Havahduin siihen että ostotottumukseni ovat minulle epäedullisia
Ja minuun vaikuttaa mielikuvat, mainokset ja tunteet enemmän kuin niiden pitäisi. Monessa tuotteessa olen maksanut ”ilmaa”, olen ollut hölmö.
Nyt kun olen tunnistanut ja itselleni tunnustanut ongelman, olen vapaampi ja ennenkaikkea omien rahojeni herra. Oli kova paikka tajuta, kuinka minua on vedätetty kuluttamaan, ja olen itse sallinut vedätyksen.
Miten te muut olette päässeet omien rahojeni herraksi, vai oletteko?
Kommentit (16)
Onhan sitä tutkittu, että ihmiset ostavat tunteidensa mukaan eikä järjen.
Millos se älä osta mitään päivä olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, jos käyttää omia rahojaan. Mitä se muille kuuluu, vaikka ostaisi paskaa.
Minä olen impulssi- eli tunneostaja. Ei haittaa, mutta joskus tulee yksittäisten tuotteiden kohdalla pientä ostokrapulaa. Olen tosin kartalla taloudestani enkä ole veloissa tai mitään, ostan vaan tunneperusteisesti asioita esim. ostan vain tietyn merkkistä kahvia vaikka se on kalliimpaa kuin joku perusmerkki.
Ostan vain kunnollisia vaatteita vaikka tekokuituisia halpatuotannossa valmistettuja saisi samalla rahalla kuudet. En osta koska se on järkevää vaan koska minä haluan ja voin.
Se on tämä markkinatalous. Jo pienet lapset opetetaan haluamaan kalliita tavaroita. Perus kuvakalenteri on pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä tutkimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä tutkimukseen?
Googleta esim. Gerald Zaltman.
Olen matkalla sinne. Odotan että velkajärjestely loppuu ja olen velaton. En enää ikinä osta mitään velaksi.
Muuten ostan enimmäkseen järkevästi, mutta tuhlaan rahaa alkoholiin ja tupakkaan. Vielä rahanmenoa suurempi haittahan noissa on terveyshaitta.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että saa sitä "tyhmiäkin" asioita tehdä, jos niistä nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ostan enimmäkseen järkevästi, mutta tuhlaan rahaa alkoholiin ja tupakkaan. Vielä rahanmenoa suurempi haittahan noissa on terveyshaitta.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että saa sitä "tyhmiäkin" asioita tehdä, jos niistä nauttii.
Tietysti, kunhan siihen on varaa, eikä ole velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että ihmiset eivät saisi käyttää rahaa jos ovat velkaa? Naurettava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että ihmiset eivät saisi käyttää rahaa jos ovat velkaa? Naurettava ajatus.
Periaatteessa kyllä. Ihmisten tulisi pyrkiä velattomiksi ja maksaa ensin entiset velat pois ennenkuin ottavat lisää velkaa.
Koko rahatalous perustuu velkaan.
Säästäväisyys on ”mind set” se joko on tai ei ole. Mutta aivot voi aina virittää oikealle taajuudelle. Siinä mielessä toivoa on aina.
Minä olen myös niinsanottu impulssiostaja. Haksahdan aina kaikkeen turhaan. Ehkä olisi hyvä aina ottaa aikalisä ennen ostopäätöstä ja vaikka jos vielä seuraavana päivänä on sitä mieltä että tarvitsee jotakin tuotetta, ostaa sen. Pois käveleminen kaupasta ilman ostamista on vaan vaikeaa. Nytkin tekee mieli uusia joulujuttuja kotiin vaikka tiedän, että en TARVITSE sellaista, vanhoja verhoja ja liinoja sekä koristeita on kyllä… käyn sisäistä kamppailua.
Sama, mutta sen tajuamisen jälkeen on ollut helpompaa. Kellogsista ei kannata maksaa, ja kannattaa miettiä tarvitseeko aamiaismuroja ollenkaan. Ostaa mielummin kaurahiutaleita.