Pentulive <3
Seuraa labradorinnoutajan pentujen elämää kahdeksan viikon ajan syntymästä luovutusikään asti. ❤️
Kommentit (1082)
Ole mitä mieltä olet. Et määrää muiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ole mitä mieltä olet. Et määrää muiden elämää.
Sun näyttää olevan vaikea hyväksyä perusteltuja eriäviä mielipiteitä, kun sekoitat ne määräilyyn. Mielipide ei ole muiden määräilyä.
Ja sinusta huomaa, ettet oikeasti ole kasvattaja. Chatissa monet toteavat, miten paljon hommaa pennut vaativat, ovat sen liven myötä havainneet. Tietenkään 9 pentua ei päästetä pissaamaan ja kakkimaan ympäri asuntoa, sen sanoo jo terve järkikin. Ihmiset käyvät töissä eivätkä omista koko elämäänsä pentujen sotkujen siivoamiseen. Nykyäidit eivät selviä kotona edes 2 lapsen kanssa, toinen on vietävä hoitoon. Se vertaus 9 lapseen oli nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otettu keittiöihin... Kyllä meilläkin ne tulivat sängystään pois, koska pääsivät ja aina niitä takaisin vietiin. Ei siis ollut mikään toiveiden täyttymys muille kuin pennuille. Ainakin puolivuotiasta pentua käytävässä pitänyt totesi pennun jo pienenä tottuneen rajattuun tilaan. Se tuo turvaa.
Kyllähän vankilan selli tuo vangille turvaa, vai mitä?
Ja sä uskoit tuota joka noin väitti?
Miksi sulla on oma kämppä etkä pyöri alituiseen turuilla ja toreilla. Vai pyöritkö.
Mulla on oma kämppä, ei mitään aidattua parin neliön aluetta siellä kämpän sisällä, jossa en voi liikkua perheenjäsenten luokse.
En pitäisi lapsianikaan lukittuna mihinkään muusta perheestä erilliseen tilaan kuten käytävään, panuhuoneeseen tai edes omaan huoneeseen.
Ei tietenkään yksin suljeta mihinkään, mutta sisarusten kanssa ja emokin käy. Aika luontevaa. En tiedä onko tutkittu vaikuttaako alkumetrien olosuhteet luonteeseen tai käytöshäiriöihin, tuleeko rauhallinen vai höseltäjä ja onko siinä eri roduilla väliä. Joka tapauksessa, luonnossa emo piilottaa pesän ja lapsensa.
Kumma kun tällainen suoranainen pötyä saa yläpeukkuja. Luonnossa emo ei peitä pentujaan, jotka osaa kävellä ja juosta vaan ne voivat ihan itse tutkia maailmaa oman rohkeutensa ja uteliaisuuden mukaan. Emo ei myöskään aitaa pentuja erilleen muusta laumasta.
Seuraavaksi joku tulee sitten kiistämään tämän sanomalla, ettei luonnossa ole koiranpentuja. Ei olekaan, mutta on niiden villejä sukulaislajeja.
Tänään olivat harvinaisen pitkän ajan pois kopista eli noin puolituntia. Kummallista, että kopittamisen oikeutuksena pidetään sitä, että se on näin kasvattajalle paljon helpompaa. Kaikki kyllä tajuaa sen, että siksi näin toimitan. ei se tee siitä silti hyvää tapaa kasvattaa pentuja.
Ne oppi hetkessä käyttämään sitä purupuolta vessana ja nyt käyvät siellä jopa kesken ulkoilun. Nukkumatila kieltämättä vähän ahtaan oloinen silloin kun intoutuvat riekkumaan. Virkeitä pentuja kaikki, tuskin tuommoiset kohta luovutettavat tarvitsevat enempää virikkeitä, niillä on seuraa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinusta huomaa, ettet oikeasti ole kasvattaja. Chatissa monet toteavat, miten paljon hommaa pennut vaativat, ovat sen liven myötä havainneet. Tietenkään 9 pentua ei päästetä pissaamaan ja kakkimaan ympäri asuntoa, sen sanoo jo terve järkikin. Ihmiset käyvät töissä eivätkä omista koko elämäänsä pentujen sotkujen siivoamiseen. Nykyäidit eivät selviä kotona edes 2 lapsen kanssa, toinen on vietävä hoitoon. Se vertaus 9 lapseen oli nolo.
Älä nyt viitsi höpöttää. Uskallan sanoa, että suurin osa kasvattajista pitää pentuja ihan elämässä mukana. Koirat ei pissaa ja kakkaa mihin sattuun kun ne opetetaan paperille. Käyhän ne tuolla kopissakin tuolla toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi höpöttää. Uskallan sanoa, että suurin osa kasvattajista pitää pentuja ihan elämässä mukana. Koirat ei pissaa ja kakkaa mihin sattuun kun ne opetetaan paperille. Käyhän ne tuolla kopissakin tuolla toisella puolella.
Kopissa on helpompi sisäistää siisteys kuin jos kyykistelisivät alusta alkaen milloin keittiössä milloin olkkarissa. Omistajalle on jo helpompaa eikä pentua heitetä ulos heti kun on vaivaksi. Itse antaisin laatikkoon yhdeksän lelua ja jokainen saisi tutun lelun mukaansa uuteen kotiin muistoksi pentulaatikosta. Voisi pään kallistaa sisarusmuiston päälle. Livessä näyttävät jo isoilta mutta vasta kengän kokoisiahan ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otettu keittiöihin... Kyllä meilläkin ne tulivat sängystään pois, koska pääsivät ja aina niitä takaisin vietiin. Ei siis ollut mikään toiveiden täyttymys muille kuin pennuille. Ainakin puolivuotiasta pentua käytävässä pitänyt totesi pennun jo pienenä tottuneen rajattuun tilaan. Se tuo turvaa.
Kyllähän vankilan selli tuo vangille turvaa, vai mitä?
Ja sä uskoit tuota joka noin väitti?
Miksi sulla on oma kämppä etkä pyöri alituiseen turuilla ja toreilla. Vai pyöritkö.
Mulla on oma kämppä, ei mitään aidattua parin neliön aluetta siellä kämpän sisällä, jossa en voi liikkua perheenjäsenten luokse.
En pitäisi lapsianikaan lukittuna mihinkään muusta perheestä erilliseen tilaan kuten käytävään, panuhuoneeseen tai edes omaan huoneeseen.
Ei tietenkään yksin suljeta mihinkään, mutta sisarusten kanssa ja emokin käy. Aika luontevaa. En tiedä onko tutkittu vaikuttaako alkumetrien olosuhteet luonteeseen tai käytöshäiriöihin, tuleeko rauhallinen vai höseltäjä ja onko siinä eri roduilla väliä. Joka tapauksessa, luonnossa emo piilottaa pesän ja lapsensa.
Kumma kun tällainen suoranainen pötyä saa yläpeukkuja. Luonnossa emo ei peitä pentujaan, jotka osaa kävellä ja juosta vaan ne voivat ihan itse tutkia maailmaa oman rohkeutensa ja uteliaisuuden mukaan. Emo ei myöskään aitaa pentuja erilleen muusta laumasta.
Seuraavaksi joku tulee sitten kiistämään tämän sanomalla, ettei luonnossa ole koiranpentuja. Ei olekaan, mutta on niiden villejä sukulaislajeja.
Kyllä vain luonnossa emo vahtii pentuja eikä anna niiden harhailla vapaasti. Vain jänis taitaa
ripotella poikasensa eri paikkoihin, silloinkin poikaset kököttää paikoillaan. Koiraemo määrää miten pennut on ja kuka saa lähestyä. Tai kasvattaja. Ei niillä voi vielä olla omaa tahtoa, se olisi vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi tyyli tuo on. Eihän pikkulasten leluja ja leikkejäkään levitellä ympäri taloa. Tyhmä paljon työtä tekee eli siivoaa sotkuja.
Siis mitä tekemistä koirilla ja lapsilla on keskenään? mutta jos tolle tielle lähdet niin et sä varmaan yhdeksää lasta laita pieneen tilaan jossa joutuvat leikkimään ja pissimään samaan paikkaan..
Sinä et ymmärrä pentujen kasvattamisesta mitään. Elä ja anna muiden elää. Keskity omaan elämääsi ja paranna sitä.
Ymmärrän. Itse olen sitä mieltä, että pentujen tulisi elää perheen elämässä mukana.
Näkeehän ne perhettä koko ajan. Vain liven katsojat eivät näe.
Vierailija kirjoitti:
Pennut viettävät pitkiä aikoja toivoen, että pääsisivät kopperostaan pois sinne missä on elämää ja tapahtumia. Lopulta väsyvät, luovuttavat ja alkavat nukkumaan. Eivät ole enään niin pieniä, että laatikko riittää niille kasvuympäristöksi.
Onko se enää viikko niin haetaan sinne elämään ja tapahtumiin. Ikävä tulee. Mutta ei ehkä pennuille kun eivät leimaantuneet tiukasti kasvattajaperheen elämänmenoon ja asuntoon, vaan voivat iloita omastansa. Ei tunnu heti niin hylkäämiseltä. Jos itse kasvattaisin, tekisin aika lailla samoin kuin livessä. Itkisin kuitenkin kun lähtisivät...
Sivussa taitaa olla lasiseinä, jonka läpi ne näkevät. Kasvattajat yleensä totuttavat jo ennen luovutusta erilaisiin asioihin. Oma koirani oli totutettu kissoihinkin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tyytyväisinä leikkivät huoneessaan. Valittaja voi kasvattaa yhden 9 pennun poikueen siten, että pennut saavat mennä kaikkialle. Jäät tietysti pois töistä vahtimaan. Valittaja ostaa lapselleen karkkia, ettei tämä huuda kaupassa ja antaa pikkulapsen kirmata kaupassa, koska muuten lapsi vaikertaisi tyytymättömänä kärryssä.
Ei kun mun lapset on kaiket päivät muutaman minuutin vessataukoja lukuunottamatta pienessä leikkikehässä erossa muusta perheestä. Siellä ne eivät pääse tekemään pahojaan ja kokevat turvaa omassa tilassaan.
Et sinäkään ihan vauvalle vielä virikkeitä tuputa. Tai ainakin se on turhaa, aiheuttaa pelkkää hämmennystä ja epävarmuutta. Näillä ei ole vielä ollut silmätkään kauaa auki eikä jalkoja alla. Luovutusikäisinä pääsevät sitten suureen maailmaan. Itse tulevat laatikkoon lyhyiltä retkiltään. Se on myös kurinalaisuuden harjoittelua ja mukava siinä sisarusten kanssa. Kasvattajaan voi luottaa, Akastakin jo näkee.
Ei ole virikkeiden tuputtamista, ettei pidä lasta kaiket päivät jossain leikkikehässä "turvassa".
Ja vaavi suoraan synnytyslaitokselta rokkifestareille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi tyyli tuo on. Eihän pikkulasten leluja ja leikkejäkään levitellä ympäri taloa. Tyhmä paljon työtä tekee eli siivoaa sotkuja.
Siis mitä tekemistä koirilla ja lapsilla on keskenään? mutta jos tolle tielle lähdet niin et sä varmaan yhdeksää lasta laita pieneen tilaan jossa joutuvat leikkimään ja pissimään samaan paikkaan..
Sinä et ymmärrä pentujen kasvattamisesta mitään. Elä ja anna muiden elää. Keskity omaan elämääsi ja paranna sitä.
Ymmärrän. Itse olen sitä mieltä, että pentujen tulisi elää perheen elämässä mukana.
Niinhän ne pennut tulee elämäänkin kunhan vielä vähän kasvavat. Tällä hetkellä ne on vielä niin pieniä, etteivät edes jaksa olla kauaa valveilla, lähinnä vaan syö ja nukkuu turvallisessa kasassa keskenään.
Miten ne oppivat pitämään purupuolta vessana? Miten se opetetaan?
Huomenna vissiin menevät lääkäriin? Mitä niille siellä tehdään?
Onko kaikille tiedossa jo koti?