Mutta kaikkia ei varmaan häiritse samat asiat. Kommentointia pahempi on alkaa hipelöidä vatsaa!

Vierailija
4/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennän nyt vielä, että kommentoin perhekahvilassa, enkä esimerkiksi kaupassa. Mut joo, hyviä pointteja, itse isona (ja välillä lihavanakin) ihmisenä miellän pienuuden jotenkin positiiviseksi asiaksi, ja vasta nyt tulin miettineeksi, miten se oikein onkaan. Jatkossa viisaammin. -Ap

Vierailija
5/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:11"]Onko loukkaavaa ihmetellä pientä raskausmahaa? Minulle on parikin kertaa tullut vastaan raskaana oleva, jolla on tosi pieni maha, tyyliin laskettu kahden viikon päässä ja itse olisin veikannut jotain 25 viikkoa. Sitä sitten olen taivastellut ääneenkin. Olenko ollut moukka? En ainakaan huomannut loukkaantumista, mutta eihän sitä välttämättä huomaa. Miten itse kokisit/olet kokenut?
[/quote]

On loukkaavaa. Mulla oli pieni maha ja kuulin siitä kommentteja koko ajan. Esikoista odottavana huolestuin näiden kommenttien pohjalta lopulta itsekin. Rakenneultrassa itkin hädissäni kätilölle että onko tämä normaali maha ja onko kaikki kunoissa kun niin monet kommentoivat ja sain kuulla että aivan normaali maha on.

Törkeimpien kommentoijien äänensävy oli suorastaan väheksyvä: ei tollasella mahalla mitään tee ja että voivoi, tulee pieni vauva (tuli 3560 g). Toinen ryhmä oli ne jotka epäilivät mun tahallani välttelevän painon nousua ja mahan kasvua ja yrittivät selittää mulle että ulkonäkö ei saa mennä vauvan terveyden edelle. Ja voin kertoa että mistään sellaisesta ei ollut kyse. Mulla on kohtu taaksepäin kallellaan, mikä selittää mahan pienuutta aika paljon.

Se mahan koko ei ole oma valinta. Me ihmiset ollaan muutenkin erilaisia eikä ole kohteliasta osoitella sormella jos joku poikkeaa keskimääräisestä jollakin tavalla. Raskaana olevat on kaikesta terveyteen liittyvästä ihan tarpeeksi huolissaan jo muutenkin.

Vierailija
6/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kauhisteltu mahan isoa kokoa? "Oikeastiko, vasta muilla viikoilla ko olet?? Kyllä tuo sinun maha on iso! Luulisi että syntyy kohta." jne. Ja muut myötäilee.

Vituttiham Se hormoonihöyryissä, olisivat suoraan sanoneet,että läski olet :D

Ja ihan normi sf mitta oli koko raskauden ajan.

Vierailija
7/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ison mahan kauhistelut onkin minusta automaattisesti rumaa. Kiitos 6, kun valaisit asiaa, ja voin sentään lohduttautua, etten kuulunut kumpaankaan mainitsemaasi ryhmään, vaan ihailin ja vähän kadehdinkin. Täytyy vaan toivoa, että se välittyi. -Ap

Vierailija
8/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kai monen mielestä aika pieni maha. En ole osannut loukkaantua kommentoinnista. En edes tiedä, onko pienestä mahasta mainitseminen kohteliaisuus vai ei, joten otan sen sitten kohteliaisuutena. :) Onneksi ultrien perusteella tiedän, että sikiö on oikein sopivan kokoinen ja muutenkin kaikki hyvin, joten ei tarvitse edes huolestua kommenteista.

Olen aika sinut raskausmahan ja muutenkin raskauteni kanssa, vaikka eka lapsi tulossa. Ikä tuo varmuutta. ;) Siksi ei haittaa muiden kommentit tai kysymykset, ihan mielellään keskustelen mahasta ja raskausasioista, jos joku ne puheeksi haluaa ottaa. Vatsan hipelijöistä on varoiteltu, mutta eipä ole näkynyt. En oikein osaa sanoa, miten suhtautuisin hipelijöihin. Itse en ole koskaan koskenut edes siskojen tai ystävien raskausmahaan.

Vierailija
9/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein ärsyttävintä oli se kun la:n yli mentiin parilla viikolla ja sinä aikana ihmiset ihmetteli että "Voi voi, etkö vieläkään oo synnyttänyt? no koska vauva syntyy? Meinaatko ensi viikolla kuitenkin synnyttää? On varmaan tukala olo?" 

Joo, kyllä oli tukala olo.

Vierailija
10/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjesääntö:
Jos et halua keskustella oman mahasi koosta,niin ei tarvitse puhua raskaana olevan mahastakaan.

Vierailija
11/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli huvittavaa, kun raskausaikana mahaa kommentoitiin tosi pieneksi, mutta myös tosi isoksi. Todellisuudessa oli keskimääräistä pienempi, ja vauva alakäyrillä, mutta en kyllä tykännyt kummastakaan kommentoinnista. Enkä siitä, että tultiin koskettamaan, varsinkaan lupaa kysymättä. Pari kertaa tokaisinkin isoa mahaa kauhistelleille (isoja miehiä yleensä), että minäpä pääsenkin tästä eroon vauvan synnyttyä, mutta sun maha taitaa olla ja pysyä. Siihen loppui kommentointi yleensä.

Vierailija
12/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin viikon ennen synnytystä osastolla raskausmyrkytysepäilyn takia. Muut äidit olivat minusta ja vauvastani huolissaan kun syntyy niin vähillä viikoilla. No joo, rv oli 38-39, muilla äideillä 29-32, että älkää nyt musta huoliko. Oli vähän kiusallista. Vatsa kyllä näytti tosi pieneltä, vaikka sf oli keskikäyrällä.

Vierailija
13/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos mies kysyy saisiko koskea mahaanne keskimmäisellä jalallaan?

t. raskausfetissimies

Vierailija
14/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahaa on pakko kommentoida, mieluummin sitten ihmettelee sen pienuutta! Kahden raskauteni aikana teki mieli sanoa kaikille jotka sanoivat mahaani isoksi että no niinpä on sullakin. Oikeasti mahani oli neuvolan käyrien mukaan pienin mahdollinen.

Vierailija
15/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että naiset ovat raskaina itsevarmoja ja tykkäävätkin näyttää olevansa raskaana. 

Vierailija
16/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kommentit ole haitanneet. Ei ihmiset ilkeyttään raskausmahaa kommentoi, toisin kuin vaikka lihavan ihmisen vatsaa. Raskaana olevaa ihaillaan ja ihastellaan ja siihen kuuluu päivittely - jompaan kumpaan suuntaan. Itsellä maha pullahti jo viikolla 10 näkyviin ja viikolla 14 näytin kuin raskaus olisi 10 viikkoa pidemmällä. Tietenkin sain paljon päivittelyä ja kulmien kohottelua kun oikeat viikot kerroin. Kyllähän siinä itsekin sai ihmetellä omaa isoa mahaa katsoessaan. Tuplat sieltä sitten tuli. Itse olen rakastanut raskaana oloa ja olen ollut ylpeä isosta mahastani. Ainoa ikävä puoli kommentonnissa oli raskauden jälkeen - tuttu kysyi laskettua aikaa ja nauraen kerroin synnyttäneeni jo pari viikkoa sitten :D Tuttu pahoitteli ja nolostui silmin nähden - turhaan!

Vierailija
17/17 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudutte kun miehet katselevat teitä? No joo toki normaalistikin, mutta olen kuullut, että se lisääntyy raskaana ollessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi